effektivitet

magne1972

Moderator
Tappet en stout til karbonering i dag, der OG 1052 og FG 1012
satte alle volum og Gravity-målinger i beersmith, og kom ut med en effektivitet på 79%
Ser at noen snakker om effektivitet på 90% +/-.
Er 79% dårlig utbytte slik sett? hva kan eventuelt forbedres?
Mesket 5,1 kilo malt med 14,1 liter, ved 65 grader, og batch-sparge med 2x9 liter ved 75 grader.
 
79% er vel ansett som normalt utbytte. En grei måte å øke dette på er å øke temperaturen ved 1. skylling. Vi kjører samme opplegg som du med 2 like skyllinger og finner at det går greit med tilnærmet kokende vann på 1. skylling (som da er 1/3 av total vørtermengde). Oppnår da ca 76-77 °C i mesken etter kraftig omrøring.
 
79% på batch-sparge må vel være veldig bra!
Jeg batch-sparger selv og ligger på ca 75% utbytte på øl med OG rundt 1.050.
Lavere på øl med høyere OG.

Jeg ser det ikke som noe poeng i seg selv i å oppnå høyest mulig utbytte for enhver pris.
Vi driver såpass småskala at noen prosentpoeng utbytte i den ene eller andre retning ikke betyr allverden for maltbudsjettet.

Det som er viktig, etter min mening, er at det er forutsigbarhet i bryggingen, ved at man kjenner oppsettet sitt såpass godt at man treffer OG sånn noenlunde.
 
Jeg er av den erfaringen at det er en myte at man ikke kan få høyt utbytte med  batch-sparge. Vi ligger konsekvent på rundt 84-86 %. har flere ganger vært på 90%  (I følge Beer tools)

Så om det ikke er andre veldig gode grunner til kontinuerlig skylling så ser jeg ikke helt vitsen.

Edit. siste juleøl brygget 06.04. 42 kg malt.  (35 kg var basismalt)

Mesket i 2 kjølebokser:

11 kg i en Europris boks på 33 liter Heeelt full.
31 kg i en 100Q Coleman Extreme 2,2liter/kg ( Plass mangel)

fikk et utbytte på  86 % OG1080. Ble faktisk litt overrasket over det  :yes:
 
Torga skrev:
Jeg er av den erfaringen at det er en myte at man ikke kan få høyt utbytte med  batch-sparge.

Jeg  er enig med det, reknet gjenomsnittet på de 5 siste bryggene mine som er batch-sparget og det var på 90%. Det lavest var på 84% på en IPA med OG på 1065.
 
Ole Richard skrev:
79% på batch-sparge må vel være veldig bra!
Jeg batch-sparger selv og ligger på ca 75% utbytte på øl med OG rundt 1.050.
Lavere på øl med høyere OG.

Jeg ser det ikke som noe poeng i seg selv i å oppnå høyest mulig utbytte for enhver pris.
Vi driver såpass småskala at noen prosentpoeng utbytte i den ene eller andre retning ikke betyr allverden for maltbudsjettet.

Det som er viktig, etter min mening, er at det er forutsigbarhet i bryggingen, ved at man kjenner oppsettet sitt såpass godt at man treffer OG sånn noenlunde.
ser et veldig godt poeng der ja....
forutsigbart utbytte teller mye.
mesketiden min var vel 60 min. pluss en kaffe :)
men godt og vite litt om utbytte for å ha en pekepinne om man gjør ting riktig.
Det viktigeste er tross alt om øllet blir godt da..
 
Vi har faktisk flere ganger vært rundt 94% utbytte på vårt oppsett med batch-sparging. Har flyttet kalkulert utbytte oppover til 88% på brygg OG rundt 52 for å unngå å måtte vanne ut vørteren så mye etter kok  ;D (og vi må fortsatt vanne ut på de fleste brygg).

Vi er hellig overbevist over at "simulert" utmesking og 2 skyllinger med batch-sparge er veien å gå dersom man ønsker høyt utbytte. Ting som vannjustering kan også spille inn, dog.

Siste ale vi satte hadde et teoretisk utbytte ved 280 oechle/kilo malt på 100%. Dette er i grunn uhørt, og kan nok skyldes unøyaktige målinger av mengde og unøyaktig vekt (men hvem har ikke slike variabler?)

MVH
Børge
 
Vi er hellig overbevist over at "simulert" utmesking og 2 skyllinger med batch-sparge er veien å gå dersom man ønsker høyt utbytte. Ting som vannjustering kan også spille inn, dog.

Justerte ph på mesken for første gang ved dette brygget, og vet ikke hvordan det slo ut for utbytte, men har aldri opplevd at FG var ifølge beregningen før, men nå var den akuratt...
uansett er batch-sparge enkelt og greit synes jeg pga enkel temperaturkontroll, mindre tidsforbruk, og enklere oppsett.
 
Vi er heller ikke sikker på om vannjustering har mye å si for vårt utbytte da vi begynte med det samtidig som vi begynte å eksperimentere med økt temp på 1. skylling.

Uansett blir det utrolig spennende å se hva vi får av utbytte når vi tar i bruk den nye mesketanken og i første omgang kontinuelig skylling (rims).

MVH
Børge
 
Jeg har ikke plass til annet en kontinuerlig skyllig, siste brygg skulle ende på 1052 med 85 % utbytte (BeerTools)
men endte på 1060 så nå prøver jeg med å sette utbytte til 90 %, tipper jeg kommer over det og, feil % har nok jeg og, men skal jeg det til å stemme må jeg sette inn volum jeg ikke gar plass til :)
 
Oddvar Demmo skrev:
Jeg har ikke plass til annet en kontinuerlig skyllig

Da skulle du sett oss da vi satte juleølet. 2,2 vann/korn og 2 smekkfulle kjølebokser  ;D . De rant over da vi presset lokkene på. Fløt med korn/vann på gulvet  >:D Blir vel godt øl av slikt også  :biersmile: .
 
spennende...
etter noen brygg er vi alle klokere, og deler erfaringen her.
kommer til å fortsette med vannjustering selv også.
kom med info om hvordan ting utvikler seg.
dette forumet utvikler og forbedrer bryggingen kontinuerlig.
takker for tilbakemeldingen...
 
Beant skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Jeg har ikke plass til annet en kontinuerlig skyllig

Da skulle du sett oss da vi satte juleølet. 2,2 vann/korn og 2 smekkfulle kjølebokser  ;D . De rant over da vi presset lokkene på. Fløt med korn/vann på gulvet  >:D Blir vel godt øl av slikt også  :biersmile: .

Ja, jeg har jo erfart det :)
 
Hadde regnet med det, ja. Rene Cowboy-brygginga  ;D Du får kjøpe Saltenposten i morgen (lørdag). Har en misstanke om at det er noe bryggerelatert i den  :ilike:
 
Beant skrev:
Hadde regnet med det, ja. Rene Cowboy-brygginga  ;D Du får kjøpe Saltenposten i morgen (lørdag). Har en misstanke om at det er noe bryggerelatert i den  :ilike:

Mere m.a.o., det har jo vert noe etter NM
 
Nå blir vel moderatorene å flytte dette til et nytt emne, men skitt la gå. Journalistene fra lokalavisa vår var veldig imponert over at det gikk an å brygge (godt) øl hjemme, så det blir faktisk en "hjemme hos" reportasje der jeg og Torga brygger en lys Ale. Mest spent på å hvor mye de har rotet med terminologiene  :D Blir mulig en oppfølging der prøvesmaking står på programmet...
 
Beant skrev:
Siste ale vi satte hadde et teoretisk utbytte ved 280 oechle/kilo malt på 100%. Dette er i grunn uhørt, og kan nok skyldes unøyaktige målinger av mengde og unøyaktig vekt (men hvem har ikke slike variabler?)

Skjønte ikke helt den. Mener du at et utbytte på 280 oechslegrader per kg per liter ble regnet som 100 %? Eller er jeg helt på jordet? I så fall forklarer vel det den høye utbyttefaktoren. Normalt har de fleste basismalttyper et teoretisk maksutbytte på omkring 300 oechslegrader kg/l, krystall- og ristet malt noe i området rundt 270.
 
Gahr skrev:
Skjønte ikke helt den. Mener du at et utbytte på 280 oechslegrader per kg per liter ble regnet som 100 %? Eller er jeg helt på jordet? I så fall forklarer vel det den høye utbyttefaktoren. Normalt har de fleste basismalttyper et teoretisk maksutbytte på omkring 300 oechslegrader kg/l, krystall- og ristet malt noe i området rundt 270.

det er nok jeg som har en finger med i spillet når det gjelder de tallene :roedme: Husket feil fra ditt innleggg i 2008 :bank2:

Gahr skrev:
Det man tar utgangspunkt i er hvor mye sukker som potensielt kan trekkes ut av malten. I USA oppgis dette ofte som OG fra 1 pound/gallon. I Europa er det noe vanlig å måle det i kg/liter, altså hvor høy OG man teoretisk kan oppnå om man mesker en kg malt i en liter vann. Forskjellige typer malt gir forskjellig utbytte. Typisk potensielt utbytte for pilsner- eller pale malt er i området rundt 300, hvilket vil si at man (teoretisk) ville få en OG på 1.300. Jeg pleier å bruke tallet 296 for pale/pils/vienna/münchenermalt, mest fordi det er det tallet som ble brukt i den første hjemmebrygg-boken jeg kjøpte (Graham Wheeler, Home Brewing). Det viktigsete er ikke hvor stort utbytte du faktisk får, men at det er konsistent, slik at du kan beregne utbytte fra brygg til brygg. Andre malttyper, krystall, sjokolade osv., gir noe lavere utbytte (jeg bruker ca. 268). Det viktigste er at men blir kjent med ens eget oppsetts utbyttefaktor, da kan man beregne utbyttet på forhånd og lage egne oppskrifter.

Formelen jeg bruker blir noe slikt som: SG=(Potensielt uttbytte fra malt x kg malt x utbyttefaktor fra bryggesystem)/vørtervolum i liter

Formelen for utbyttefaktoren til bryggesystemet blir altså: Utbytte=(SG x vørtervolum i liter)/(potensielt utbytte fra malt x kg malt)

Men på generell basis så er det Beertools som gjør utregningene for oss. Og vi ligger fint midt på 80 tallet til vanlig. Å er helt enig at det er ikke høyt utbytte i seg selv som er viktigst, men stabilitet og forutsigbarhet. Det er en plage å måtte stadig vanne ut eller tilsett DME.


Men.. det er alltid muligheter til forbedringer  :yes:
 
Det var flott med en oppklaring  :angel:

Ser at beercalc oppererer med følgende tall for de 4 "basismaltene" vi bruker:
Pilsmalt 300
Palemalt 320
Hvetemalt 328
Munchner 295

Det er ganske mange malttyper på rundt 280 (og noen over 300), men det er jo bare spesial/smaks -malter.
 
Tilbake
Topp