En enkel motstrømskjøler...

Hei!

Inspirert av bilder og omtaler av Brewolutions Brewster-kit, så bestemte jeg meg for å forsøke å bygge en enkel og grei motstrømskjøler noe ala det de hadde laget. Tenkte jeg skulle dele opplevelsen her. Resultatet ble en trivelig sak som lett klarer å kjøle kokende vørter ned til springvannstemperatur, med en rate av ca 1 liter i minuttet. Jeg har ikke benyttet noen pumpe, men lar vørteren falle ut av kokekaret og ned i gjæringsbøtta. En pumpe vil nok gi raskere gjennomstrømning.

Jeg har brukt saker fra Biltema, det meste er spesifisert i skissen. Utfordringen med en motstrømskjøler er å få kobberrøret med vørteren til å komme vanntett inn og ut av hageslangen som omslutter kobberrøret. Dette har jeg løst med å bruke PEX-koblinger, o-ringer og PEX-rør. Funker utrolig fint.

Du trenger:

Fra denne siden: http://Biltema.no/no/Bygg/VVS/PEX-plastrorsystem/Tilkoblingsslanger/Vannledningsystem-866001/ trenger du følgende:

To stk: http://Biltema.no/ProductImages/86/large/86-6005_l.jpg (2x55kr)
To stk: http://Biltema.no/ProductImages/86/large/86-6004_l.jpg (2x34kr)
PEX-rør, 15mm, (selges bare som 3 m) http://Biltema.no/ProductImages/86/large/86-6014_l.jpg (60kr)

Så:
En 5-m rull av 8-mm her: http://Biltema.no/no/Bil---MC/Bilre...ff/Drivstoffror/Drivstoffror-i-kobber-52450/  (239kr)
5 meter (AV DEN RØDE! :) ) http://Biltema.no/no/Bat/Ovrig/Drikkevannsslange-259052/ (100kr)
To o-ringer (8mm)

Skissen burde forklare det meste, men en kort instruksjon:
Strekk ut drikkeslangen (som naturligvis må være rød.) og kapp av i begge ender slik at den er 15 cm kortere enn kobberrøret i hver ende. Rull kobberrøret forsiktig ut og tre det gjennom hageslangen.

I den ene enden, stikk en 8cm lang PEX-rør bit inn over kobberrøret og tre hageslange-enden over den (myk opp slangen i varmt vann først). Tre deretter kobberrør-enden inn i PEX T-koblingen slik at den festes godt i PEX-rørbiten som hageslangen er tredd over. Hageslangen skal nå være godt koblet til T-koblingen via PEX-rørbiten, og kobberrøret skal komme ca 10 cm ut av andre enden. Gjenta dette i andre enden av kjøleren.

Tre en o-ring som passer stramt inn over kobberrøret og lås dette fast ved å presse inn en 4cm lang PEX-bit slik at den låses i T-koblingen. Gjør det samme i andre enden.

Kapp to PEX-biter til ca 8 cm og press inn den tredje åpningen av begge T-åpningene. Smekk på L-koblingene, og du er klar til å koble hele sulamitten til kjølevann & vørter.

Se skisser og foto under.

Håper dette kan inspirere noen. Den er ekstremt enkel i bruk og funker ganske enkelt som fy.

Mvh,
Frode
 

Vedlegg

  • MotstrømskjølerFoto1.jpg
    MotstrømskjølerFoto1.jpg
    580,9 KB · Sett: 4.013
  • motstrømskjølerFoto.jpg
    motstrømskjølerFoto.jpg
    239,9 KB · Sett: 3.716
  • motstrømskjøler.jpg
    motstrømskjøler.jpg
    260,7 KB · Sett: 3.879
Denne så ut som en enkel og grei sak å bygge for de som er i startgropa for brygging. Summen er ikke avskrekkende
 
Dette så jo genialt enkelt ut!  :amen:

Takk for tipset, den tror jeg jammen jeg skal bygge når jeg oppgraderer til større kokekjele  :)
 
Så fantastisk! 8 grader ut rett i bøtta betyr jo kanskje at det tar halve tiden å få den ut på 16 grader med en pumpe. Dette skal jeg vurdere selv  :skitbra:
 
runarstock skrev:
Så fantastisk! 8 grader ut rett i bøtta betyr jo kanskje at det tar halve tiden å få den ut på 16 grader med en pumpe. Dette skal jeg vurdere selv  :skitbra:

Ja, det er veldig effektive saker! :) Jeg vil måtte justere ned flow på kjølevannet eller smette inn ei pumpe på vørteren for å hindre at vørteren blir for kald før gjærtilsetningen.

Nå skal det også sies at denne nedkjølingen har jeg bare fått til med kokende vann, har ikke testet den med vørter enda. Tror vørter har litt bedre varmekapasitet enn rent vann, men det skulle ikke bety så veldig mange grader hit eller dit.
 
Hei. Denne såg genial ut! Et par spm:

Blir den dobbelt så effektiv hvis man lager den på 10m istedet eller vil det gi andre negative "bivirkninger"?

Hadde det vært lurt å sette på en ventil på der vørteren kommer ut og styrt flowen med den istedet?

Er det mest effektivt å la kjølevannet komme inn sånn som du har det eller bedre motsatt?
 
Jo lenger du gjør kjøleren, dess bedre blir kjølingen. Men om effekten dobles når kjøleren dobles, vet jeg ikke.

En kran på utløpet er sikkert smart, men med mitt oppsett uten pumpe og bare tyngdekraftsflow, så kjøler den faktisk for mye (til 8 grader).

Den skal kobles slik det er vist, det kaldeste kjølevannet møter den kaldeste vørteren. Brukt mye i biologiske systemer for effektiv utveksling av gasser og temperatur. Sjekk teorien bak her:

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Countercurrent_exchange
Lett å teste: mål kjøleeffekten begge veier. Rapporter her! :)

Frode
 
Jeg laget en slik for noen år siden og den er utrolig effektiv. Jeg har imidlertid gått bort fra å bruke den, av to grunner. Det er noe herk å rengjøre, og den må være desinfisert inne i kobberrøret da det er kald vørter som skal rett i gjæringskaret. Den andre grunnen er at jeg for en stor del mister effekten av humle som tilsettes ved kokeslutt. Jeg inbiller meg at denne humlen har godt av å ligge i kokekaret de 12 minuttene det tar å kjøle hele batchen ned til 20 grader med dyppkjøleren.
 
Tror ikke lengden er så veldig viktig. Når friskt kjølevann strømmer i motsatt retning trengs det ikke noen særlig lengde før vørteren som er inni et 10 eller 12mm rør har samme temp som kjølevannet. Og kaldere enn det blir det ikke, okkesom. Uten å ha testet tror jeg ikke man trenger særlig mer enn en meter.
 
Hvis det ikke trengs så langt rør kan det vel ikke være så voldsomt med rengjøring?
Skylle gjennom med vaskemiddel, og så fylle det med starsanblanding og la stå til neste gang?
 
Tim skrev:
Hvis det ikke trengs så langt rør kan det vel ikke være så voldsomt med rengjøring?
Skylle gjennom med vaskemiddel, og så fylle det med starsanblanding og la stå til neste gang?
Nei, du kan så si, men i begge tilfeller (langt vs kort) så er man avhengig av å rengjøre ved å la noe væske flyte gjennom, og kun det. Etter å ha sett hvilke avleiringer vørter vanligvis gjør, så er jeg bittelitt skeptisk!
 
Etter å ha vasket vår 25m dyppkjøler i kobber for belegget som danner seg etter en del brygg, så er jeg ikke sikker på om jeg ville likt tanken på å vaske innsiden av et kobberrør...

En ide for å få desinfisert innsiden av røret er jo å bare pumpe den kokende vørteren gjennom kobberrøret det siste kvarteret av koketiden - hvis vannslangen tåler det, da, uten vann i seg.
 
som grovrengjøring kan man bruke støvsuger til å suge gjennom en hyssing, og feste en passende børste i enden...
 
Dag skrev:
Tror ikke lengden er så veldig viktig. Når friskt kjølevann strømmer i motsatt retning trengs det ikke noen særlig lengde før vørteren som er inni et 10 eller 12mm rør har samme temp som kjølevannet. Og kaldere enn det blir det ikke, okkesom. Uten å ha testet tror jeg ikke man trenger særlig mer enn en meter.

Jeg testet med en bit kobber på 2 meter, og det var ikke rare flowen jeg fikk til om jeg ville ha vørteren ned til gjæringstemp. Men den var litt større enn mine 8mm i diameter. Men det er åpenbart at 10m er overkill.

Jeg var ikke klar over problemet som man påpeker om tap av humlearoma ved turnoff-tilsetninger. Men det har slått meg at jeg bare skal pumpe vørteren fra kjøleren og tilbake i gryta igjen, og dermed lage meg en slags whirlpool. Tror jeg leste om dette på Mr. Malty som en løsning på mange problem med motstrømskjølere. Da kan man også filtrere bort cold-break i kokekaret.

Å skylle godt etter bruk, kanskje med litt kokende vann og et rengjøringsmiddel, og så desinfisere med å slippe gjennom litt kokende vørter uten kjøling før kjølingen begynner var min plan for rengjøring. Men hyssing med børste-trikset over høres også flottings ut.

Men nå skal det sies at jeg ikke enda har fått meg særlig erfaring med dette, da bryggehelg etter bryggehelg blir avlyst. *sukk* Men EN dag skal det testes!
 
Å pumpe den varme vørteren gjennom motstrømskjøleren og tilbake til gryta var kanskje ikke så dumt! Da vil du kjøle ganske raskt, samtidig som turnoffhumla får kost seg litt!
 
Ein ting har eg lurt på med dette med motstraumskjølarar versus dyppkjølar: 

Kvifor skulle ein slik vera betre enn ein dyppkjølar?      25 fot dyppkjølar versus 25 fot av same metallet i ein motstrømskjølar må då kjøle akkurat like mykje?      La gå at du kanskje - ved å halda lav fart på vørter UT av kjelen gjennom kjølar kanskje kan kjøla vørteren ned til nær kjølevatnet sin temperatur - men at den skal kjøla betre slit eg litt med å forstå - iallefall om du har litt whirlpool i kjelen slik at det blir minst mogleg avkjølte lommer rundt dyppkjølaren som hindrar at den blir effektiv ?     

Eg vil påstå at motstraumskjølar kanskje er uheldig å bruka?    Om du kjører dette rett i gjæringsbøtta og kjøler den f.eks. heilt ned til temperaturen du vil ha for undergjæring - så vil vørteren i kjelen  tappast ut ganske sakte.  Samstundes blir den resterande vørteren ennå saktare avkjølt - litt iallefall.    Såvidt eg har forstått er det viktigaste  å få vørteren *under* 25 grader så raskt som mogleg - det viktigaste er ikkje å få temperaturen på delar av vørteren ned i f.eks. 11 grader raskast mogleg  sidan det er i temperaturområdet 100-25 som det er størst potensiell fare.    Om ein vel å kjøla heilt ned til 11 grader så vil vørteren i kjelen stå i mykje lengre tid i høg temperatur (men altså under 100 grader).  (no forutset eg at vi snakkar om ei samanlikning av lik lengde dyppkjølar og motstraumskjølar).    På den andre side kan ein jo kjøra vørter tilbake i kjelen og då vil eg tru at den stort sett vil vera like effektiv  som ein dyppkjølar - med det minus at den kanskje er meir usikker når det gjeld reingjering. 

 
 
Jeg vet virkelig ikke om en motstrømskjøler er bedre eller dårligere enn en dyppkjøler, jeg bare syntes det så så mye greiere ut med å slippe vørteren rett ut av kokekaret og ned i gjæringsbøtta uten å måtte olle med en diger sak som skulle oppi vørteren. Og min dyppkjøler var forholdsvis treg, fordi jeg ikke investerte nok i lengde. Uansett, min inspirasjon var mest subjektiv. Det så ganske enkelt enklere og greiere ut å ha en slik rund kveil rundt koke/meskekaret mitt.

Men sånn rent kjølemessig er en motstrømskjøler på 5 meter er langt mer effektiv enn en tilsvarende dyppkjøler. Motstrømseffekten er bare knall. Du kan lese deg opp på teorien bak alle slags motstrømsprinsipp her:

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Countercurrent_exchange
En motstrømskjøler deler forsåvidt også vørteren på et vis inn i to deler. Den vørteren som ligger igjen i kjelen og den som er i gjæringskaret. I kjelen blir vørteren værende på en 80-90°C mens den venter på komme ned i gjæringskaret, mens i gjæringskaret faller temperaturen som sagt kjapt ned til under 20°C. Ved bruk av motstrømskjøler så oppholder vørteren seg altså ikke i intervallet 80-20 annet enn de sekundene det tar gjennom kjøleren. Såvidt jeg har forstått er det dette intervallet som er det farlige. En dyppkjøler tar hele vørteren ned fra 100 til 20 jevnt og trutt, i allefall over 10-15 minutter.

Det slår meg jo at alle argument for og mot en motstrømskjøler som den jeg har laget her burde gjelde for/mot platekjølere som jo også er motstrømsbaserte, eller tar jeg feil?

Men alt over er for meg bare teori, siden jeg ikke har begynt å bruke denne kjøleren enda. Alle kommentarer fra folk med erfaring fra motstrømskjølere mottas med takk!
 
Siden denne kjøleren er såpass effektiv (noe som ikke overrasker så mye!) og med tanke på dette med rengjøring/desinfisering; hva med å prøve en versjon med PEX-rør istedet for kobber?
 
GuttormG skrev:
Siden denne kjøleren er såpass effektiv (noe som ikke overrasker så mye!) og med tanke på dette med rengjøring/desinfisering; hva med å prøve en versjon med PEX-rør istedet for kobber?
Fordi den ville ikke være særlig effektiv (les tilnærmet håpløs), hygienisk vanskeligere, og jeg tviler sterkt på at den holder fasong/form ved 100 grader.
 
Tilbake
Topp