En ekstra uke gjæring av en Belgisk wit

Ole Seglem

Norbrygg-medlem
Hei.

Har satt en Belgisk Wit som etter oppskriften skal gjære 14 dager på 19 grader og 14 dager på 21 grader. Jeg skulle egentlig ha brygget denne tidligere, men måtte vente på hvetemalt. Det har seg nå slik at når gjæringstida er over er jeg på ferie og kommer tilbake først 8 dager etterpå. Risikerer jeg dårlig øl om jeg lar den stå? Må vurdere om jeg skal få noen til å tappe den for meg, men da mister jeg jo litt kontroll på FG måling og slikt.
 
En måned gjæring hørtes ganske lenge ut i utgangspunktet. Hvor for så lenge? Kan være at du kan tappe den før du drar for å drikke paraplydrinker.
 
Vet ikke hvorfor det er så lenge som 1 måned, har ikke brygget denne før. Er "Haandbryggerlaugets Wit Brud" fra boka "Øl brygging fra hånd til munn". Kan jo selvfølgelig måle den før jeg drar og se om jeg bare kan tappe den. Da får den to uker på 19 grader og 1 uke på 21 grader.
 
Noe som egentlig burde holde det og, med mindre det er en saktejobbende gjær. Bare mål og smak, smaker den tapp-bar og FG er konstatert så hiv det på flasker, så har du ferdig karbonert øl når du kommer hjem.
 
Har gjæret noen øl så lenge som 1 mnd flere ganger. Det har bare blitt slik pga ferie, jobb eller manglende fat. Har aldri hatt problem med usmaker og da sikker på at den har vært utgjæret..

Men er jo greit å komme hjem til ferdig karbonert øl også hvis FG er nådd..


Easybrew
 
Hvilken gjær er dette?

Det skulle vært en Wyeast 3944 Belgian White, men det var de tom for, så fikk Safbrew S-33 tørrgjær i stedet. Så det har jo også en påvirkning. Jeg målte forresten SG i går, og den var på 1.018, så gjæren er godt i gang. OG var 1.050.
 
De to siste ukene på 21 grader, det er ikke flaskekarboneringen det refereres til her da? Fire uker gjæring høres drøyt ut... Selv lager står vel ikke så lenge til gjæring.
 
De to siste ukene på 21 grader, det er ikke flaskekarboneringen det refereres til her da? Fire uker gjæring høres drøyt ut... Selv lager står vel ikke så lenge til gjæring.

Det står under gjæring i oppskriften. To uker på flaske er satt som standard dersom det ikke står noe spesifikt under lagring i oppskriften.
 
Kjenner ikke Wyeast 3944 Belgian White men kansje det er rett. Noen gjærtyper f.eks som avgir en sovelforbindelse som biprodukt gjennom gjæring. Da kan det hjelpe på å ha ølen stå et parr uker men man venter på at den skal forsvinne. Tror dog ikke denne gjør det. En annen grunn kan være at gjæren stopper litt opp på slutten og trenger litt tid på å gjøre seg ferdig. WLP565 er f.eks en gjær som kan finne på å stoppe opp og ta mange dagers "pause" før den starter opp igjen og gjør seg ferdig. Foreslår at du bare prøver :)
 
Tilbake
Topp