Ekstrakt i beercalc

Etter et totalt misslykket forsøk på All-grain, prøvde jeg meg på ekstrakt-brygging i går som gikk litt bedre. Resultatet står hvertfall å bobler nå, så får vi se om 4 uker om det er drikkenes. Jeg tenkte derfor, i lykkerus over å ha klart noe mer enn ølsett, å prøve meg på en kölsh med ekstrakt. Jeg har sett litt rundt etter oppskrift på en enkel en, og finner litt forskjellig som jeg putter inn i beercalc. Men mitt spørsmål kommer når det står at jeg skal tilsette LME 15 min før ferdigkok, og spraymalten skal i hele tiden. Hvordan kan jeg taste dette inn i beercalc? Noen som har noen gode råd? Jeg tenker å prøve meg på en Kölsh med 4 ingredienser. Ekstra lys maltekstrakt, ekstra lys sprøymalt, Nottingham-gjær og Liberty-humle. Grunnen til valget av Kölsh er at jeg vil ha en lys og fin øl til "pils-kompiser" som griner på nesa av mørk ale, og har ikke rom med 8 grader.

PS: Andre oppskrifter taes mer enn gjerne imot! :)

Meiner at det berre er å legge inn all ekstrakt i programmet, uavhengig av koketid. Det gjer i alle fall eg. Kva konsekvensar dette har for utnytting av humla har eg ikkje spekulert på. Med erfaring så tilpasser du humlemengde etter kvart.

Med Nottingham-gjær blir det dog ikke noen kölsch, men snarere en lys engelsk ale.

Har forstått det slik etter ånds list litt rundt Gahr. :) Jeg sikter meg som sagt på øl-kompiser som for det meste drikker Heineken og som ikke vet forskjell på lys ale, kölsch og lager. Så lenge det smaker lys og lett så blir det nok godkjent. Vil en så enkel oppskrift og Nottingham-gjær kunne gi meg det jeg søker etter, eller er det andre ekstraktoppskrifer som vil fungere bedre?

Tilbake
Topp