En enkel motstrømskjøler...

Jepp. Den fungerer strålende. Renhold er enkelt, kjøleeffekten er stor. Og den ser lekker ut, der den ligger fint rundt resten av bryggeriet.
 
Jeg bruker foreløpig bare varmt vann rett etter bruk for vasking. Til desinfisering før bruk lar jeg kokende vørter sirkulere litt før kokinga er ferdig.
 
Jeg har brewolution sin kjøler og vasker den ved å koble den til krana og kjøre varmt vann gjennom etter bruk. Det fungerer fint. Jeg sirkulerer også 3 liter kokende vørter gjennom 15 min før kokeslutt. Dersom vil være ekstra nøye kan man koke vann før brygging og kjøre det gjennom kran og kjøler.

Det har fungert fint for meg. Cold break har jeg ikke fjernet ennå, men ser at i boken Brewing better beer så anbefales metoden som er beskrevet over dersom man vil ha ut cold break.

Synes den er veldig lett å rengjøre, samt desinfisere med Brewster sitt oppsett. Videoer av dette finnes på brewolution.no.

Elling
 
Vurderer å bygge en sånn selv, men jeg er lurer på hvor mye tid som går med når du tapper gjennom denne uten pumpe? Vil gjerne ha fordelen av litt raskere kjøleprosess og hvis det går med en fart på 1L/min som du sier, så tar det jo 25 minutter med en 25-liters batch. Da går det faktisk fortere med spiralkjøler.
 
Jeg har ikke målt. Jeg ser at jeg kan ha den rennende for fulle mugger uten at tempen i vørteren kommer over 15 grader, vurderer faktisk å sette pumpe på den for å se om det kan gå kjappere (og fordi jeg vil pumpe vørteren opp i en kone. Men det tar nå kanskje bare en 10-15 minutter å tømme kokekaret mitt på 25 liter. Jeg skal brygge i morgen, kan forsøke å huske på å ta tiden.
 
frode_skarstein skrev:
Jeg har ikke målt. Jeg ser at jeg kan ha den rennende for fulle mugger uten at tempen i vørteren kommer over 15 grader, vurderer faktisk å sette pumpe på den for å se om det kan gå kjappere (og fordi jeg vil pumpe vørteren opp i en kone. Men det tar nå kanskje bare en 10-15 minutter å tømme kokekaret mitt på 25 liter. Jeg skal brygge i morgen, kan forsøke å huske på å ta tiden.

Takk for svar. Venter spent på resultatet fra brygginga i morgen  ;) 25 liter på 15 minutter er hvertfall 1,6 liter per minutt, så da var det ikke så galt. men hvis temperaturen da ender på 15 grader, så skulle det tilsi at det er fullt mulig å treffe 20 grader på kortere tid med en pumpe.

Jeg har laget denne tråden som en avlegger til denne siden jeg har tenkt til å bygge etter det samme prinsippet, med Biltema-deler, men med litt større diameter: http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,19684.0.html
 
Jeg lagde noe tilsvarende men jeg brukte syrefast tynnvegget 10 mm rør. 6 meter. Føler ikke rengjøring er noe tema. Jeg kjører i gjennom kokende vann etter å ha vasket kokegryta så kobler jeg den bare på igjen og sender igjennom vannet. Så renner det noen minutter.Kjørte igjennom noe vaskemiddel sist gang bare for å ha gjort det.

Før brygging kjører jeg igjennom starsan og lar det renne en liter  med kokende vørter før jeg åpner kjølvannet. Gidder ikke kjøre det tilbake da det er så lite i forhold til den totale mengden. Ser ut til å funke bra.

Hvis jeg kjører vannet inn det vørteren kommer ut får jeg 15 grader på vørteren med full åpning. Kjelen står 20 cm over kjøleren og det er gravitasjonen som gjør jobben.
Kjører jeg vannet inn der vørteren går inn så får jeg 19 grader på vørteren.

Jeg har ikke nok erfaring til mene så mye men det er veldig enkelt å bruke og det funker og er meget lett holde rent.
 
Hehe treg i nøtta som jeg er så jeg har spekulert  litt på temperaturstyring under kjøling med motstrømskjøling.
Plutselig kom jeg til å tenke på flow ;D Er jo bare å regulere flowen til riktig temp.
Noe så genialt :skitbra:

En fordel med å være treg i nøtta at det er utrolig morro når det  endelig går opp for deg ;D

Strålen i karet holder nå 9 grader.  :ilike:
 
Frode Granli skrev:
Plutselig kom jeg til å tenke på flow ;D Er jo bare å regulere flowen til riktig temp.
Noe så genialt :skitbra:

En fordel med å være treg i nøtta at det er utrolig morro når det  endelig går opp for deg ;D

Strålen i karet holder nå 9 grader.  :ilike:

Gratulerer! :)
 
Jeg holder på å bygge en slik selv nå. Jeg kommer til å montere et T-ledd på utløpsrøret slik at jeg har en åpning opp og en ned. Den som går opp skal brukes til å montere et klokketermometer jeg har som passer i 1/2" gjenger, mens den som går ned selvfølgelig skal brukes til å tømme vørter ut i karet. På denne tenker jeg å montere en kuleventil for å kunne justere flow rate og følgelig temperatur.

Er det ikke bare å kjøre kokende vann gjennom umiddelbart før og etter bruk? Med krana kan jeg også fylle den mes Star San og la dette stå de siste fem minuttene av koketida og så tømme det ut rett før jeg kobler kjøleren til kjelen.

Hvis man ikke er nøye med å rengjøre en motstrømskjøler før humlerester og annet grums har mulighet til å tørke inn, så kan jeg se for meg at det kan bli et problem. I så fall gjelder det vel også for platekjølere og dem er det jo mange som bruker.
 
Ja, det er enkelt og greit å kjøre kokende vann gjennom før og etter bruk. Jeg pleier og å ta hageslangen og kjøre gjennom et minutt eller så. Jeg nekter å tro at det blir mye graps igjen inni der.

Har nå en 10 brygg på min brewster-klone, inkludert denne kjøleren, og jeg er sinnsykt fornøyd. Det bare funker, gang etter gang.
 
Veldig grei kjøler du har laga :)

Eg har brukt motstrømskjøler i over eit år no, og har ingen problemer med da. Reinhold er lett, spyler gjennom med varmt vann rett etter bruk for å få ut rester. Bruker pumpe og sirkulerer vørter gjennom siste 15min av koketid for desinfeksjon.
Den er mykje meir kompakt en dyppkjøler, kjølar fortare, sjølv med å kjøre kjølt vørter tilbake i gryta for whirlpool. Med å kjøre tilbake i gryta så får eg og bedre virkning av seinhumle.
Føler alt i alt den er veldig god, lett å bruka og mindre gris en med ein dyppkjøler.
 
En ting jeg er litt nysgjerrig på er tettingen mellom kobberrøret og T-leddet. Jeg har jo tatt steget opp til 10mm rør og 22mm slange og kjøpte noen O-ringer i forskjellig størrelse, men ingenting passer egentlig. Har du bare én litt tykk O-ring mellom kobberrøret og innsiden av T-leddet? For meg virker det liksom ikke helt som om det kan motstå vanntrykket.
 
Her er et bilde som illustrerer problemet. Du hadde jo 7mm differanse mellom kobberrøret og T-leddet, mens jeg har 12mm. Likevel er jo 7mm Ø15mm en rimelig beefy O-ring...
vu8eze3y.jpg



/ Øyvind
 
Du trer o-ringen på kobberrøret og så presser du inn en stubb av et pex-rør av rett dimensjon så hardt du bare får det. Da sitter det som støpt. Kikk nøye på tegningen min så ser du det.
 
Tilbake
Topp