Jeg forutsetter jo - og tror - at du ikke prøver å lure meg på noen måte. Så jeg tviler ikke et øyeblikk på at du kjenner en forskjell. Men av det følger det ikke at det er en forskjell. Det eneste etablerte faktum er at du mener du kjenner en forskjell.
Leser du av 1.002 ved slutten av gjæringa av en saison med 565, derimot, så har det ølet gjæret ut mye mer enn WL sier at det skal. Det er et etablert faktum. (Og hadde det bare vært en enkeltstående hendelse, ville jeg sagt at ok, du må ha fått en villgjær nedi der. Men jeg ville fremdeles ikke tvilt på målingen din.)
Det kan godt hende du har rett når det gjelder de to gjærmerkene. Men for å få fastslått det, ville jeg ha flere uavhengige smakinger gjennomført på vitenskapelig måte. Og så ville jeg ha vært ganske nysgjerrig på forklaringen på det.
Uten slike smakinger kunne jeg begynt å helle mot at du faktisk har rett hvis noen kunne fortelle meg noe om måten gjærproduksjonen foregår på, som kunne forklalre at det har utviklet seg to stammer med ulike egenskaper. Nå er jeg bare usikker på hva jeg skal mene.
Poenget er egentlig ikke 3470/830. Men det ble brukt som et eksempel. Jeg skrev jo at "hvis man kjenner det selv" (forskjellen). Det er egentlig det hele diskusjonen bygger på, føler jeg. Vitenskapen mot det man opplever selv hjemme, så jeg trakk frem utgjæring med WLP565. Jeg synes det er ganske dårlig gjort, og litt trangsynt at det sluttbrukere hjemme opplever ikke skal "telle", før det er "bevist" med lab-data. Alt vi kommer med er jo egne meninger på forum. Hvis noen er skeptisk så kan de evt prøve selv, eller avfeie det. Men å si at det ikke kan stemme fordi det ikke finnes vitenskapelige forsøker som understøtter det, synes jeg blir for dumt.
Refererer til det jeg skrev lengre opp og så melder jeg meg ut av diskusjonen. Men støtter ditt forslag til et "Ølvitenskap"-forum.
Sist redigert: