Eksplosjon - djiiises :) action i heimen

Kjøler du dem ned minsker volumet av CO2-gassen og trykket minsker... Da blir det mindre farlig å åpne dem.
 
Bruk arbeidshansker når du åpner dem, så slipper du å kutte opp hendene hvis noen "går av" mens du holder på
 
Bruk en egnet korkåpner. fikk infeksjon på et brygg å åpna en flaske med lighter mot brystkassa. hadde et fint avtrykk av ei kork på brystet 3 dager etterpå. var litt som å bli truffet av en paintball:) fruen var lite imponert da det var øl over alt på vaskerommet.
 
Ann-Christin,
å kjøle dem ned har jo to effekter. I tillegg til å redusere trykket i flasket (øl'en kan absorbere mer CO2 ved lave temperaturer) så stopper du gjæringen. Når de er kjølt ned så kan du jo selv bestemme hva du skal gjøre med dem. Noen mener jo dette er for farlig til å håndtere, det tør jeg ikke ha en mening om. Det kan være lurt å ha på handker og briller når du håndterer dem.
 
Åpnet en av ciderne i går som opprinnelig hadde altfor høyt trykk og derfor ble luftet, for å se hvordan de har holdt seg. Var helt perfekt, og intet søl.
Fremgangsmåten var å kjøle ned flaskene, tulle et håndkle rundt, spraye flasketopp og korkåpner med star san for å hindre infeksjon. Åpnet forsiktig til det sa "fssssss", og holdt åpen en god stund til trykket ga seg.
 
Hehehe...skjønner at jeg må forberede meg på litt action :) :) jaja...tar med alle gode råd ang sikkerhet også er det bare å hive seg utpå.... :) ;)
 
Om flaskene ryker på 3.0 vol CO2 har du blandet dårlig eller fått en infeksjon. Sjekk Brewersfriend.com og priming kalkulator, ulike øltyper skal karboneres ulikt, og bruker man samme verktøy hver gang vil man også få en føling med hvor mye CO2 man selv ønsker og liker. Jeg rører veldig forsiktig bittelitte grann for å være sikker på at alt er godt blandet. Jeg bruker også ca 4-5 dl vann til sukkerlaken, og koker lett 5-10 minutter.
"tykk" sukkerlake mikser seg dårligere.
 
For de som fulgte meg i denne saken :) det gikk bra til slutt. Flaske nr 3 eksploderte, da gav jeg opp og turte ikke røre dem, fikk hjelp. Alle flaskene ble åpnet forsiktig i korken for å slippe ut kullsyre….alle var utrolig nok helt fine :) :) og ølet smakte godt :) :) Herlig med hjelp, om ikke hadde jeg kastet dem alle sammen :)
 
Tilbake
Topp