effektivitet

Har aldri brukt disse tallene men ser st utnytte mitt er teoretisk mulig.

Det første jeg lesre om hveteøl var at hvetemalt ga lavere utbytte, har alltid hvert forundret over å ikke merke noe til det, men nå har jeg svaret  :)
 
Jeg brygget en Wit i går, og BeerCalc som jeg vanligvis bruker, fortalte meg at utbyttet var 75%. (Jeg skyller kun én gang, så det var et forventet utbytte)
La så inn nøyaktig samme bryggedata på BeerTools, som regnet utbyttet til 81% (!)
Noen som har en vettug forklaring?
 
Ole Richard skrev:
Jeg brygget en Wit i går, og BeerCalc som jeg vanligvis bruker, fortalte meg at utbyttet var 75%. (Jeg skyller kun én gang, så det var et forventet utbytte)
La så inn nøyaktig samme bryggedata på BeerTools, som regnet utbyttet til 81% (!)
Noen som har en vettug forklaring?

lurer på noe av det samme..

da vi brygget før helga, så viste Beer Calc 22 IBU.  Når samme tall ble lagt inn i Beer tools. så ble det 29 IBU ( begge beregnet med tinseth) :jaha: :jaha:
 
Ole Richard skrev:
Jeg brygget en Wit i går, og BeerCalc som jeg vanligvis bruker, fortalte meg at utbyttet var 75%. (Jeg skyller kun én gang, så det var et forventet utbytte)
La så inn nøyaktig samme bryggedata på BeerTools, som regnet utbyttet til 81% (!)
Noen som har en vettug forklaring?

Jeg antar at de tar utgangspunkt i forskjellige verdier for potensielt utbytte fra de samme malttypene. I tallene Beant presenterer for de forskjellige malttypene over, reagerer jeg på at utbyttet for pale og hvete virker vel høyt så det kan godt være de to programmene bruker ganske ulike tall. Men, det er greit å vite at disse verdiene vil variere fra batch til batch hos det enkelte malteri, og fra malteri til malteri. Det vil også kunne være variasjoner fra kornhøst til kornhøst. En annen ting å skjekke er om tallene som oppgis er beregnet ut fra såkalt "dry basis"- eller "as is"-tilstand for malten. Om man regner ut fra "dry basis", forutsettes det at kornet er 100  % tørt, noe det i praksis ikke er (fersk malt som er oppbevart rett vil normalt ha et vanninnhold på rundt 5 %). Det er vanligst (og i praksis mest meningsfullt) å gå ut fra "as is"-verdiene. Tallene for utbytte er typisk en ting store kommersielle bryggerier er veldig nøye med å undersøke, men for oss hjemmebryggere spiller det noe mindre rolle. I tillegg bør man være obs på at man som oftest vil få et lavere utbytte når man brygger øl med svært mys malt i forhold til øl med mindre malt. Dette forsi maltsengen blir vanskeligere å "vaske ut" jo dypere den blir.

Når det gjelder beregning av IBU, høres det rart ut at det er variasjoner i resultatet når man bruker samme formel. Er alle parametre (volum/OG/koketid/alfasyreinnhold) like i beregningene?
 
Takk for oppklarende svar.
Jeg ser at ''as-is'' verdiene differ med ca 4,5% i forhold til "dry basis" verdiene for de fleste basismalt-typer.
Mens vanninnholdet ligger fra 3,3% for mørk spesialmalt, 3,5 til 4,5% for basismalt, opp til ca 8% for karamellmalt.

[Table 26 Extract Analyses Sheet Data for Several Malts, How to Brew, John J. Palmer)

Greit å vite, selv om det ikke får veldig stor praktisk betydning for utregning av utbyttet i mine brygg.
Jeg kommer fortsatt til å benytte BeerCalc, som jeg har kalibrert meg brukbart inn på ift forventet utbytte, og å treffe OG.
 
Tilbake
Topp