Ekstraktbrygging. Noen erfarne?

Hei. Jeg er forholdsvis ny på ølbrygging. Jeg har brygget 3 øl nå
Førsten ble litt vassen og på 3% (OG 45 FG 22. Ja jeg ventet 2 uker, ristet på kare osv. )

Jeg har hatt hjelp fra Lars på dette forumet da han ikke bor så langt unna. Han har hjulpet meg med å måle opp spesialmalt å humle, men han selv har drevet lite med maltekstrak.
Mitt andre øl er nå en Irish stout fra boka moderne hjemmebrygging. Vi justerte litt på oppskrifte får å få en OG på 61, og havnet da på 59. Så langt så vel, men etter en uke så ser den ut til å stoppe på FG 25. Den kan kanskje synke et hakk til, men ikke mer. Det masker ikke for søt heller av vørteren så ille blir den ikke, men prosenten er jo for lav for en stout synes jeg.

Hovedspørsmålet er da vis man brygger med Maltekstrak og spraymalt, må man da øke mengden mye mer? De bruker Moss maltekstrakt i boken, men jeg kjøper da fra Muntons som er lettere få tak i, og billigere.

Jeg har også prøvd et vanlig ølsett fra Coopers, og brukte druesukker :( ,  men da funket det selvfølgelig som det skulle i følge pakken. (Så jeg vet at alt av utstyr funker riktig. )
  Gjær så langt har vært handlet inn etter opskrifter, skal på neste øl prøve med Wyeast flytende gjær.

Noen erfarne tips???

Har ikke veldig mye erfaring, men jeg har gjort en del ekstraktbrygg. Sjelden at jeg har fått en stuck gjæring. Kan jo utelukke for mye stivelse ettersom det kun er ekstrakt (slik jeg forstår?), noe som har vært mitt problem et par ganger. Men det kan hende at det bare tar litt tid hvis gjæren har vært litt gammle el. l. Hvordan gjær har du brukt og hvilken temperatur gjærer du ved? Og har du evt. brukt no spesial grains, crystal, carapils eller no flaket korn?

Første gangen brukte jeg Safael 33 gjær tørrgjær. Nå brukte jeg på min Irish Stout Danstar Nothingham. Datoen skulle være ok husker jeg.

Her er hele oppskriften:
Liquid Light extract 1,8kg
liquid dark extract 1,8kg
Spraymalt light 900g
minimesk:
roasted barley 500g
black malt 1200EBC 100g

Humle 60 min East kent golding 5,6% alpha 50g
Humle 5 min East kent golding 5,6% alpha 50g

OG skulle være 61, men jeg fikk 59 som er så å si ok.

Ups glemte. :)

Jeg har ølet stående på badet på en 17-18 grader, men skrur opp til en 19-20 mot slutten de siste dagene.

Larse skrev:
minimesk:
roasted barley 500g
black malt 1200EBC 100g

Her er det strengt tatt ikke tale om en 'minimesk', da hverken roasted barley eller black malt har noen diastatisk evne (mulighet til å omdanne stivelse til enklere sukkertyper ved hjelp av enzymer, disse er ristet ihjel). Prosessen er ellers ganske lik, bare at det ikke kommer så nøye med temperaturen (et sted mellom 65-75 gr. holder stortsett) og tiden (et kvarter kan holde, mot over en time med en ordentlig (mini-)mesk).

Hmm... Den gjæren skal jo tåle ganske lave temperaturer og. Er ikke sikker på hva det kan være, virker som om gjæringa kan ha blitt stuck av en eller annen grunn. Kanskje best å bare gi den litt mer tid. Hvis gjæringa tok litt tid med å starte, kan det hende den trenger et par dager til. Og gi den god tid i secondary. Ellers vet jeg sannelig ikke.

OK Eduard. Det er vel jeg som har misforstått navnebruk på spesialmalt i boken. Men da skulle vel jeg være et hakk klokere.  :besserwisser:

Høy FG er vel noe vi alle har erfart. Men rehydrer gjæren (kok vann ca 1,1 dl for 11g -avkjøl til 27 °C +/-3 °C. Strø gjæren over, la stå 15-30 minutter. Ta et sterilt redskap og rør lett i ca 30 minutter. Tøm denne kremen i gjæringsspannet), tilsett gjærnæring (Wyeast Nutrient eller gjærnæringssalt. Har hørt om at man kan ta en pakke tørrgjær til brød og helle den i kjelen på slutten av koking. Gjæren dør, men det er næring til neste gjæring. Men dette har jeg ikke prøvd) og sørg for oksygen (akvariepumpe eller rist dunken. Gjerne flere ganger de første timene).
Økning av temperatur etter hvert og forsiktige virvling av gjøringsspann kan også hjelpe. Jeg har dårligere erfaring med tørrgjær enn flytende. Men det kan være tilfeldig.
janh
:skaal2:   

Tilbake
Topp