En ferskings erfaring.

John P

Norbrygg-medlem
Satte en brun ale igår, og brukte 300g carahell og 120g sjokolademalt. Hadde en grei kjele (aliminuim=bad?) og skulle koke opp 10l vann. Vanlig kokeplate på
2000w så det tok litt tid. Jeg var jo smart nok til å koke opp vann i vannkokern for å få den varmere fortere.
MEN, når vi var ferdig med bløtlegging av malten og hummlingen og skulle ha den over på gjærings bøtta, hadde vi ca. 18l væske!  :doh:
Puttet oppi 5l kaldt vann, men temperaturen var ca.60 °C. Etter 3 stk kjøleelement var brukt opp etter 5 min, fikk vi ikke temperaturen ned noe særlig, ca.50 grader.
Satt den ut i snøen, hjalp ikke så mye. Satt den i kummen med kaldt rennende vann, og det tok 3timer å få den ned til 22 °C.
Har lest dette ikke er bra?

John P skrev:
(aliminuim=bad?)
aluminium=kjøkken :) Neida, aluminium funker heilt topp som kokekjele :)

Men jeg skjønner egentlig ikke heilt hva du har prøvd på her. Har du brukt ekstrakt i tillegg til spesialmalt, eller har du prøvd å lage et brygg kun på carahell og sjokolademalt? Hva skulle du bruke de 10 literne med vann du kokte opp til? Var dette til mesking (bløtlegging av malt)? Hvor kom isåfall de 8 literne ekstra fra? Hvor mange liter var du ute etter å få til slutt? Og tolker jeg deg riktig når du sier at du har bløtlagt malt og humle uten å koke det etterpå?

Ang. kjølinga så går det helt sikkert fint. Det kritiske er vel uansett å få den fort ned til en temperatur hvor det ikke dannes uønskede stoffer, og det ser det ut til at du har fått til greit. Man vil helst kjøle det ned så fort som mulig (innen en halvtimes tid er vanlig med spiralkjøler), men tviler på at ølet ditt har tatt skade av det. Er jo dem som lar det kjøles ned over natta også.

olavgn skrev:
John P skrev:
(aliminuim=bad?)
aluminium=kjøkken :) Neida, aluminium funker heilt topp som kokekjele :)

Men jeg skjønner egentlig ikke heilt hva du har prøvd på her. Har du brukt ekstrakt i tillegg til spesialmalt, eller har du prøvd å lage et brygg kun på carahell og sjokolademalt? Hva skulle du bruke de 10 literne med vann du kokte opp til? Var dette til mesking (bløtlegging av malt)? Hvor kom isåfall de 8 literne ekstra fra? Hvor mange liter var du ute etter å få til slutt? Og tolker jeg deg riktig når du sier at du har bløtlagt malt og humle uten å koke det etterpå?

Ang. kjølinga så går det helt sikkert fint. Det kritiske er vel uansett å få den fort ned til en temperatur hvor det ikke dannes uønskede stoffer, og det ser det ut til at du har fått til greit. Man vil helst kjøle det ned så fort som mulig (innen en halvtimes tid er vanlig med spiralkjøler), men tviler på at ølet ditt har tatt skade av det. Er jo dem som lar det kjøles ned over natta også.

Jo, hadde oppi 3x1,5kg amber ekstraktmalt, men ville eksprimitere litt med ekstra malt. Kokte "jukse vørteren" med humle i ja. 60min med cascade og 6min med east kent goldings. De 10l med vann var til "jukse mesking". Vi knuste malten og hadde den oppi humlesokker og trakk den i 67-68 °C. De 8 ekstra literene kom fra at det tok litt lang tid å koke opp vann, så hadde i kokende vann fra en vannkoker, samt litt feilmåling på de første 10l.
  :bank2:

John P skrev:
Jo, hadde oppi 3x1,5kg amber ekstraktmalt, men ville eksprimitere litt med ekstra malt. Kokte "jukse vørteren" med humle i ja. 60min med Cascade og 6min med East Kent Goldings. De 10l med vann var til "jukse mesking". Vi knuste malten og hadde den oppi humlesokker og trakk den i 67-68 °C. De 8 ekstra literene kom fra at det tok litt lang tid å koke opp vann, så hadde i kokende vann fra en vannkoker, samt litt feilmåling på de første 10l.
Aha. Høres egentlig greit nok ut det. Er ikke helt kjent med ekstraktbrygging, men det vil vel være en fordel å tilsette all ekstrakten før første humletilsetning for å få best utnyttelse av humla? Øl blir det nok uansett :) Du kunne sikkert vannet den ut litt for å få mer korrekt alkoholprosent, da (og mer øl ;)). Du får si ifra hvordan det blei!

Ellers kan det være lurt å gå til innkjøp av noen grilltennere å ha i gryta for å hjelpe deg med koken. 99 kr på Clas Ohlson. Har tre stk, og hadde ikke klart meg uten.
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=152501106

Det er en fordel å kjøle den ned betydelig fortere enn du gjorde her, ja. Det er noen ulemper når du ikke får gjort det (i tillegg til at det er mye stress og tidstap og slikt). For det første trenger du å kjøle fort for å unngå å tåkete øl. Akkurat det er neppe det store problemet her, siden dere kjølte raskt ned til 60 grader. Mange ønsker ikke å få oksygen inn i vørteren når den er varm, for det sies å være en kilde til rask oksidering, og det kaldvannet dere helte i hadde nok oksygen i seg. Dernest høres det ut som du har fraktet rundt og stresset med og sjekket tempen på en kjele med halvvarm vørter for å få den kjølt ned på ulike måter, og det kan ha introdusert infeksjoner. Kjøleelementer (sånne du legger i fryseren?) ville jeg også være forsiktig med. De kjøler egentlig ikke spesielt godt, og er vel mer ment for å *holde* kjølig enn å kjøle. Dessuten introduserer du en infeksjonsmulighet om du ikke rengjør dem før du legger dem i vørteren.

Det finnes mange gode løsninger for kjøling, men gitt situasjonen dere var i, og at dere har en aluminiumsgryte som tross alt er et meget varmeledende materiale og dere er villige til å bære den rundt, så ville jeg satset på å sette gryta i dusjen eller helst badekaret, og så tappet kaldvann rundt - jo høyere kjølevannet står opp langt gryta jo bedre. Det viktige er temperaturdifferansen mellom de to væskene og overflaten av gryta som de 'deler'. Om mulig ville det vært best å klosse opp gryta noen cm, så kjølevannet kom til under også. Vann er bedre enn snø, for selv om snøen er kaldere, så smelter snøen nærmest grytas overflate, og etterlater et relativt isolerende luftlag. Vann er også tyntflytende nok til at temperaturforskjeller utjevner seg rimelig raskt - men dere kunne fått enda høyere effektivitet ved å sørge for omrøring i kaldvannet, og også omrøring på vørteren om dere var villige til å risikere infeksjonsfaren. Skift vann etterhvert som kjølevannet blir oppvarmet. Vannet dere tilsatte for å tynne ut ville jeg satt til mot slutten av kjølingen, siden kjøleeffekten med vannbad er best ved stor temperaturforskjell, og siden dere likevel trenger oksygenet bedre når dere har kommet ned mot 20 grader og begynner å nærme dere å tilsette gjær. Rennende vann er selvfølgelig kaldest, men jeg tror du får større effektivitet med et tykt lag kjølevann rundt hele grytas sider og bunn, enn ved en tynn film med rennende vann over deler av gryta.

Til en senere gang kan dere konstruere en kjøler. En løsning er en motstrømskjøler eller en platekjøler - som fungerer ved at varm vørter og kald kjølevæske flyter hver sin vei en en slags 'dobbelt radiator', slik at de varmeutveksler mot hverandre. Det krever en pumpe, vil jeg tro. Alternativt kan du bruke en kjølecoil, som er 10-15 meter med kobberrør som bøyes i en kveil og der endene kobles til kaldvann og utslagsvask. Vi klarer å kjøle 20 liter fra 100 til 20 grader på 15 minutter med en slik, men det forutsetter at vi flytter kjølecoilen rundt i vørteren - hvilket egentlig ikke er optimalt. Det er mye moro man kan lage selv som kan hjelpe med kjøling - og gjerne kombinert med en whirlpool, men ikke stress med de mest avanserte og utstyrsfikserte i starten. Om dere er som nye hjemmebryggere flest, er det mange andre kvalitetsforbedringer som er billigere, enklere og viktigere.

Generelt ville jeg ikke bekymret meg for ølet. Det går sannsynligvis greitt likevel, og tricket med å helle på kaldvann først gjorde at ølet kanskje likevel blir klart. Kanskje dere har introdusert en infeksjon i alt stresset, men det merkes neppe om dere drikker ølet rimelig fort. Lykke til!

Takk for svar!  :)

Vi er nye i gamet, og startet med brygg nummer 2 som beskrevet over i går.
Vi hadde regnet med å få kjølt vørtern med kaldt vann (hadde helt over vørter og kaldt vann i gjør dunken), men vi ser at utstyret må oppgraderes ja.. Bare måle litt bedre før utstyr er i boks  ::)
OG´n endte opp på 1056, og er nesten bang on på det vi håpet på. Plopper godt i låsen, og ingen vonde lukter. Fingers krossed!

olavgn skrev:
John P skrev:
Jo, hadde oppi 3x1,5kg amber ekstraktmalt, men ville eksprimitere litt med ekstra malt. Kokte "jukse vørteren" med humle i ja. 60min med Cascade og 6min med East Kent Goldings. De 10l med vann var til "jukse mesking". Vi knuste malten og hadde den oppi humlesokker og trakk den i 67-68 °C. De 8 ekstra literene kom fra at det tok litt lang tid å koke opp vann, så hadde i kokende vann fra en vannkoker, samt litt feilmåling på de første 10l.
Aha. Høres egentlig greit nok ut det. Er ikke helt kjent med ekstraktbrygging, men det vil vel være en fordel å tilsette all ekstrakten før første humletilsetning for å få best utnyttelse av humla? Øl blir det nok uansett :) Du kunne sikkert vannet den ut litt for å få mer korrekt alkoholprosent, da (og mer øl ;)). Du får si ifra hvordan det blei!

Ellers kan det være lurt å gå til innkjøp av noen grilltennere å ha i gryta for å hjelpe deg med koken. 99 kr på Clas Ohlson. Har tre stk, og hadde ikke klart meg uten.
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=152501106

Da har den stått på flaske en uke. OG på 1.056 og FG på 1.014  :ilike:
Akkurat det vi håpet på, så nå er det bare å vente på herligheten.

Tilbake
Topp