Efficency droppet bare uten videre!

Hei,

Jeg sitter her fortvilt, har brygget to batcher no med seriøst dårlig efficency, trur den er på 50 tallet :/ Første var en Maibock jeg skulle ha 1.068 OG på som endte på 1.058 også nå driver jeg og brygger en IPA som skulle bli 1.069, men ser allerede no at det kommer aldri til å skje! Tipper jeg vil ende på rundt det samme som maibocken. Jeg har ikke endra på noe som helst når det kommer til bryggingen, det eneste er kanskje at jeg har stillt på grovere knus av malt.

Jeg kjører en 50L kjele og en 48qt igloo kjøleboks. Jeg batchsparger.

Hadde noen hatt et tips til meg så hadde det vært veldig kjekt for sånn som det er no så vurderer jeg å dumpe IPAn i reint raseri! :/

Tony

Du forteller veldig lite om prosessen din. Knuser du malten selv, eller kjøper du den ferdigknust? Kjører du utmesk? Stort fall i skylletemperatur kan gi dårlig effektivitet ved at sukkeret tykner når det blir kaldere.

Jeg knuser malten min selv, og som jeg skreiv i posten er det kun den prosessen jeg har endra ved å stille gapet på monster millen til 0.39mm. Jeg har et fall på 0,1 grade i løpet av en time mesk. Jeg går rett fra sacc rest til batch sparge. Håper dette hjelper :)

Hvor mange grader er vannet du heller i mesken når du partiskyller? Og hvilken målverdi oppnår du så?
Tapper du ut alt etter meskingen før skylling starter?

med bakgrunn i mi eiga erfaring med at ochslevekta hadde tatt inn ørlite vatn: sjekk at det du måler OG med er i orden på rett temperatur..

Har tenkt tanken selv, men jeg har testa med både testrør og refractometer :-/ den endte på *HYYYL* 1.055 OG :-/ det blir sikkert ei god øl bitter øl :) Skjønner ingenting jeg. Lå stabil på 74% efficency for to batcher siden  :attevar:

Tony André skrev:
Jeg knuser malten min selv, og som jeg skreiv i posten er det kun den prosessen jeg har endra ved å stille gapet på monster millen til 0.39mm. Jeg har et fall på 0,1 grade i løpet av en time mesk. Jeg går rett fra sacc rest til batch sparge. Håper dette hjelper :)

Du skriv 0.39 mm ? Normalt ligg er vel frå ca 1mm og opp ?

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Kor mange ganger vaskar du malten, ein eller to?
Er måleutstyret kalibrert så du veit heilt sikkert at du måler rett?
Korleis reknar du utbytte? Med heile volumet eller minus trub og humlegrums?

Skal du oppnå 76-78 grader i mesken ved batch-sparge utan andre måtar (RIMS/HERMS) å varme opp mesken på enn å tilsette varmt vatn, må du gjerne opp i 90 grader på første tilsetting for at heile mesken skal bli 76-78. Utan at det aleine har skulda for utbyttetap.

Tony André skrev:
Jeg partiskyller med 76,5 grader og da fyller jeg boksen 90% opp :) Alt tappes før skylling :)
Betyr det at du varmer opp vannet til rundt 94-95 grader slik at dette synker til ønsket skylletemp i kontakt med mesken?
Hvis du kun tilsetter vann på 76,5 grader rett i mesken etter avtapping vil dette føre til en marginal økning av temperaturen i meskekaret og du vil slite med å få skylt ut alt sukkeret skikkelig.
Ville også delt opp skylleprosessen i to slik at du skyller i to omganger. Også viktig å røre godt en 2-3 ganger underveis i den initielle meskingen har jeg erfart.

Jeg skjønner at det blir temp tap når man tilsetter malten i varmtvann og dette er ikke problemet. Jeg har konstant et digitalt termometer som viser temp i mesk og som jeg skreiv tidligere så hadde jeg kun tap på 0,1 grad over 1 time. Pluss at jeg forvarmer cooler og lar den knuste malten være inne over natten så den blir temperert. 90 grader er vel for de som er ute i kulden, hadde hværtfall vært svært drastisk hos meg vil jeg påstå :)

Jeg skal begynne å dele opp skyllingene mine og se om det kan løse problemet. Noen andre som har tips så er de hjertelig velkommen :)

Ja, blir det for fint malt? Har hørt at jo finere, jo bedre så lenge skallet er i takt :)

Tony André skrev:
Jeg skjønner at det blir temp tap når man tilsetter malten i varmtvann og dette er ikke problemet. Jeg har konstant et digitalt termometer som viser temp i mesk og som jeg skreiv tidligere så hadde jeg kun tap på 0,1 grad over 1 time. Pluss at jeg forvarmer cooler og lar den knuste malten være inne over natten så den blir temperert. 90 grader er vel for de som er ute i kulden, hadde hværtfall vært svært drastisk hos meg vil jeg påstå :)

Jeg skal begynne å dele opp skyllingene mine og se om det kan løse problemet. Noen andre som har tips så er de hjertelig velkommen :)

Ja, blir det for fint malt? Har hørt at jo finere, jo bedre så lenge skallet er i takt :)

Snakker ikke om meskinga men skyllinga. Her må du også kompensere for temp. Med tidligere utstyr, dvs mesking og skylling i kjøleboks måtte jeg varme skyllevannet til ca 94 grader for å få en temp på rundt 76 ved skylling. Alt innendørs...

Gahr skrev:
Stemmer det at du bruker 0,39 mm åpning på mølla?

Går det i det heiletatt an å justere kverna så fint? 1mm er eit bra utgangspunkt, MM anbefalar vel og noko i den duren til å begynne med (0,045")

andyp skrev:
Tony André skrev:

Snakker ikke om meskinga men skyllinga. Her må du også kompensere for temp. Med tidligere utstyr, dvs mesking og skylling i kjøleboks måtte jeg varme skyllevannet til ca 94 grader for å få en temp på rundt 76 ved skylling. Alt innendørs...
Da må jeg beklage for at jeg misforsto :-/ Jeg har alltid fulgt Beersmith når jeg har brygget og der står det aldri noe kompensering av temperaturen under skylling. Leste brew step utskriften min opp og ned x antall ganger no :-/ Men det vil jo si at jeg aldri har gjort det tidligere heller da :p hehe

Nei, ikke alltid at finere kverningen gir større utbytte. 0,39mm på kverningen høres ut som allt for finmalt for meg.
Leste et eller annet sted, BYO?, om et forsøk med forskjellige malingsgrader og utbytte. Konklusjonen var at ikke alltid finere kverning gir bedre utbytte, dette hadde også med hvilken skylle metode man brukte. Finere kverning kommer til et punkt der en får dårligere vann fukting rundt tett finmalt malt og dermed mindre effektivitet. Spesielt ble effektiviteten forbedret med litt større kverning når man drev med kontinuerlig skylling under meskingen.

Jeg bruker 1mm (0,039"), mesker stillestående i en kjølebag, skyller kontinuerlig etterpå og får vanligvis et utbytte på rundt ca 80%.
Jeg kverner så langsomt som mulig med en drill (100-150 rpm?), ser at dette gir meg et jevnere resultat  på "husken".
I tillegg kondisjonerer jeg malten, ca 2 dl vann per 10 kg malt, før kverning. Synes at kondisjoneringen gir vesentlig bedre skall etter kverning.  
Kanskje disse smådetaljene ikke utgjør noen stor forskjell på slutt resultatet, men så lenge jeg får et jevnt utbytte anbefaler jeg disse prosedyrene.

Jeg kommer nok til å skrive ned alle punktene og tipsene som kommer frem i denne posten og ta det skikkelig til meg for å forbedre bryggingen og ikke minst for å prøve å øke kvaliteten på det ferdige produktet. Jeg har som sagt alltid lagt på rundt 74% og sliter med å akseptere så lavt utbytte som jeg har fått de to siste gangene ;-)

Tenkte jeg skulle fyre opp systemet i morgen eller mandag og prøve meg på ny :) Vi får se!

Og ikke minst skal jeg prøve å kverne på 1mm og kjøre drillen mye saktere gjennom kverninga enn jeg gjør no

Da må jeg beklage for at jeg misforsto :-/ Jeg har alltid fulgt Beersmith når jeg har brygget og der står det aldri noe kompensering av temperaturen under skylling. Leste brew step utskriften min opp og ned x antall ganger no :-/ Men det vil jo si at jeg aldri har gjort det tidligere heller da :p hehe

Hvis du velger et annen type meskeprosess i Beersmith med "Mashout" får du opp temperaturen du må varme opp til ved skylling. Ellers er det et annet program som heter Brewmate (GRATIS!!) som gir deg disse korrekte temperaturene og er et veldig bra program ved partiskylling slik du bedriver.
Personlig fikk jeg en ganske så betydelig økning i effektiviteten når jeg introduserte utmesking. Du kan lese litt rundt hele denne prosessen, hvis du ikke allerede har gjort det, her: http://www.bryggselv.no/pages/hvordan-brygge-allgrain

Tilbake
Topp