Det er en fordel å kjøle den ned betydelig fortere enn du gjorde her, ja. Det er noen ulemper når du ikke får gjort det (i tillegg til at det er mye stress og tidstap og slikt). For det første trenger du å kjøle fort for å unngå å tåkete øl. Akkurat det er neppe det store problemet her, siden dere kjølte raskt ned til 60 grader. Mange ønsker ikke å få oksygen inn i vørteren når den er varm, for det sies å være en kilde til rask oksidering, og det kaldvannet dere helte i hadde nok oksygen i seg. Dernest høres det ut som du har fraktet rundt og stresset med og sjekket tempen på en kjele med halvvarm vørter for å få den kjølt ned på ulike måter, og det kan ha introdusert infeksjoner. Kjøleelementer (sånne du legger i fryseren?) ville jeg også være forsiktig med. De kjøler egentlig ikke spesielt godt, og er vel mer ment for å *holde* kjølig enn å kjøle. Dessuten introduserer du en infeksjonsmulighet om du ikke rengjør dem før du legger dem i vørteren.
Det finnes mange gode løsninger for kjøling, men gitt situasjonen dere var i, og at dere har en aluminiumsgryte som tross alt er et meget varmeledende materiale og dere er villige til å bære den rundt, så ville jeg satset på å sette gryta i dusjen eller helst badekaret, og så tappet kaldvann rundt - jo høyere kjølevannet står opp langt gryta jo bedre. Det viktige er temperaturdifferansen mellom de to væskene og overflaten av gryta som de 'deler'. Om mulig ville det vært best å klosse opp gryta noen cm, så kjølevannet kom til under også. Vann er bedre enn snø, for selv om snøen er kaldere, så smelter snøen nærmest grytas overflate, og etterlater et relativt isolerende luftlag. Vann er også tyntflytende nok til at temperaturforskjeller utjevner seg rimelig raskt - men dere kunne fått enda høyere effektivitet ved å sørge for omrøring i kaldvannet, og også omrøring på vørteren om dere var villige til å risikere infeksjonsfaren. Skift vann etterhvert som kjølevannet blir oppvarmet. Vannet dere tilsatte for å tynne ut ville jeg satt til mot slutten av kjølingen, siden kjøleeffekten med vannbad er best ved stor temperaturforskjell, og siden dere likevel trenger oksygenet bedre når dere har kommet ned mot 20 grader og begynner å nærme dere å tilsette gjær. Rennende vann er selvfølgelig kaldest, men jeg tror du får større effektivitet med et tykt lag kjølevann rundt hele grytas sider og bunn, enn ved en tynn film med rennende vann over deler av gryta.
Til en senere gang kan dere konstruere en kjøler. En løsning er en motstrømskjøler eller en platekjøler - som fungerer ved at varm vørter og kald kjølevæske flyter hver sin vei en en slags 'dobbelt radiator', slik at de varmeutveksler mot hverandre. Det krever en pumpe, vil jeg tro. Alternativt kan du bruke en kjølecoil, som er 10-15 meter med kobberrør som bøyes i en kveil og der endene kobles til kaldvann og utslagsvask. Vi klarer å kjøle 20 liter fra 100 til 20 grader på 15 minutter med en slik, men det forutsetter at vi flytter kjølecoilen rundt i vørteren - hvilket egentlig ikke er optimalt. Det er mye moro man kan lage selv som kan hjelpe med kjøling - og gjerne kombinert med en whirlpool, men ikke stress med de mest avanserte og utstyrsfikserte i starten. Om dere er som nye hjemmebryggere flest, er det mange andre kvalitetsforbedringer som er billigere, enklere og viktigere.
Generelt ville jeg ikke bekymret meg for ølet. Det går sannsynligvis greitt likevel, og tricket med å helle på kaldvann først gjorde at ølet kanskje likevel blir klart. Kanskje dere har introdusert en infeksjon i alt stresset, men det merkes neppe om dere drikker ølet rimelig fort. Lykke til!