En stor gjæringstank eller 2 mindre? og spm. om karbonering

ADale

Norbrygg-medlem
Jeg har til nå gjæret på 2 stk 25 liters tanker. Men vurderer å gå over til en 60 liters tank. Er det noe i veien for det? Hva er fordelene og ulempene? Sist jeg brygget, fikk jeg veldig ujevn gjæring der den ene stormgjæret ferdig på 4 dager til omtrent riktig FG og den andre har snart ploppet i 2 uker. Med 1 dunk slipper jeg det, og jeg slipper også å helle opå 2 dunker og rengjøre 2 dunker.

Kort spørsmål om karbonering:

Jeg tenkte da å overføre ølet til en 25 liters dunk med tappekran etter at sukkerløsningen er tilsatt når den skal karboneres.

Er det ok , eller er det bedre å tilsette sukkerløsningen først og bruke en hevert? Eller skal sukkerløsningen tilsettes helt tilslutt når karet er fullt?

Én dunk til gjæring er klart å foretrekke, bare litt uhåndterlig. Ser ingen andre ulemper. Stor å kjøle osv, men men.
Jeg vil anbefale å tilsette sukkerlake i karet du stikker om til når det er noen liter i det (jeg venter til det her halvfullt). Mange velger også å røre inn laken når alt ølet er kommet i karet, for å fordele den jevnt. Praksis med å tilsette sukker på original-karet ville jeg uansett styrt unna, ingen god grunn til å gjøre det.

ok, men er det ok å bruke tappekran å overføre til det siste karet for å tilsette sukkerlaken? Eller bør jeg bruke hevert? Det spasher og skummer ganske mye ved å la det falle ned i et nytt kar.

ok, men er det ok å bruke tappekran å overføre til det siste karet for å tilsette sukkerlaken? Eller bør jeg bruke hevert? Det spasher og skummer ganske mye ved å la det falle ned i et nytt kar.
Hvorfor laga du en ny tråd når du allerede hadde spurt her?

fordi det var jo ikke sikkert at du eller noen andre ville svare her, siden det var en åpen tråd. Ved å starte en ny tråd kunne andre også se spørsmålet mitt.

Er vel greit å finne ut av hvis man får svar først i steden for å lage en tråd pr sp.mål omtrent.

ja,enig i utgangspunktet, men jeg måtte sende inn en kjøpsordre nå før helgen, så det hastet litt.

Jeg ville og og gjør forsåvidt også gått for 2 gjærngstanker. Da er det det mer håndterlig og ikke minst mulighet til å fks teste ulik gjær på samme vørter, forskjellig tørrhumle osv osv....
Smaken er vel i dette tilfellet som alle andre akkurat som baken:)

Jeg ville og og gjør forsåvidt også gått for 2 gjærngstanker. Da er det det mer håndterlig og ikke minst mulighet til å fks teste ulik gjær på samme vørter, forskjellig tørrhumle osv osv....
Smaken er vel i dette tilfellet som alle andre akkurat som baken:)
ja, men glemte å si ay bryggeutstyret mitt er for 50 l. Jeg kan brygge 25 l, men da stikker halve kjøleribba opp i luften. Kan selvfølgelig kjøpe en mindre kjøleribbe, men da blir det enda mer utstyr liggende.

Liker 2 små. Da kan man kjøre splittbatch på tørrhumling og 2 ulike typer gjær bare for å se forskjellen på utfallet. Man kan også strengt talt lage en overgjæret og en undergjæret type (hver på 25 liter) om det skulle være ønskelig.

Tilbake
Topp