Elendig utbytte

Ja det stemmer. Bruker å regne etter mesking. Men tok utgangspunkt i beersmith som ga meg en effektivitet på 57 %. Det lå maks en halv liter i kjelen etter tapping til gjæringsdunk. Kanskje mindre. Ja det er dårlig effektivitet, muligens pga dobbelmesking.

Meskeeffektiviteten bør ligge på 90-98%. Husk på at mengden du får ut på mesking er den totale mengden. Det du har i kjelen og eventuellt hva som er igjen i meskekarr (om man har noe igjen der). Hvor mye du har igjen når du tapper på karr kommer ann på tap i hytt og pine etterpå og har ingenting med hvordan du mesker. Start med begynelsen. Dvs. få meskeeffektiviteten korrekt (mash convertion).

Brew_Session_-_Brewer_s_Friend.png
Eksemple fra brewersfriend.

Meskeeffektiviteten bør ligge på 90-98%. Husk på at mengden du får ut på mesking er den totale mengden. Det du har i kjelen og eventuellt hva som er igjen i meskekarr (om man har noe igjen der). Hvor mye du har igjen når du tapper på karr kommer ann på tap i hytt og pine etterpå og har ingenting med hvordan du mesker. Start med begynelsen. Dvs. få meskeeffektiviteten korrekt (mash convertion).

Vis vedlegget 24564
Eksemple fra brewersfriend.
Av disse er det vel pre- boil vi vanligvis kaller meske-effektivitet?.
Alt fra 65 og oppover er vel akseptabelt?

Viktigste er uansett at den er konstant, ikke å få den så innmari høy!

Pre-boil er det volumet du velger å koke. Sier ikke så mye om meskeffektiviteten. Om du koker alt eller du har mere enn du trenger og lar noe være er opp til deg. Brew house er ditt totale resultat når du har med tapene fra boil volum og ned til fermentor. F.eks er avdampingen din stor, 15L kjele har ofte i % større enn større (les høyere 36L kjeler) pga. overflateareal vs total volum.

Hvilken formel bruker du for å regne ut effektiviteten?
Lar brewersfriend regne dette ut for meg. Ny kjele må alltids testes for å finne ut hvor stor avdamping du f.eks har pr. time. Du kan jekke en øl og lese litt på http://www.brewersfriend.com/faq/#brewsessions5

Viktigste er uansett at den er konstant
Støtter deg der. Forutsigbare resultater er det vi ønsker oss først og fremst. Variable resultater på samme maltsammensetning indikerer ofte at det er litt for mye "improvisasjon" fra gang til gang i meskingen. Ser da bort fra variasjoner i knusingen av malt.

Pre-boil er det volumet du velger å koke. Sier ikke så mye om meskeffektiviteten. Om du koker alt eller du har mere enn du trenger og lar noe være er opp til deg. Brew house er ditt totale resultat når du har med tapene fra boil volum og ned til fermentor. F.eks er avdampingen din stor, 15L kjele har ofte i % større enn større (les høyere 36L kjeler) pga. overflateareal vs total volum..

Med mindre du kaster vørter så er pre-boil lik meske-effektivitet slik som brewersfriend bruker begrepene.

Konverterings-effektiviteten bør være høy som du sier, men er ikke det vi kaller for meske-effektivitet. Den sier noe om hvor mye sukker som konverteres. Den kan være fin å teste - for å være sikker på at du konverterer bra - men bør alltid være høy og er derfor ikke så interessant.

Meske-effektivitet tar høyde for skylleprosessen din. Vi antar at konverterings-effektiviteten er høy (fordi vi har brukt rett temperatur og har riktig ph + andre faktorer), men hvor mye av det konverterte sukkeret klarer vi å skylle ut? Dette kalles også gjerne for Leuter-efficiency. Fordi meske-effektiviteten er avhengig av hvordan du skyller, så er folk fornøyde med veldig forskjellige tall her. No-sparge gir lav effekt (kanskje 50-70% ?), mens parti-skylling og kontinuerlig skylling gir opp mot 85 og 90%.

Ending Kettle Efficiency er heller ikke så interessant, for den skiller seg bare fra meske-effektivitet (pre-boil) ved fordamping.

Brewhouse er derimot svært viktig, og er den du bør bruke når du planlegger oppskrifter. Problemet med denne er at selv om den bør være konstant, så varierer den med hvor mye humle du bruker. (De fleste lar det være igjen mer trub i gryta ved brygging av IPA enn ved øl med lite humle).[/QUOTE]

Ja det blir nok å brygge samme brygget noen ganger for å prøve ut utstyret for å se om jeg havner på det samme hver gang og eventuelt gjøre forandringer under meske/skylleprosessen for bedre utbytte.
Hadde 8% avdamping å en time sist. Muligens for lite ?
Litt bedre utbytte en forrige gang siden jeg tok bort "silen" som tok mye plass på sidene og i bunnen siden føttene var ca 3 cm høye. Det ble litt "bløtere for malten denne gangen. Selv om jeg dobbeltmesket så ble utbytte bedre enn forrige gang.
Jaja, man lærer på den harde måten. Men godt øl blir det sikkert allikavel :rolleyes:

Støtter deg der. Forutsigbare resultater er det vi ønsker oss først og fremst. Variable resultater på samme maltsammensetning indikerer ofte at det er litt for mye "improvisasjon" fra gang til gang i meskingen. Ser da bort fra variasjoner i knusingen av malt.
Ja det blir nok å brygge samme brygget noen ganger for å prøve ut utstyret for å se om jeg havner på det samme hver gang og eventuelt gjøre forandringer under meske/skylleprosessen for bedre utbytte.
Litt bedre utbytte en forrige gang siden jeg tok bort "silen" som tok mye plass på sidene og i bunnen siden føttene var ca 3 cm høye. Det ble litt "bløtere for malten denne gangen. Selv om jeg dobbeltmesket så ble utbytte bedre enn forrige gang.
Jaja, man lærer på den harde måten. Men godt øl blir det sikkert allikavel :rolleyes:

Dersom det lave utbyttet plager deg, så er det jo en ide å måle konverterings-effektiviteten slik det er beskrevet i linken fra steinmb. Den bør som sagt være over 90%. Det kan hjelpe deg til å finne ut om du har problemer mer konvertering eller med skyllingen.

• Like
Reaksjoner: Mc.
@Armas Takk for utfyllende begrepsforklaring. Ser at jeg roter litt med de norske begrepene og at conversion efficiency ikke, selv om oversettelsen tilsier det, er meske effektivitet, men heller "pre-boil efficiency" som i eksemplet over for meg ligger på brygget jeg viste som eksempel, 87% (justerer PH osv). Godt å lære noe hver dag.

Ikke heng deg for mye opp i de %-tingene (vil variere med formen på kjelen) det viktigste er at du koker hardt nok til at du får god aktivitet (les bevegelse) i vørteren under kok.

• Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp