Har kjøpt noe eikekuber fra MoreBeer, og eikespon fra Petit, og lagde te av alle sammen, parallelt med å høre på
The Sunday Session med Shea Comfort som tar for seg ulike typer eik og måter å bruke dem på. Mulig jeg var for gnien på flis og kuber, ihvertfall hadde jeg problemer med å kjenne særlig forskjell, annet enn at eikesponet hadde mer aromatisk lukt enn kubene. Sponet har jo mye større overflate, og vil derfor også være mer endimensjonale (lik "toast"-grad gjennom hele), og etter sigende "oppbrukt" 1-2 uker. Kuber kan derimot brukes fra 1 uke til månedsvis, og gi forskjellig karakter over tid.
MoreBeer har et forslag til dosering (ut i fra kubene sine):
http://morebeer.com/public/pdf/woakcube.pdf
Jeg holdt meg til 2 kuber per liter, da jeg brukte disse (French - heavy toasted) i en Old Ale. De ble kokt og tilsatt i corneliusfatet for et par ukers tid, men kunne ikke kjenne noe til den i helga, så jeg prøver på nytt i den kommende. Jeg ønsker ihvertfall å ligge lavt i skalaen, da det alltid er lettere å tilsette mer enn å trekke i fra, og ønsker ikke at slike tilsetninger skal ta for mye plass i smak og aroma.
Hadde planer om å bruke eik blant annet i en Imperial Stout, men da jeg handlet, hadde de ikke medium/medium + av amerikansk eik, som jeg ønsker å bruke i den, så det får komme til senere. Lurer på om det er slik eik jeg vil gå for i 1-2 andre mørke øl jeg vurderer det i også.
Smakte en utrolig god Ægir Natt (Imperial Porter) lagret på bourbonfat (Jack Daniels?) på cask ale festivalen tidligere i høst. Den hadde blant annet preg av kokos, som gjerne kommer fra nye amerikanske eikefat (som bourbon skal lagres på). Det gav meg enda bedre tro på at medium/medium+ passer fint til imperial stout, så jeg kommer til å gå for det når jeg får fatt i det (ligger på vent i handlekurva hos MoreBeer...).