*eksperiment brygging*

Heisann,

Her er greia, jeg skal brygge 50liter men siden jeg bare har en søt liten beerbrew30 som kan maks ta 25-30liter må jeg jo kanskje dele dette opp, men så i det fjerne kom det en liten ide. Hva med om jeg lager ett av de 2 brygga, og tilsetter dobbelt med humle som i teorien skulle være til 50l, så når det brygget er ferdig, mesker jeg resten av malten og blande vørteren og meskevannet, og dele dette på 2 spann.

Er dette mulig? eller blir det totalt kaus. Det skal bli en IPA, så om det er klart eller ikke kunne jeg ikke brydd meg om.

Noen som har prøvd eller har noen tanker bak dette?

Takk

mvh Stian
 
F.eks. Hvis du skal ha en OG på 1.060. Brygg et øl på 1.120 som er halvparten så mange liter som det du vil ha, så bruker vanner du ut i bøtta med like deler vann som du har vørter, så lander du på 1.060. Hvis bryggeren klarer så store øl da.

Edit: Etter å ha tenkt meg om og ble minnet på at du bruker en BB, så er det kanskje like greit å gjøre som du skisserer, eller bare brygge to like batcher.
 
hehe ja.. siden det er maks 30 liter lissom.. hadde hvert litt gøy å prøve, spart meg for en del tid.. Men jeg er redd at humla ikke kommer fram om jeg blander vørteren og meskevannet? eller tenker jeg litt feil?
 
Brygg setta hver for seg. Så slipper du noe rot og risikere å ødelegge brygget. Ta ei våkenatt og en sykedag om nødvendig! :p

Alternativet er dobbelmesking der du mesker ett maltsett først, løfter silkaret når det er ferdig og skyller med 1.3 x kilo malt du har mesket med. Så varmer du opp til strike før du mesker neste sett malt i den vørteren du fikk fra første øla. Så skyller du til du får avrenning på 1.010 med BB'en bare et par centimeter fra krans på kjelen (kommer jo an på humlemengde og hvor mye skum du må påregne å få), kok og kjøl ned og tapp halve vørteren to gjæringskar eller så mye vørter du har igjen etter kok. Fyll opp BB'en igjen med springvann og kok 25 liter vann som du tilsetter gjæringskarene til du får den OG du ønsker.

Du sparer lite tid på dette;
  • Varming av meskevann fra springtemperatur til strike i stedet for mesketemperatur til strike - kanskje 20 minutter forskjell
  • Koking av sett nr 2 - du må (bør) uansett koke opp vannet du tynner ut vørteren med og da taper du de 20 minuttene du tjente i forrige steg, men sparer 45 minutt på kokingen, det holder med et kvarter koking for å være sikker på desinfisering. Så må du likevel kjøle dette ned før du tilsetter til gjæringskaret.

Behold god kontroll på bryggingen og RDWHAHB.
 
Haha, takk Steinar, setter stor pris på det. Ble veldig usikker og tror jeg kanskje bare kjører to brygg.. ble utrolig fornøyd med IPA'en jeg laget sist så planen nå er å mekke 50 liter til. "better to be safe then sorry"
 
Om bedriften din tjener mindre penger siden du tar en sykedag, så får de lavere overskudd, og betaler mindre selskapsskatt, som også er endel av det totale regnestykket ;)
 
Hvis dere reagerer så voldsomt på 1 sykedag regner jeg med dere står fremst i tiltak for å få NAV'ere og nye landsmenn i arbeid. Ikke det nei... videre;
 
Personlig "gidder" ikke jeg reagere så veldig om du velger å ta en sykedag for å brygge hele natta, men prinsippet til Finn er det ingenting galt med og helt legitimt å ha en holdning til dette når man er skattebetaler.

Selvsagt stikker problemet/utfordringen mye dypere enn om enkeltpersoner tar en sykedag her og der de ikke burde, men det betyr ikke at man ikke kan ha en mening om en "falsk" sykedag.
 
Hvis dere reagerer så voldsomt på 1 sykedag regner jeg med dere står fremst i tiltak for å få NAV'ere og nye landsmenn i arbeid. Ikke det nei... videre;[/QUOTE

Hva jeg måtte mene om de spørsmålene du nevner, veit du for det første ikke noe om, og for det andre er det irrelevant.

Dette er ellers ikke stedet å diskutere dette. Men slenger du ut sånt som det der, må du regne med å få reaksjoner. Og det fikk du. Ferdig med det.
 
Du bør nok koke vørteren. Personlig tenker jeg at du kan vurdere å kjøre all bitterhumla i brygg 1, så kan du evt. korte ned på skyllevann og koketid i batch nr 2. En annen, artig variant er å brygge halvparten på dag 1, og så brygge den andre halvparten dagen etterpå og tilsette i gjæringskaret som da allerede er i gang. Da har gjæren allerede begynt å formere seg på en liten batch, og du får en flying start på totalen.
 
Hmm, det hørtes litt gøy ut Sarge.. Syns det er litt for gøy å eksperimentere, føler meg som en magisk trollmann, og som premie blir det bra øl.. det setter jeg pris på ;)
 
Tilbake
Topp