Elendig utbytte

Mc.

Norbrygg-medlem
Brygget med en ny kjele i dag. Har ordnet meg en kjele som tar 15 liter kok med krane montert litt over bunnen.
Brukte 3,3 Kg malt på 10 liter meskevann.
Varmet vannet til 72 grader og la maltposen i. Temp sank til 67 grader i løpet av noen få minutter.
Prøvde å holde tempen der ved å justere på kokeplaten, men den sank til 63 grader etter 15 minutter.
Fikk opp tempen igjenn etter nye 10 minutter, men så sank den igjenn til 63-64 grader og holdt seg stort sett der bortsett fra de siste 10 minutter da den steg til 65.
Underveis tappet jeg av vørter fra kranen og slo over for å skylle malten. Eltet litt i maltposen noen ganger. Trodde dette skulle gi godt utbytte,men endte ca opp på 1042 og 10,8 liter vørter i kjelen etter nedkjøling. Ikke mye å skryte av. Gir en effektivitet på 46 %

Tidligere har jeg brukt en mindre kjele som jeg isolerte godt og lot den stå i fred til meskingen var ferdig. Tempen sank bare en 2-3 grader i løpet av en time. Flyttet maltposen over til en ny kasserolle for avrenning og skylling. Fant ut at det beste var å la den ligge i skyllevannet i 15 minutter før den ble løftet opp for avrenning. Dette ga en effektivitet på 65%.

Noen som ser noen klare feil i måten jeg gjorde det på i dag ?

Du heller den første literen eller tre du tapper over maltposen for å gi klarere øl (worlauf), skylling gjøres med nytt vann (oftest ca. 76 grader).

Det var vel sirkulering underveis i meskingen det var snakk om, går jeg ut fra? Og det er jo ikke dumt.

Ikke noe av det du sier du har gjort, kan forklare det dårlige utbyttet, med mindre det skulle være temperaturen i starten. Du sier at det tok noen minutter før temperaturen hadde sunket til 67. Den skulle vel nokså umiddelbart vært der? Jeg skjønner ikke helt at det skal ta lang tid. Det kan ha deaktivert mye av beta-ftet amylasen.

Du sier ikke noe om skylling. Jeg går ut fra at du har kjørt batch-sparging? Eller hvordan har du ellers gjort det? Det kan ligge en forklaring der, kanskje. Du har ikke bare løftet ut posen og tilsatt vann?

Mente det var lurt å sirkulere under meskingen. Men skal sløyfe det neste gang. Skal prøve å rugge litt på maltposen istedet.
Men tilbake til hva jeg gjorde. Etter mesking tappet jeg av vørteren. Husker jeg målte den med dårlig resultat. Så slo jeg skyllevann over. Lot det ligge 10 minutter før jeg sirkulere litt. Så heiser jeg posen opp til avrenning. Målte SG der også med dårlig resultat.
Til slutt klemte jeg på posen og målte SG av det siste som kom ut. Der var det 1060,men i så kvanta at det ikke utgjorde noe.

Tror du ganske enkelt skal øke mesketiden. Om du bommer litt med tempen kan mesketiden bli ganske lang. Og sirkulere så mye du gidder. Sirkulering er vel aldri negativt. Isolere kjelen kan også ha en effekt, jevn temp i mesken, og enklere å holde temperaturen.

Skal ta meg tid til å lage en isopor form rundt kjelenkjelen, samt dekke til lokket godt. La det stå 15 minutter før jeg eventuelt sirkulerer.
Det er kanskje lurt å tappe ut litt for å måle SG? Og ikke gi seg før en får nok utbytte.

Ikke noe av det du sier du har gjort, kan forklare det dårlige utbyttet, med mindre det skulle være temperaturen i starten. Du sier at det tok noen minutter før temperaturen hadde sunket til 67. Den skulle vel nokså umiddelbart vært der? Jeg skjønner ikke helt at det skal ta lang tid. Det kan ha deaktivert mye av beta-ftet amylasen.

Det tar vel mer enn et par minutter før beta-amylase blir deaktivert

Regner med der. Den kom kjapt ned på 68 grader så jeg tror ikke feilen ligger der. Skal snart til å lage sterkøl, men er nå veldig usikker på om jeg får ut nok sukker.

Tips: Den 15L kjelen pakker vell inn i stekovnen? I såfall kan du sette den på 64-65 grader og sette hele kjelen inn. Enkel måte å holde temp. gjevn gjennom meskingen. Enkelt og effektivt.

Når gjelder meskeeffektivitet er det preboil SG og mengde man bør starte med å sjekke. Kan ikke helt se du sier hvor mye du fikk ut? (kan være jeg overså det).

Det tar vel mer enn et par minutter før beta-amylase blir deaktivert

Ja, du har nok rett i det - og uansett ville vel det først og fremst gått ut over forgjærbarheten, og ikke så mye meskeeffektiviteten.

Hvis det siste som rant ut av posen hadde en SG på 1.060, mens det som var skylt ut tidligere hadde lavere verdier, er dette ganske merkelig. Da kan det virke som om konverteringen først skjøt fart helt mot slutten - og det skjer bare ikke. Og i alle fall, veldig mye sukker må ha blitt igjen i masken.

Med batch-sparging får jeg en meskeeffektivitet på 82-83%. Da bruker jeg både stegmesking og lang tid på sakkarifikasjonsstegene - det blir gjerne godt over tre timer til sammen. Jeg har ganske stor tro på lange mesketider, det er sikkert det som bidrar mest til god effektivitet av det jeg gjør, ved siden av at jeg har veldig lite svinn i mesken - skjønt der er det kanskje vanskelig å slå BIAB. Og så bidrar det antakelig litt at jeg mesker inn på ca.40.

Sist redigert:
Jada. Gjorde begge deler. Både avkjølte og brukte kalkulator hvis ikke. Vørter til kok holdt 1034 ved 50 grader. Målte ikke mengde, men hadde 10.8 liter etter kok avkjølt. Tilsatte 350 gr maltsukker ved kokestart og endte opp med OG 1053.
Til sammenligning hadde jeg 1038 ved 59 grader på forrige batch. Da med mindre kjele som var isolert og vann/malt tilpasset kjelen. Tror ikke kjelen passer i ovnen, men skal sjekke.

Du sier ingenting om røring i mesken, om du bare slipper posen nedi får du ikke blandet maltet med vann og du får klumper hvor kjernen ikke engang blir våt, med litt behandling av posen får du også lett stucked mash.

Jeg legger posen i og arbeider med den helt til jeg er sikker på at all malten er bløt. På denne kjelen har jeg et slags maltrør. Kjelen er fra gammelt av brukt for å koke kopper. Silen/maltrøret står på 3 ben ca 2 cm høye. Jeg tenkte det var lurt fordi jeg da lettere kunne sirkulere vørteren under mesking. Kom nå på at jeg syntes det var litt lite vann rundt vørteren. Varmet da opp 1 liter til 67 grader og da så det bra ut. Det tok kanskje 7-8 minutter. Så det kan være en feilkilde. Litt lite vann i starten. Neste batch blir uten silen. Og muligens isolert kjele.

Ifølge Beersmith skulle du hatt sg på 1065 etter kok. Da med pale malt.

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Brygget i går. Måtte dobbelmeske p.g.a jeg brygget et sterkt øl og da ble det for lite plass i kjelen.
Havnet på 57 % effektivitet. Er brukbart fornøyd med det. Hvordan er formelen du bruker Finn Berger? Ikke sikkert vi regner på samme måte :)

Brygget i går. Måtte dobbelmeske p.g.a jeg brygget et sterkt øl og da ble det for lite plass i kjelen.
Havnet på 57 % effektivitet. Er brukbart fornøyd med det. Hvordan er formelen du bruker Finn Berger? Ikke sikkert vi regner på samme måte :)

Fikk 12.25 liter i kjelen etter avkjølt kok.
Med 5.14 kg pale malt, 0.44 kg barley flaked , 0.15 kg Black malt, 0.15 kg chocolate malt og 600 gr maltsukker. OG ble 1090. Beersmith gir meg 57% effektivitet. Klarer ikke regne det ut selv p.g.a tilsatt maltsukker. Noen som har en annen måte å regne det ut på? Eventuelt får en annen effektivitet?

Fikk 12.25 liter i kjelen etter avkjølt kok.
Med 5.14 kg pale malt, 0.44 kg barley flaked , 0.15 kg Black malt, 0.15 kg chocolate malt og 600 gr maltsukker. OG ble 1090. Beersmith gir meg 57% effektivitet. Klarer ikke regne det ut selv p.g.a tilsatt maltsukker. Noen som har en
annen måte å regne det ut på? Eventuelt får en annen effektivitet?

Dette er uvanlige tall å regne utbytte på. Det blir "etter - kok - utbytte". De to vanligste er meske-utbytte. SG og volum FØR kok og Brygghus som er OG og volum i gjæringsbøtten.
Uansett, dine tall gir en "etter kok utbytte" på ca. 49%. Dersom du lar det ligge igjen en stor liter i gryta og får 11 liter i karet så blir det en brygghus-effektivitet på 43%. Meske-effektiviteten din er på ca. 50% - nokså lavt.

Jeg anbefaler denne for å regne på utbytte:
http://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/

Tilbake
Topp