Engelsk Brown Ale

J

Jan Morten

Følgene av å sette starter på feil type gjær :eek: . . . (skulle brygge lys lager jeg  :'( )

Bryggedag 7. mars 2008

25L total    ->65 grader 60min 78 garder 10min + sparge (20L kok / 5-7L sparge)

Pilsner malt 3EBC   4000g (70%)
Pale malt 7EBC      1500g (26%)
Chocolate malt        250g ( 4%) 800EBC

OG 1052  Colour 35 (deep copper/reddish brown)

Cascade 6.5 Alpha  40g  60min
Hellertrauer 2.2      10g  10min (samt Klar Urt)

Bitternes 25  BU/GU 0.5

GJÆR Mountons Premium Gold 2pk a 6g -> 1,5L starter på 160g Moss maltekstrakt (satt onsdag 5/3)

Kometntarer ?  :brygging:

Ja. Den kommer nok til å bli brun, men den vil ikke smake som en engelsk brown ale. Hallertauer-humlen vil gi en mer tysk aroma, og Cascade gir en viss graperfruktsmak. Chocolate malt gir en bitter smak og bør dels erstattes av noe søtere (andre krystallmalter), og du bør vel heller ikke bruke noe pilsnermalt.

Ja, halver mengden sjokolademalt og bruk ca 250 g krystallmalt, og kun palemalt som basismalt, det er en veldig standard engelsk BA...hvis du vil bruke Cascade passer jo det til en amerikansk BA...men anbefaler da å ha det som aromahumle (også)...

Lars Bjørnstad skrev:
Ja, halver mengden sjokolademalt og bruk ca 250 g krystallmalt, og kun palemalt som basismalt, det er en veldig standard engelsk BA...hvis du vil bruke Cascade passer jo det til en amerikansk BA...men anbefaler da å ha det som aromahumle (også)...

Har ikke krystallmalt :-[ Kan denne erstattes av Biscuit malt ?

Ja burde vel strengt tatt benyttet East Kent Goldings humle... Men som du sier Cascade dreier den imot amerikansk Brown Ale. . .

Men se man lærer jo hele tiden  :laugh:

Du kan sikkert bruke litt biscuit malt. Her er en fin oversikt over mange typer malt, og Biscuit nevnes som en som kan brukes i brown ale. Men etter det jeg kan se, vil den ikke gi noen søt maltkarakter som jeg forventer å finne i en brown ale, så den blir kanskje litt tørr. Du kan jo prøve å karamellisere noe av vørteren om du vil ha den søtere, men det er ikke sikkert det er nødvendig. Øl blir det jo uansett, men jeg vil nå helst advare mot å la et brygg domineres av chocolate malt. Det er faktisk ikke noe godt.

Jan Morten skrev:
Har ikke krystallmalt ..
Lag det selv :)
Klippet fra Howtobrew:
20.4 Toasting Your Own Malt
As a homebrewer, you should feel free to experiment in your kitchen with malts. Oven toasted base malt adds nutty and toasty flavor to your beer, which is a nice addition for brown ales, porters, bocks, and oktoberfests. Toasting-your-own is easy to do and the toasted grain can be used by both steeping and mashing. If steeped, the malt will contribute a high proportion of unconverted starch to the wort and the beer will be hazy, but a nice nutty toasted flavor will be evident in the final beer. There are several combinations of time and temperature that can be used in producing these special malts, so I will explain a couple of the factors that influence the flavor and describe the two methods I use.

The principal reaction that takes place when you toast malt is the browning of starches and proteins, known as the Maillard Reaction. As the starches and proteins brown, various flavor and color compounds are produced. The color compounds are called "melanoidins" and can improve the stability of beer by slowing oxidation and staling reactions as the beer ages.

Since the browning reactions are influenced by the wetness of the grain, water can be used in conjunction with the toasting process to produce different flavors in the malt. Soaking the uncrushed malt in water for an hour will provide the water necessary to optimize the Maillard browning reactions. Toasting wet malt will produce more of a caramel flavor due to partial starch conversion taking place from the heat. Toasting dry grain will produce more of a toast or Grape-Nuts cereal flavor which is perfect for nut-brown ales.

The malt should be stored in a paper bag for 2 weeks prior to use. This will allow time for the harsher aromatics to escape. Commercial toasted malts are often aged for 6 weeks before sale. This aging is more important for the highly toasted malts, toasted for more than a half hour (dry) or 1 hour (wet).

Kjetil S skrev:
men jeg vil nå helst advare mot å la et brygg domineres av chocolate malt. Det er faktisk ikke noe godt.

Tja. . . . går utifra at dette er en personlig oppfatning ? Selv vil jeg kansje forbeholde meg retten til å benytte /  Krydre eget øl med dette. Utfra Håndbrygg.dk ser det jo ut som flere beytter Chocolate malt som smak/fargepreg i EBE  :-\

Eduard skrev:
Se også Riis'en sin tabell om maltbruk: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=731.0
For mye bruk av chocolate malt er også noe jeg vil advare mot. Bortsett fra i en god porter da :). Jeg liker det godt i London Porter til Haandbryggeriet (og seff i OMBs Porter ;) ).

Igjen så er det slik at 3-8% Chocolate malt er benyttet i (jeg brukte 4%) i EBE så.... Det er ikke greit å vite når en benytter en kjent
omregner og innen standard for øllet ikke sant ???

Hva er "!for mye" foresten?

Nettopp, 'for mye' er noe man selv bestemmer eller mener. 3-8% er helt kurant, avhengig av øltypen og smaksløkene. 25% vil definitivt være for mye for de fleste (men det hadde vært litt artig å smakt et sånt øl).

Jepp, egen erfaring. Jeg tror jeg brukte 500g eller deromkring i en porter/stout, og den ble litt besk og sur. Fullt drikkendes, men ikke spesielt god heller. Og ølet skal vel være spesielt godt? Jeg tror ikke 250g i seg selv vil skade en brown ale, problemet er når chocolate malten blir stående alene. Du trenger noe som gir litt sødme, f.eks. krystallmalt, og gjerne litt biscuit.

^-^

Da ble det 3% Chocolate og 6% Biscuit i øllet, med Pale malt som basis. . .
Håper dette kan passe "normen" for EBA Eller siden jeg er uortodoks ABA på grunn av Cascade  :angel:

At 25% EBC 1100 (Chocolate) vil overprege et brygg er det vel ingen tvil om? Så hva her det egentlig i denne tråden å gjøre  ???

Kan ikke se at verdier i nærheten av dette er nevnt. . .  Kansje vi skulle forsøke å holde oss til saken  ;)

25% var nok heller ment som 'reductio ad absurdum', og det er bra det ikke blir nevnt som forslag :D.

Skal du brygge ølet idag?

Blev brygget i går :brygging: Plupper i "låsen" i dag  :ilike:

Jan Morten skrev:
Blev brygget i går :brygging: Plupper i "låsen" i dag  :ilike:

Knuthaugen`s Amerkansk Brunt Ale

65-67 grader 80min / 78 grader 10 min pluss sparge....

Pale Malt                  7EBC      4900g  (92%)
Biscuit                    50EBC        300g  ( 6%)
Chocolate            1100EBC        150g  ( 3%)
---------------------------------------------------------
Total      25L                        5350g    OG 1051  Colour 35 / Deep cobber / light brown

Cascade 6.5% alpha    40g  60min
Cascade  "      "        10g  10 min (pluss klar urt)
----------------------------------------------------------------
Bitterness 19                  BU/GU  0,37                         

Gjær 2pk (6g) Mountons Premium Gold. 1.5L Satrter på 160g Moss ekstrakt.

Brygget 7. mars 2008

Helt greit forløp hvor rims nå fungerte bra og temperaturkontrollen er bedre :ilike:
Endte opp med 24.5L med OG 1051 så effektiviteten ligger på ca 75%. Det er jeg fornøyd med :brygging:
Eneste minuset er at gryta bruker vel lang tid på å koke opp sakene.
Utrolig effektiv motstrømskjøler, måtte strupe på vannet da jeg i en periode var nede på 13 grader!

Tilsatte gjær ved 21 grader og registrerte aktivitet etter 2 timer. Stormgjærer nu.
Håper å krabbe meg ned mot en FG på 1013.

Høyt Skum  :skaal:

Jeg tror nok du vil få et skikkelig ferdiggjæret øl, siden du laget en starter av to tørrgjærposer! En pose uten starter hadde sikkert vært nok. Det er da kjekt å slippe å bekymre seg om dette da :). Tipper det blir godt

Tengte i grunnen at disse 6 grams posene var beregnet på 15L brygg ?

Normalt er vel 11g til 25L så jeg "safet" men mulig man har surra "again"  :confuzed:

Når ale skal være litt fruktig er det vanlig å 'underpitche' litt. Jeg tipper at det derfor bare er 6 gram i en slik pose. Hva står det egentlig på posen?

MuntonsPremium Gold Active brewing yeast

Neth weight 6 grams
Sprinkle on top of wort, leave to ferment - no need to rehydrate

Ingredients; Yeast - emulsifier (E491)

Tidligere benyttet Ale gjær har vert Safale og de pakkene er jo 11,5g....

Ergo trodde jeg at det var best å benytte 2 stk 6g pakker til denne batchen. Men dersom 6g klarer seg,
benytter jeg det på neste batch.