Eksperimentere med golden ale?

UltimoHombre

Norbrygg-medlem
Har laget en batch golden ale med 93% pale malt og resten caramel malt, og humlet med citra og amarillo. Gjær er US-05.

På min siste batch, en wit, tappet jeg av noen liter etter stormgjæringen og tilsatte bringebær. Denne split-batchen står fortsatt til gjæring på flaske.

Synes det var litt moro å bruke litt av batchen til å eksperimentere litt, og har lyst til å gjøre det nå også, men hva kan jeg finne på med en golden ale?

Bær? Appelsinskall? Chili? Sykt mye tørrhumle?

Tips og erfaringer mottas med takk!
 
Tapp av 5L før humletilsetting og kok i separat kjele. Kjøp en 4,5L gjæringsballong fra BryggSelv og tilsett bunnslam fra en av disse og la den stå ett år...

Surøl fra Polet med både Brett og Bacteria
Brasserie Cantillon Brouwerij – All Beers
Brouwerij De Troch – Cuvée Chapeau Oude Gueuze - 2261102
Gueuzerie Tilquin – Oude Gueuze Tilquin à l’Ancienne - 9793002
Brouwerij Van Honsebrouck N.V. – St. Louis Gueuze Fond Tradition - 1602302
Brouwerij Oud Beersel – Oude Gueuze, Oude Kriek - 911102 - 9595402
Mikkeller – Spontanale (et al.) - 3562501 - 1977202 - 3905902
Hanssens Artisanaal – All Beers - 2167202
Brasserie Fantôme – All Beers - 2107501
 
Takk for tips! Det blir en slags surøl, da altså? Med hva slags karakteristikker? Eller er det det som er spennende..? :)

Nå har jeg allerede satt hele batchen til gjæring, så dette må jeg teste med neste brygg...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg likte denne ideen godt! Jeg er glad i surøl/lambic.

Mitt er allerede godt inne i gjæringsprosessen, så jeg kan ikke ta noe av vørten til side for egen kok. I denne oppskriften https://beerandbrewing.com/VcuH2RwAAB0AiYiF/article/the-rare-barrel-golden-ale-recipe beskrives en alternativ metode:

"An alternative approach is to ferment initially using a clean Saccharomyces strain such as Wyeast 1056, White Labs WLP001, or US-05, and then rack to secondary and add a strong mixed culture of Brettanomyces, Lactobacillus, and Pediococcus. If you use this alternate method, Jay recommends mashing at 155°F (68°C) for an hour to ensure that enough residual sugars remain for the mixed culture to consume during aging".

Forstår jeg det rett at jeg da faktisk kan la det gjære ferdig i gjæringskaret, for så å tilsette "bånnslam" i henhold til listen fra msevland? Hvor mye trenger jeg i så fall (til 5 liter, for eksempel), og hvordan gjør jeg det rent praktisk?

EDIT: I artikkelen jeg linket til står det at man bør ha mesket på 68 hvis man skal gjære med US-05 først, for å sikre at det er nok sukker igjen til bretten. Jeg mesket på 65 (cirka, som alltid litt opp og ned) med utmesk på 78. Tror dere det er viktig?
 
Sist redigert:
Sett at du setter av fem liter og gjør som beskrevet... og så venter du til jul og det blir ... knallgod Golden Sour, og du har bare fem forbanna liter! Sett av mer. Hele?
 
Sett at du setter av fem liter og gjør som beskrevet... og så venter du til jul og det blir ... knallgod Golden Sour, og du har bare fem forbanna liter! Sett av mer. Hele?

Det dufter herlig i gjæringsskapet og jeg tror det blir en knallgod golden ale også! Da er jeg mer tilhenger av å brygge en helt ny batch til en Golden Sour. Er ikke fremmed for det.

Hva slags temperaturer skal slikt gjære på?
 
Tapp av 5L før humletilsetting og kok i separat kjele. Kjøp en 4,5L gjæringsballong fra BryggSelv og tilsett bunnslam fra en av disse og la den stå ett år...

Surøl fra Polet med både Brett og Bacteria
Brasserie Cantillon Brouwerij – All Beers
Brouwerij De Troch – Cuvée Chapeau Oude Gueuze - 2261102
Gueuzerie Tilquin – Oude Gueuze Tilquin à l’Ancienne - 9793002
Brouwerij Van Honsebrouck N.V. – St. Louis Gueuze Fond Tradition - 1602302
Brouwerij Oud Beersel – Oude Gueuze, Oude Kriek - 911102 - 9595402
Mikkeller – Spontanale (et al.) - 3562501 - 1977202 - 3905902
Hanssens Artisanaal – All Beers - 2167202
Brasserie Fantôme – All Beers - 2107501

@Per Buer
har denne stående på glass i 9 mnd. er ikke aktivitet i følge av bobler når jeg lyser inn.
smakte den idag og syntes den mangler endel syre.
hva kan jeg gjøre for å få den surere?

mistenker at det er for mye humle i den, men dette er første surølbatch og det var sånn det ble.
vil slants kunne gjøre jobben?
er det andre muligheter eller er løpet kjørt??


BeerSmith 2 Recipe Printout - http://www.beersmith.com
Recipe: #27gueze
Brewer:
Asst Brewer:
Style: Gueuze
TYPE: All Grain
Taste: (30.0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 40.25 l
Post Boil Volume: 28.90 l
Batch Size (fermenter): 24.00 l
Bottling Volume: 21.16 l
Estimated OG: 1.054 SG
Estimated Color: 7.4 EBC
Estimated IBU: 7.9 IBUs
Brewhouse Efficiency: 62.00 %
Est Mash Efficiency: 71.8 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
4.00 kg Pilsner (2 Row) Bel (3.9 EBC) Grain 1 57.1 %
3.00 kg Wheat, Flaked (3.2 EBC) Grain 2 42.9 %
20.00 g Hallertauer Mittelfrueh [3.90 %] - Boil Hop 3 7.9 IBUs
20.00 g franske eike Chips (Primary 0.0 weeks) Flavor 4 -
1.0 pkg Belgian Sour Mix 1 (White Labs #WLP655) Yeast 5 -


Mash Schedule: Temperature Mash, 2 Step, Full Body
Total Grain Weight: 7.00 kg
----------------------------
Name Description Step Temperat Step Time
Protein Rest Add 25.26 l of water at 58.5 C 55.0 C 15 min
Saccharification Add 0.00 l of water and heat to 68.0 C over 15 mi 68.0 C 45 min
Mash Out Heat to 77.0 C over 10 min 77.0 C 5 min

Sparge: Fly sparge with 29.01 l water at 75.6 C
 
Maltodekstrin eller stivelse kan hjelpe sammen med noe dregs. Evt laktose, kanskje.

Evt så kan du lage en øl til og blende. 5 liter, 0 IBU og l. Plantarum kan blir skikkelig surt. Kan evt koke etter syrning hvis hovedølet også mangler bitterhet.

Men til neste gang - dregs er som regel greia for å få skikkelig syre.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Maltodekstrin eller stivelse kan hjelpe sammen med noe dregs. Evt laktose, kanskje.

Evt så kan du lage en øl til og blende. 5 liter, 0 IBU og l. Plantarum kan blir skikkelig surt. Kan evt koke etter syrning hvis hovedølet også mangler bitterhet.

Men til neste gang - dregs er som regel greia for å få skikkelig syre.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Så løpet er kanskje litt kjørt?? Funker ikke å pitche dreggs nå?? Når må det evt gjøres??
Har et par batcher stående på 4 mnd nå med god aktivitet.
 
Dregs går inn etter primærgjæring. Ja, løpet er litt kjørt. Blandingen har nok mest sannsynlig spist opp alt næring (du kan evt måle SG).

Noe bruker frukt i slike situasjoner. Jeg har også tørrhumlet med fruktige humler (ble veldig bra). Så det kan fortsatt bli førsteklasses øl. Men noen klassisk Gueze blir det neppe.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Dregs går inn etter primærgjæring. Ja, løpet er litt kjørt. Blandingen har nok mest sannsynlig spist opp alt næring (du kan evt måle SG).

Noe bruker frukt i slike situasjoner. Jeg har også tørrhumlet med fruktige humler (ble veldig bra). Så det kan fortsatt bli førsteklasses øl. Men noen klassisk Gueze blir det neppe.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Oppi med 200g kirsebær per liter og dreggs fra gueze??
 
Dregs går inn etter primærgjæring. Ja, løpet er litt kjørt. Blandingen har nok mest sannsynlig spist opp alt næring (du kan evt måle SG).

Noe bruker frukt i slike situasjoner. Jeg har også tørrhumlet med fruktige humler (ble veldig bra). Så det kan fortsatt bli førsteklasses øl. Men noen klassisk Gueze blir det neppe.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hva med den guezen jeg har stående på 4 mnd roselare blend. Der er det fortsatt godt med liv. For sent å putte dregs der??
 
Hva med den guezen jeg har stående på 4 mnd roselare blend. Der er det fortsatt godt med liv. For sent å putte dregs der??


Nei. Er det liv er det håp. :)

Flott ide med kirsebærene. Mengden må du komme frem til selv - det er jo forskjell på øl med kirsebær og kirsebærøl. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nei. Er det liv er det håp. :)

Flott ide med kirsebærene. Mengden må du komme frem til selv - det er jo forskjell på øl med kirsebær og kirsebærøl. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Da tester vi, kjøpe no på polet til uka og dyrke fram litt da.. Tusen takk!!!
 
Du trenger ikke dyrke. Bare helle slantene oppi karer. Pitchrate er irrelevant for sekundærgjæring.

Unntaket er vel veldig gammel gjær vil jeg tro.

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har iallfall pitchet slanter rett i karet og fått ok resultat. Skal du spare på gjæren så blir det vel noe annet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp