ekstraktbrygg. Koke alt. Mengde vann?

Skal snart sette i gang med mitt første ekstraktbrygg.

Har allerede kjøpt 36 liters gryte og tenker derfor å koke alt, i motsetning til oppskiften som seier at eg skal koke 10-15 liter, og fylle opp til 20 liter i gjæringskaret etterpå.

Kor mykje vatn må eg starte med for å ende opp med 20 liter? Og, er det andre ting å tenke på når eg ikkje koker "konsentrert" ?

24 liter tror jeg skal være greit. Dette er bare å prøve seg fram til. Noe du bør tenke på er hurtig nedkjøling. Jo raskere jo bedre. Vannbad kan funke, men det tar lang tid. ideelt sett bør du klare kjøle ned den mengden vørter på ca 20 min +/-. Det kan være et godt tips å skaffe/lage en kjølespiral!  ;D

Vannbad helt topp å kjøle ned med. Om du har mulighet til å sette gryta i et kar der du har konstant gjennomstrømning av kaldt vann og gryta plassert slik at det også kommer vann under. Slik kjølte jeg ned 20 liter på under 20 minutter frem til jeg fikk spiral. Nå har jeg spiral og det hele er mer komfortabelt, men det gå ikke fortere å kjøle likevel.

Tips: Dra innom en rørlegger og kjøp kobberrør i spiralpakke. Disse er veldig enkle å bøye til passende diameter. pass også på å få med nødvendige koblinger for å få festet på slanger til kran og avløpsslange:)

Takk for tips, men har allerede laget kjølespiral!

Eg lurer mest på om det er forskjell på brygging med 10 liter vørter og tilsette vann i gjærbøtta etterpå, kontra det å koke alt fra starten (kokelengder, tidspunkt for humle og malt etc)

LT

Tilbake
Topp