Endre meskeskjema, allgrain oppskrift.

Hei

Jeg skal sette en Amundsen Thunder juice imorgen på min nye Speidel20+.

Ser at oppskriften sier at det skal meskes på 67°C i 60 min, 78°C i 5 min.

Viø det være noe hensikt og stegmeske denne oppskriften, hvilke steg?
Eller er det bare og kjøre på, resultatet vil bli det samme?

https://docs.google.com/document/d/1lrS0ujtdY8kvPWLErsg8t4sOicX9BRiYoXDtkL5MP6M/mobilebasic

Takk:)

Nei, jeg ser ingen grunn til å lage noen ekstra sprell med denne.
 
Takk for raskt svar!

Hva vil man vinne ved og stegmeske. Iom jeg har en Speidel så ville det vært fint og utnytte funksjonene.. :)

Stort sett greier du deg godt uten, men det gir deg muligheten til å kontrollere/styre forholdet mellom gjærbart sukker og dekstriner bedre. Da snakker jeg om sakkarifikasjons- og dekstrinasjonsstegene. Du finner litt god teori på det her: http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Infusion_Mashing (Skroll ned til det som omhandler såkalt hochkurz mesking.)

Det er sjelden det er noe som helst poeng i steg under 60 grader, men noen ganger er de nyttige. Det gjelder hvis du brygger med store mengder råfrukt (umaltet korn), og hvis du brygger weissbier. Det gjelder også hvis du får tak i malt framstilt etter gamle metoder som er lavere modifisert enn moderne malt stort sett er.
 
Med all respekt for de mere erfarne bryggerne her så ville jeg foreslå å meske lenger på de aktuelle temperaturene. Har ikke lang erfaring men har kjørt 15 batcher på en Speidel 20+ det siste halve året. Jeg har endt opp med å doble tiden på meskingen og utmesken. Da opplever jeg å treffe bedre på verdiene enn når jeg startet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Med all respekt for de mere erfarne bryggerne her så ville jeg foreslå å meske lenger på de aktuelle temperaturene. Har ikke lang erfaring men har kjørt 15 batcher på en Speidel 20+ det siste halve året. Jeg har endt opp med å doble tiden på meskingen og utmesken. Da opplever jeg å treffe bedre på verdiene enn når jeg startet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Speidelbrygging aner jeg ingenting om. Hvilke mesketider snakker vi om da? Du vil få noe bedre utbytte ved å forlenge mesketidene, men kurven flater ganske kraftig ut etter en time, riktignok avhengig av temperatur. Mesker du med bare ett steg på 63/64 grader, kan det være en god ide å gå opp til 90 minutter, f.eks.. Er malten knust grovt, må du også opp i lengre mesketider for å få det utbyttet du forventer.
 
Stort sett greier du deg godt uten, men det gir deg muligheten til å kontrollere/styre forholdet mellom gjærbart sukker og dekstriner bedre. Da snakker jeg om sakkarifikasjons- og dekstrinasjonsstegene. Du finner litt god teori på det her: http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Infusion_Mashing (Skroll ned til det som omhandler såkalt hochkurz mesking.)

Det er sjelden det er noe som helst poeng i steg under 60 grader, men noen ganger er de nyttige. Det gjelder hvis du brygger med store mengder råfrukt (umaltet korn), og hvis du brygger weissbier. Det gjelder også hvis du får tak i malt framstilt etter gamle metoder som er lavere modifisert enn moderne malt stort sett er.
Takk for utfyllende svar
 
Takk for raskt svar!

Hva vil man vinne ved og stegmeske. Iom jeg har en Speidel så ville det vært fint og utnytte funksjonene.. :)

Noe jeg glemte å ta med: Steget på 72 grader øker utbyttet noe, fordi det er små stivelsesnoduler som ikke gelatiniseres, og dermed blir tilgjengelig for omdanning til sukker, før du kommer over 70 grader. Når dette steget kalles et dekstrinasjonssteg, så er det forøvrig selvfølgelig fordi du får mest dekstriner her, altså ugjærbart og stort sett smakløst sukker som først og fremst bidrar med munnfølelse. (De kan visst gi en viss sødmefølelse pga. enzymatiske reaksjoner i munnen når du drikker.)

Som Kai Troester (Braukaiser) sier, så skal du også få bedre skumfasthet ved å bruke dette steget.

Stegmesking er ellers nødvendig dersom du ønsker å oppnå maksimal gjærbarhet. Det sa jeg visst ikke, heller:). Men NB, det er slett ikke alltid noe poeng; de fleste ølstiler krever at du ikke får for stor utgjæringsprosent. Størst og mest er ikke alltid best;).
 
Takk for raskt svar!

Hva vil man vinne ved og stegmeske. Iom jeg har en Speidel så ville det vært fint og utnytte funksjonene.. :)
Tror du satte ord på noe vesentlig der. Alle som har flotte og kostbare kompaktbryggere (meg selv inkludert) føler vel at man ikke utnytter mulighetene godt nok om man bare kjører ett meskesteg. Det blir som å kjøre Porsche i 80 km/t - det føles bare feil. Men jeg stiller meg bak absolutt alt Finn skriver her.
 
Tilbake
Topp