Ekstremt mye skum..

beefeater

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg har brygget en IPA som skummer helt fantastisk eller noe helt for j***ig ettersom hvordan man ser det..

Tvangskarbonerte på fat, første forsøk bare skum. Ok, har overkarbonert, tenkte jeg, og har sluppet av trykk til det nå er bare en halv bar igjen. Lenge siden nå, så trykket har vært stabilt på ca 0.5 bar over en uke. Fortsatt nesten bare skum å få ut av krana.
Testet tappekrana på et annet fat, samme temperatur (3-4 grader) men høyere trykk (0.9 bar), alt i orden der. Skrudde av ventil og tok ut stigerør for å sjekke om noe var tett, men alt i orden der også.

Jeg skjønner ingenting :eek:
Noen som har vært borti noe lignende?
 
Ikke godt å beregne hvor mye det er overkarbonert, sånn i ettertid. Når jeg har opplevd slikt, har jeg tømt ut all Co2 fra fatet til det bare såvidt var nok igjen til å drive ølet ut. Godt nedkjølt skulle det gå bra da.
 
Jeg har overkarbonert på fat før. Da har jeg nok vært nødt til å tømme trykket på fatet flere ganger. Jeg ristet litt på fatet for å få tømt mer co2 ut om gangen, dette gjentok jeg til ølet ble litt flatt. Så skrudde jeg opp til ønsket trykk igjen (1.2 bar). Kan det være at du ikke har fått kvittet deg med nok co2 ennå?
 
Sist redigert:
Ja, det kan hende det går tregere enn jeg trodde å lufte ut overskuddsgass. Det er dessuten ganske kaldt og det var vel rundt null grader da jeg karbonerte så det er vel mye CO2 i ølen selv om trykket i headspace tilsynelatende har vært konstant en stund. Får fortsette å lufte i noen runder til. Kan ikke ha det sånn for under alt skummet er det en god øl:D
 
Sikkert overkarbonert, men for sikkerhets skyld:

Da du testet tappekran på det andre fatet. Testet du hele linjen da? Fra ball-lock til kran? Jeg har en gang hatt et fat jeg ikke skjønte hvorfor skummet, husker ikke helt hva som var greia men det var noe utett i ball-locken tror jeg som gjorde at det ble sugd inn luft da jeg tappet, eller noe sånt..
 
Ja, har testet tappelinja på et annet fat som dessuten hadde høyere trykk, og det funket fint da. Demonterte og sjekket at det ikke var noen humlerester eller annet smuss i stigerør eller ventil/poppet.
Muligheten for at det dras inn falskluft har jeg ikke tenkt på, f.eks en dårlig o-ring. Men da burde det vel i grunnen heller lekke?

Har tappet av alt trykket i går kveld og igjen nå i formiddag. Får se om den roer seg etterhvert.
 
Jeg har samme problem. Første øla jeg har tappet på fat.
Karbonerte siste IPA på 1 bar/4 grader. Etter en god uke så var skummet perfekt.
I går så økte jeg temperaturen i kjøleskapet (fordi jeg syntes ølet var for kaldt), og nå kommer det nesten bare skum ut. Trykket har blitt holdt konstant på 1 bar hele tiden.

Er det noen løsning på dette?
 
Noen forslag? Justere temperaturen tilbake til 4 grader, og ha for kald øl?
Justere trykket ned?
 
Oppdatering ang. opprinnelig post:
Den ølen var ekstremt overkarbonert. Pleier å treffe ganske bra med karbonering og har aldri klart å bomme så mye på karboneringen som med denne ølen verken før eller siden!
Kombinasjonen veldig kald øl (rundt 0 grader) og for mye trykk var det som var problemet. Ølen ble bra etter å ha luftet daglig leeenge :D
 
Tilbake
Topp