En observasjon av gjærens betydning

Prøvde ei flaske Weihenstephan i fjor, det ble kraftigere nelliksmak enn jeg likte, faktisk. Men i Berlin nå drakk jeg det et par ganger fra fat, og da var det langt mer balansert.
 
I dag flasket jeg en ny split batch. Jeg brukte denne gangen tørrgjær Safale S-04 som hadde ligget i åpnet, men godt lukket pakke i kjøleskapet i flere uker. I tillegg startet vørteren på relativt høy OG (1055). I den ene bøtta pitchet jeg den tørr, i den andre rehydrert. Begge bøttene ble nok underpitchet noe med tanke på alderen på gjæren.

Så i dag skulle det flaskes etter 14 dagers gjæring. Noen observasjoner:
Tykkelsen på den rehydrerte gjærkaka var større.
Ølen med rehydrert gjær var klarere.
Ølen med rehydrert gjær var en tanke mer utgjæret (1012 vs 1013 i FG).
Den tørrpitchede gjæren hadde en bittersmak som den rehydrerte ikke hadde. Muligens smaken av stresset gjær.
Jeg fikk litt mindre volum på flasker med rehydrert. Sikkert på grunn av den tykke gjærkaka.

Ingen av dem smakte spesielt søtt. Selv om den rehydrerte hadde en mer balansert smak var ingen av ølene i batchen helt supre nå. Jeg tipper disse trenger modning for å bli gode. De blir spennende å følge.

Erfaring : Rehydrering er veien å gå dersom man tror man er på grensen til å underpitche. Jeg tror jeg kommer til å rehydrere alt av tørrgjær heretter.
 
Flott at folk tar seg bryet med å gjøre sånt. Det der er i alle fall en indikasjon på at det har noe for seg å rehydrere. Og jeg må innrømme at jeg trenger litt motivasjon; det er noe av det kjedeligste jeg gjør:p. Og dessuten har jeg opplevd at jeg har at jeg har tatt livet av gjæren i stedet for å vekke den til live:(.)
 
Det handler ikke om at jeg tar meg bryet. Jeg liker å teste ut reglene. Finne ut hvorfor de er der. Opparbeide erfaring. Det bor nok en liten forsker i meg, og jeg synes det rett og slett er litt gøy å gjøre slikt. Neste gang jeg brygger split batch kommer jeg til å teste ut med og uten tørrhumling. Dette er sikkert ikke så interessant for andre, men for meg er det moro å erfare slikt.
 
Det er rimelig stor forskjell på det du har erfart, og det du bare har lest deg til - sjøl om erfaringene dine tyder på at det du har lest, stemmer. På den annen side er det jo dessverre sånn at enkeltforsøk har begrenset gyldighet - men om det du har funnet ut ser ut til å fortsette å stemme, kan du vel regne med at du kanskje er inne på noe.
 
Tilbake
Topp