Eksperimentell Ale

dagwayne skrev:
Idar skrev:
Kva med å lage einerlog og bruke det til meskinga...? Det er kort fortalt avkok med einerkvister, som óg har (trur eg...) desinfiserende effekt. Eg laga det sist eg brygga øl (appelsin APA, som du finn i Forumet her ein eller annan stad...), og eg gler meg til å prøvesmake det brygget neste helg :) Du får google einerlog, så finn du sikkert oppskrift/mengdeforhold mellom kvister og vatn :)


:yes:

Jeg fant en oppskrift på Einerøl på  Nordbrygg sin side, jeg har sendt inn en bestilling på råvarer, så er bare å ta seg en tur til fjells og få tak i de andre råvarene.

Skroll litt nedover på siden.


http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7319.0/all.html

Da har jeg brygget øllet, og det har fått stått til kjøling i et par måneder.  Jeg fylte opp en "ikea" pose full med einerkvister fra Sjursjøen.  ;-)

Dette ble kokt opp før malten ble satt til.  Deretter kokte jeg inn to krydderglass med Einerbær, til ca 3-4 dl, og tilsatte når jeg begynte kjølingen. 
Etter gjæringen kjente jeg ikke noe av Einersmaken, men etter lagring i 2 mnd, har den fått frem en akkurat passe Einerkarakter sammen med litt røykaroma fra Røykmalt jeg tilsatte.  En flott ale med en fin "Skog smak"
 
Hva med krekling?
Lett å finne store mengder nå, og finnes i både øl og brennevin på polet.
(Har dessverre ikke smakt noe av de, men har hørt mye bra)
 
Fant igjen ei flaske som hadde gjemt seg. Gud bedre så godt det var blitt.
Prøver nå å rekonstruere dette her, men det er vanskelig siden jeg var god i farta når vi holdt på, og tok ingen notater hehe.
 
Tilbake
Topp