En juleøl-historie

Jeg er vanligvis ikke så begeistret for juleøl med sine tilsetninger som koriander, appelsinskall, etc, brygger etter den tyske renhetsloven. Så tidlig november tenkte jeg å brygge en sterk IPA eller porter. Det ble til en IDA (Indian Dark Ale). Jeg dobbelmesket (Speidel) for å få høy OG og endte opp med 1.070 som skulle gi øl på 7,9% da vi alltid treffer FG på 1,010.

45L batch, av basismalt hadde jeg 1/3 münchener og 2/3 pale ale, passe mengde cara og litt carafa - av humle 100g Citra og 100g Nelson Sauvignon tilsatt i like mengder fra 20 minutter kok til 0 minutter kok. Topphøstet Wyeast 1318 gjennom gjærstarter, i overkant nok i følge MrMalty - plenty med oksygen fra jula-flaske, og tilsatt gjærnæring, slik vi alltid gjør det.

Men etter 14 dager målte jeg FG til 1,020. Så istedenfor å tappe til Cornelius, kjøle ned og karbonere, stakk jeg om til et nytt 50L fat, og lot den stå i 20 grader i nye 14 dager, deretter på kjøla et par uker før karbonering. FG måler nå 1,019 - 6,7% alkohol.

Det er første gang vi har bommet på FG, så noen typisk IDA skulle det ikke bli. Men for et herlig juleøl vi fikk. En perfekt maltsødme sammen med en like perfekt(aroma)humling.

AndersGrom skrev:
33 % med cara og carafa. Det vill jo gi ganske mye ikke gjærbar sukker. Derav høy fg

Nei, nei - har ikke vekttallene her nå, men si 2 liter cara og 0,5 liter carafa.

Ellers "IDA" er mitt begrep (eller kanskje ikke?), jeg brygger gjerne litt mørkere og med atskillig mindre bitterhumle enn for en typisk IPA.

India Dark Ale/Cascadian Dark Ale/Mørk IPA er nå en egen kategori i BJCP ihvertfall.
Men jeg kan ikke detaljene for OG/EBC/IBU i hodet :)

Edvin Vik skrev:
Jeg er vanligvis ikke så begeistret for juleøl med sine tilsetninger som koriander, appelsinskall, etc, brygger etter den tyske renhetsloven. Så tidlig november tenkte jeg å brygge en sterk IPA eller porter. Det ble til en IDA (Indian Dark Ale). Jeg dobbelmesket (Speidel) for å få høy OG og endte opp med 1.070 som skulle gi øl på 7,9% da vi alltid treffer FG på 1,010.

45L batch, av basismalt hadde jeg 1/3 münchener og 2/3 pale ale, passe mengde cara og litt carafa - av humle 100g Citra og 100g Nelson Sauvignon tilsatt i like mengder fra 20 minutter kok til 0 minutter kok. Topphøstet Wyeast 1318 gjennom gjærstarter, i overkant nok i følge MrMalty - plenty med oksygen fra jula-flaske, og tilsatt gjærnæring, slik vi alltid gjør det.

Men etter 14 dager målte jeg FG til 1,020. Så istedenfor å tappe til Cornelius, kjøle ned og karbonere, stakk jeg om til et nytt 50L fat, og lot den stå i 20 grader i nye 14 dager, deretter på kjøla et par uker før karbonering. FG måler nå 1,019 - 6,7% alkohol.

Det er første gang vi har bommet på FG, så noen typisk IDA skulle det ikke bli. Men for et herlig juleøl vi fikk. En perfekt maltsødme sammen med en like perfekt(aroma)humling.

Det som bekymrer meg litt her, er hvor dårlig utbytte ( OG ) du har fått ved dobbelmesk. Når jeg brygger imperial stout og dobbelmesker med speidelen, så havner jeg som regel på 1.090 til 1.093 og totalt 50 liter vørter.

Haarr skrev:
India Dark Ale/Cascadian Dark Ale/Mørk IPA er nå en egen kategori i BJCP ihvertfall.
Men jeg kan ikke detaljene for OG/EBC/IBU i hodet :)

Tja, jeg vet ikke helt om den kategorien finnes:

Vedlegg

• periodic.JPG
    periodic.JPG
    1,4 MB · Sett: 411
Den tabellen er vel ikke særlig presis heller - det er vel mer å regne som en festlig poster å henge på veggen en en uttømmende stilartsdefinisjonsliste?

Jo, det er skikkelig  vitenskap. Alle ølstilene lengst til høyre har f.eks. åtte humlepellets i det ytterste ølskallet, mens de ved siden av har syv og forekommer derfor sjelden i ren form ute i naturen. Disse finner du gjerne som salter, særlig skummende badesalter, sammen med stilene lengst til venstre.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

OT:
Ølstilene med veldig få humlepellets i ytterskallet har lett for å binde seg med andre ølstiler. Ta for eksempel stout som har få humlepellets. Denne har lett for å binde seg til IPA og danner da en Black IPA :bank2:

Edvin Vik skrev:
Knut1 skrev:
dårlig utbytte ( OG ) du har fått ved dobbelmesk

Ja, den var spesiell, vet ikke helt hvorfor, vi har ellers landet på 1,082-1,085.
Hva gjør du riktig for å få over 1,090?

Først og fremst må en ikke male kornet for grovt. Bruker en Monster Mill MM3 2.0. Denne er innstillt med maks åpning. Egentlig litt for fint for Speidel, men det har ikke vært noen problemer med det. Etter første mesking inkludert 15 min utmesk på 78 grader så skyller jeg første mesk med ca 13 liter vann @78-80 grader. Tar ut maltrøret og kjøler vørteren ned til 63 grader, setter inn maltrør med ny ladning malt og mesker på ønsket temperatur igjen inkludert utmesk på 15 min, deretter skyller på nytt med ca 13 liter vann. Da blir det ca 50 liter vørter med OG på 1.090. koketid 90 minutter. Dette er en imperial stout, med en god del spesial malt.

Tilbake
Topp