Elektrolyse rengjøring

Er det noen som har prøvt å rengjøre gamle varmtvannsberedere med elektrolyse? Jeg har noen som jeg skal bruke til lagring og sliter med å få av det lille belegget som er på insiden, og tenkte kanskje elektrolyse kan ta det. Det ville i alle fall ha vert det billigste.

Noen som har prøvt, eller har noen erfaring med elektrolyse?
 
Har aldri prøvd elektrolyse, men foreslår saltsyre som et alternativ.
Billig og det blir rent. Gjøres utendørs, beskyttelseshansker, briller osv osv..
 
Er flere som har foreslått saltsyre, men det er vanskelig å rengjøre fem 200 liters tanker innvendig, når jeg ikke får hånden inn.

Hvor kan jeg kjøpe saltsyre til dette formålet eventuelt?
 
Mr.Baggins skrev:
Er flere som har foreslått saltsyre, men det er vanskelig å rengjøre fem 200 liters tanker innvendig, når jeg ikke får hånden inn.

Hvor kan jeg kjøpe saltsyre til dette formålet eventuelt?

30% Saltsyre får du på maling/byggvare forretninger, og er det ikke bare å fylle på korke igjen og rulle rundt?

Vanskelig å få inspisert resultatet uten en skikkelig åpning dog.
 
Jeg har en liten åpning på toppen. Har montert lokk til corneliusfat i toppen, så jeg får sett inni.

Hvor mye saltsyre trenger jeg for å vaske 200 liters tanker? Og kan det brukes om igjen? Tenker hvis jeg først vasker en tank og så flytter saltsyren fra denne over til neste tank.
 
Jeg vasket min berederkokekjele for mange år siden med saltsyre. Det var ikke mye som gikk med, og vaskingen var vel egentlig bare å sørge for at hele innsiden av berederen ble fuktet. Ingen skrubbing og resultatet så ihvertfall bra ut.
Er ganske sikker på at du kan helle på en halv flaske i en bereder, riste/rulle berederen så saltsyra kommer til overalt, og deretter gjenbruke i bereder nummer to.
 
Jeg har brukt elektrolyse på rustne bildeler. Det vil sikker også fungere her, men blir litt ugreit siden du må fylle hele tanken med ionisert vann og sette inn en offeranode mens du holder på så strømmen har en vei å gå. Du vil heller ikke få en blank overflate etter du har kjørt elektrolysen, men omdanne belegge som ligger på insiden. Tror nok helt klart at saltsyre er en bedre løsning som jeg skal vurdere selv når jeg skal sette opp tank i bryggerommet.
 
Er ikke denne saltsyra noe farlige greier? Jeg har aldri vert borti det før, men man må jo være forsiktig med både hansker og briller.

Man skal jo drikke av disse beholderene etterpå... Hvordan blir man kvitt saltsyren? Bare spyle med hageslange? Kaldt/varmt vann?
 
Tilbake
Topp