Ekstrakt sluttet å gjære - Coopers hveteøl

Har et ekstrakt fra Coopers som har sluttet å gjære, OG var 1050, og nå har det stått stille på 1020 i flere dager, FG skal ned til 1004 ca.
I oppskriften sto det at jeg skulle tilsette 1 kg sukker, men jeg brukte 1 kg spraymalt og 200 gram sukker.

Jeg var i tvil om jeg skulle tilsette mere gjær, og hvilken gjær i så fall? Selger di slikt på Europris? Vanlig bakegjær passer vel ikke?

Takk for eventuelle svar.

Hva er temperaturen i ølet nå? Den mest nærliggende løsningen å forsøke seg på, er å få opp temperaturen et par grader, og deretter få gjæren opp i ølet igjen. Desinfiser røreredskapet - meskespade er ideelt - grundig, og rør forsiktig. Infeksjonsfare - men er du forsiktig, går det helst bra. Oksydasjonsfare, også, men igjen; forsiktig, så blir det ikke så galt. Ikke plask! Og hveteøl skal jo ikke lagres, så det er vel ikke farlig.

FG på 1.004 hørtes ekstremt ut. Det gir en utgjæringsprosent på over 90. "Normalt" ville være rundt 75%, og en FG på 1.012. Du skal avgjort ikke være lei deg om den ender der! Og jeg tror det var veldig bra for smaken og fylden på ølet at du brukte maltekstrakt i stedet for sukker:).

Bakegjær tror jeg du skal ligge unna. Jeg tror Europris har noe "turbogjær", men jeg aner ikke hva effekten blir. Jeg ville i alle fall prøvd å få igang gjæringen først.

Sist redigert:
Temperaturen er 23 grader. Anbefalt gjæringstemperatur var 19-25 grader. Mener du jeg skal tilsette ny gjær?
I følge "bruksanvisningen" skal ølet lagres på flasker i 14 dager i romtemp.

det Finn sa
Hvor lenge har den stått?
Jeg ville ikke tilsatt ny gjær, bare forsøkt å rugge litt på dunken,
du bør som sagt definitift ikke få den ned i 1.004

Det samme skjedde meg med Coopers hvete for flere år sia

Den har stått i 5 dager, med ingen aktivitet de to siste dagene. Kan det hjelpe å røre forsiktig opp gjæren som har lagt seg på bunnen i gjærkaret?

Hvis ølet holder 23 grader, er det nok ikke noe poeng i å sette opp temperaturen.

Når du måler med hydrometer under gjæringen, er det mye kullsyre i ølet. Det kan gjøre målingen vanskelig. Kullsyrebobler setter seg på hydrometeret og løfter det. Så rist ut kullsyra av prøven neste gang, for å være sikker.

Takk for alle svar. Jeg har sørget for at ølet var helt flatt før jeg tok hydrometermålinger. Nå får jeg vel bare vente å se hva som skjer. Skal oppdatere tråden om en ukes tid når jeg tar nye målinger :)

Forresten, hvordan blir det hvis jeg har litt turbogjær i for å få gjæret ut siste rest så jeg ikke ender opp med en øl på under 4%?

^ I prinsippet eenig, men å flaske noe som bare har gjæret ut 60% er jeg ikke sikker på om jeg hadde turt. Måtte vel hatt i noe sukker for å få kullsyre, og det er vel en sjanse for at det trigger mer gjæring enn du ønsker? Jeg tror jeg ville fått den der under 1.015 først. Men turbogjæren hadde jeg nok ligget unna. Etter min smak blir det for tørt om du jager den ned under 1.010. 1.010 er 80%, og øvre grense som produsenten angir for wlp300, f.eks., er 76%. (Ikke at de grensene har noen slags lovstatus, men ... :).)

Kanskje gjæren var ræva. Tilsett i så fall ordentlige saker i steden for mer jalla greier.

Spaymalt gjærer heller ikke ut like langt som sukker. Så det at du byttet ut sukker gjør også at du får høyere FG enn oppskrift.

Jeg har hørt at man kan få det til å gjære mer ved å tilføre mer luft i gjæringsdunken. Jeg har ikke prøvd det selv, men jeg antar det kan hjelpe å ta av lokket og slippe til frisk luft, og deretter riste dunken godt igjen.

Det betyr selvfølgelig at du må la sedimentene få tilstrekkelig tid til å synke ned igjen før flasking. Evt kan du stikke om ølet først.

Sent fra min LG-D802 via Tapatalk

Nei.
Tysk hveteøl for eksempel skal ha en fg på 1.010-1.014. Synes 1.004 er for lavt i alle tilfeller. Blir fort et veldig tynt øl, bør være noe restsødme.
De ekstraktsettene jeg har brukt gjærte også ut veldig dårlig. Hvis du smaker på den å det smaket gteit og Hvis fg er stabil ville jeg bare flasket.
Er enig med miguel. Jo mer du tukler å prøver å repparere noe som ikke nødvendigvis er galt. Hvis det er noe du ikke liker, kan du endre det til neste gang.

Jeg endte med å flaske på litt under 1.020
Det ble godt øl, men litt søtt
Neste gang jeg brygget Weiz var det uten ølsett og det ble bedre

Tilbake
Topp