Endelig flasket mitt første brygg

AndersGrom

Dommer
Etter 2 harde uker med venting, kløe i fingrene og småsmaking av vørten har jeg endelig fått flasket mitt første brygg
Som blei en type Pale Ale, Premiær Ale vil den bli å hete.
Den er lagd av ekstrakt malt og spesialmalt. Bitterheten har blitt mye mildere etter at jeg smakte den etter 10 dagers gjæring.
Så må øke mengde eller bytte til en humle med litt høyre alfasyre for 60 min koken. Sitruspregen var der fra cascade så er godt førnøyd med første brygget. Spennende å smake om 2-3 uker med kullsyre :)
Det blei fattige 16 flasker/8 liter av brygget som skulle være 11-12 l .
Gikk åt ca 1 liter pga 2xSG og 2xFG , mista en god del ved tapping pga humle og grums i bunn av gjærkaret.
Så da er man litt mer erfaren til neste batch. Brukte ca 6 g sukker / liter
Bordkorkeren virket som den skulle, men følte den lagde litt "bulk" i korkene.
Neste brygg blir på lørdag og det blir nesten lik oppskrift , fast bytte plass til humlene og noen småjusteringer.

Premiær Ale
1,8 lys maltekstrakt(vorav 1,2 kg koktes fra starten og 600 g tilsatt ved 15 min igjen av koketid)
150 g krystal
8 l vann
31 g fuggles 60 min
15g cascade 15 min
5 g cascade 2 min
6 g nothingam tørrgjær
1/2 ts irish moss
Tilsatte 4 l kaldt vann når vørten var avkjølt. OG 1053
 
Hvis det er den svarte bordkorkeren fra bryggselv du har, så hadde jeg samme problemet med at det ble bulk i korkene. Fiksa det lett ved å vri ut den røde tappen med magnet som sitter i fjæra til kapselhodet, den er ubrukelig uansett. Gratulerer forresten!
 
Tilbake
Topp