En liten advarsel

Hadde en ulykke i går da jeg skulle sterilisere et Corneliusfat med varmt vann og fosforsyre. Slangen sprakk og jeg fikk kokhet fosforsyrling over hele fjeset.
Ikke deilig.
:noway:

Slangene som følger med de vanlige tappekranene er altså ikke særlig varmebestandige! De ugjennomsiktige slangene er enda verre, så dem har jeg gitt opp helt.

Ville bare advare om dette så ikke andre går i samme fella.

Skaden på slangen er avbildet nedenfor:

OPPDATERING!:
Problemet er nå løst!   :)
Fikk tak i et pex-rør på Clas Ohlson til ca en 100-lapp, samt ordentlige slangeklemmer med skrue.
Kappet av de medfølgende terminalene på pexrøret med baufil og renskar deretter med kniv.
Ved å varme pex-røret lett i endene med en varmepistol gikk det fint å få tredd det inn på koplingene.

Jeg kappet pex-røret i fire biter, så det holdt til alle mine flexi-tap(pekraner). Fungerer supert!
Og så var dét problemet ute av verden!

Pex-røret skal tåle 100 grader og 10 bar. Finnes visst både 2 og 1,2 meters lengder:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19440492
 

Vedlegg

  • DSCN0069.JPG
    DSCN0069.JPG
    36,7 KB · Sett: 732
Bra du deler slike erfaringer  :yes:

Hjemmebryggere jobber ofte med sterke syrer og baser, så uhell kan få store følger. Fikk du syre i øynene?
 
Ja, jeg fikk syrling i øynene også, det var ikke godt, men de greide seg heldigvis fint.

Bortsett fra 1. gradsforbrenning rundt øynene (svie, rødhet) slapp jeg vel egentlig ganske billig fra dette.
 
Det er alltid å passe på når man driver med fosforsyre, og enda mer når man håndterer lut. Altså, på med vernebrillene og sørg for ikke å bygge opp for mye trykk i slanger, kraner, koblinger mm når man holder på. Hadde engang en silikonslange som sprakk mens vi vasket med en slags lut, det traff ansiktet mitt bare 2 cm unna et øye, da skvetter man!  :eek:
 
Problemet er løst!  :)
Fikk tak i et pex-rør på Clas Ohlson til ca en 100-lapp, samt ordentlige slangeklemmer med skrue.
Kappet av de medfølgende terminalene av med baufil og renskar deretter med kniv.
Ved å varme pex-røret lett i endene med en varmepistol gikk det fint å få tredd det inn på koplingene.

Jeg kappet pex-røret i fire biter, så det holdt til alle mine flexi-tap(pekraner). Fungerer supert!
Og så var dét problemet ute av verden!

Pex-røret skal tåle 100 grader og 10 bar. Finnes visst både 2 og 1,2 meters lengder:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19440492
 
hva slags innerdiameter er det på slike pex rør?
jeg sliter med å finne 1/2" hex-mutter med 6-7mm slangenippel + pakning som passer på grundy-koblingen min, så kanskje en slik slange er løsningen hvis det er ca. 6-7mm indre diameter.
er det noen som vet?
kjekt å vite før jeg kjøper en og skjærer den i stykker
 
Oppfordring til Petit og Vin&Bar: Ta inn vernebriller og øyeskylleflasker i sortimentet. Særlig det siste kan være litt vanskelig å få tak i.
 
Skumle saker dette ja. De fleste verktøybutikkerselger også vernebriller, mens apoteket har øyeskylleutstyr.

Syren skal vel uansett ikke brukes varm? Prøver å gå ned litt på temperatur og konsentrasjon når jeg bruker alkaliske løsninger nå, og lar det heller virke over lengre tid.

Jeg hadde konsentrert hydrogen peroksid på sterkrensflaske, som tilslutt sprakk og rant utover kjellergulvet.. Noen bedre anbefalinger for hvilke flasker (gjerne med doseringsmulighet) som kan brukes til dette?
 
tomv: Innerdiameter på pexrør ca 5.5-6 mm. Dermed måtte jeg varme det litt for å få det på koplingen til corneliusfatet. Det gikk helt fint.

Lars: Syre dreper bare bakterier, ikke f.eks villgjær, derfor varmen. Og de originale slangene tåler ikke mye varme før de blir myke og lite trykkbestandige. Men kokhett vann er nok ikke nødvendig i kombinasjon med syre - en 65-70 grader i noen minutter burde være nok; men det er jo fortsatt ganske varmt.
 
Lars skrev:
Skumle saker dette ja. De fleste verktøybutikkerselger også vernebriller, mens apoteket har øyeskylleutstyr.

Jeg har vært innom et par apotek uten å få tak i øyeskylleflaske. Det er imidlertid noen nettbutikker som har:
http://www.tryggogsikker.no/nettbutikk/product.php?productid=105007
 
Tilbake
Topp