Ekstrakt IPA

Fant følgende oppskrift av TheJadedDog på homebrewtalk.com (http://www.homebrewtalk.com/f69/all-amarillo-IPA-28517/):

Recipe Type: Extract
Yeast: Safale - 05
Yeast Starter: No
Additional Yeast or Yeast Starter: No
Batch Size (Gallons): 5
Original Gravity: 1.067
Final Gravity: 1.016
IBU: 45
Boiling Time (Minutes): 60
Primary Fermentation (# of Days & Temp): 7 days at 60 deg
Secondary Fermentation (# of Days & Temp): 3 weeks at 60 deg

7lbs Muntons Extra Light DME
1/2lb Crystal 40

Steeped in 1.5 gallons of 160 deg water for 20 minutes.

1.5 oz Amarillo 8%AA for 60 Min
1 oz Amarillo 8%AA for for 15 Min
1 oz Amarillo 8%AA for for 5 Min
.5 oz Amarillo 8%AA for at flameout

Beer came out nice and smooth with just the right amount of hop bitterness for me. Real hop heads might want to up the hop additions and consider dry-hopping.

Er det noe spesielt man må passe på her? Og er det virkelig nødvendig med gjæring i 4 uker? Jeg klarer forresten heller ikke finne noe Crystal 40 i norske nettbutikker,e men antar den kun er for fargen sin del?

Crystal 40 er ca 80 EBC. Gjæringen er som regel over på under en uke, og deretter kan du godt gi gjæren en ekstra uke til å falle til ro. Det ser ellers ut som en veldig tam IPA, det der. Jeg ville brukt en annen bitterhumle (Chinook?), og heller brukt en halv unse ekstra Amarillo ved flameout, og en unse til tørrhumle. Ja, og så kanskje tørrhumlet med litt Chinook i tillegg. :godtoel:

Ellers er det bare å passe på det vanlige: renhold, renslighet og renhet.

For enkelhets skyld kan du droppe spesialmalten og bruke 3000g lys DME og  500g Amber DME. Og som Ketil sier, kjør på med mer humle!!

Lurer litt på det med å ikke koke hele volumet, hvordan bør jeg gå frem hvis jeg koker, la oss si, 10L? Og så tilsetter noe ekstrakt fra starten av ig tar resten mot slutten? Har lest et sted at humlemengden da må økes?

Ja. Det er for å hindre usmaker og infeksjon. Har du ikke kjøler så kan du lage det, eller kjøle ned ved å sette kjelen i kaldt vann/ is. Brygger du ekstrakt trenger du heller ikke koke fult volum og du har dermed mindre å kjøle ned.

caap86 skrev:
Ja. Det er for å hindre usmaker og infeksjon. Har du ikke kjøler så kan du lage det, eller kjøle ned ved å sette kjelen i kaldt vann/ is. Brygger du ekstrakt trenger du heller ikke koke fult volum og du har dermed mindre å kjøle ned.
Takk for nyttig lærdom. Satte en gang til kaldt vann til ønsket volum og temperaturen var ca 30 grader. Var ikke sikker på om gjæra tålte det, så jeg satte den til side over natta. Det gikk noen dager og det ploppet ikke i det hele tatt i gjærlåsen. Så spurte kona: "Her ligger to flate pakker på benken. Hva er de til?" Lurt å huske å sette til gjæra. :)

Tilbake
Topp