Moderne Lys Lager

J

Jan Morten

Hei igjen  :angel:

Spekulerer på en utsettelse av Engelsk Old/Strong og heller gå for noe elementert og drikkendes for både "fruen" og mei  :D

Hva med denne?

23L  63/65 grader 80-90 minutter 76 grader (sparge) 10-20 minutter.

Pilsner malt 3EBC    4000g (73%)
Pale malt    7EBC    1500  (27%)

Colour 8  OG=1055 (om jeg klarer 75% effektivitet)

Cascade          6,5 alpha    50g  60 minutter
Hellertrauer    2.2  "        30g  15 minutter
Hellertrauer      "    "        20g  10 minutter (sammen med klar urt)

Skulle gi bitterness 36 og BU/GU 0.65

Gjær: Muntons Premium Gold (2pk a 6gr) på 1.5l starter 160g Moss maltekstrakt (fra onsdag morgen.....)

Synspungter noen?
 
Hei! Ja, synspunkter selvfølgelig ;D!

Meskeskjemaet ser greit ut. Ville nok heller holde den mot 65 gr., da blir det bra og forholdsvis tørt. 66-67 gr. går også men gir litt fyldigere øl. I prinsipp så trenger du ingen pale malt, hele brygget kan lages av pilsmalt. Uansett, pale malt er greit det, så bare kjør på.

Cascade var et artig utgangspunkt i pils. Denne humlen er kjent for sitt sitrusaktige aroma, ihvertfall dersom brukt som aromahumle. Det vil nok funke som bitterhumle her, men hvis du har sterkere, mindre 'edel' humle til bitterhet så ville jeg ha foretrukket det. Uansett, det vil nok gå fint for det.  :brygging:

Spargevannet ville jeg nok økt til 78 gr., altså temperaturen på vannet når det treffer mesken. Man mister som regel litt varme underveis fra varmetanken. Under 78 gr. får du dårligere utbytte av skyllingen, over 78 gr. kan du få med tanniner fra kornhinnene som kan gi en litt garvete smak. Bruk god tid til sparging og siling, det kan gjerne ta opptil en time eller mer. Det er her du kan få bra effektivitet dersom du er tålmodig.

Hallertauer er en fin aromahumle, ikke noe å utsette på.  :ilike:

Gjær: ja, her har vi flaskehalsen...  :eek: Den gjæren som følger med Muntons Premium Gold mistenker jeg for å være overgjær. Sjekk bruksanvisningen som følger med. Anbefaler de opptil romtemperatur, så er det alegjær. Anbefaler de ca 10 gr. så er det faktisk lagergjær og kan brukes. Alternativ som du gjerne kan bruke: en pose SafLager av noen slag. Ingen starter trengs, det er bare å dehydrere tørrgjæren noen minutter på forhånd og helle oppi vørteren.

Sånn, håper det var brukbare tips. Vedder på at det er flere som gjerne vil tilføye noen råd eller innvendinger :D.
 
Når det gjelder saflagergjær, så har jeg _hørt_ (tar forbehold, altså), at den trives best midt imellom lager- og aletemp, altså rundt 15-16 et sted, og at den faktisk produserer mer fruktig smak ved ekte lagertemperatur.

Men dette er som sagt bare et rykte jeg har hørt.
 
POKKER  :'(

Eduard har rett again snufs, sånn er det å vandre i egene tanker. Muntons vil ha 20 grader for å fryde seg.

Men Det blir ei rå... For starteren har firedobblet seg og skal ikke gå i sluken :eek: Derfor:

Engelsk Brown Ale  :idea:

Tilsetter: 250g Chokolate malt og Colour stiger til 35 (OG 1052)
                        Går ned til 40g Cascade 60 min
                        og bare     10g Hellertrauer 10 min (sammen med Klar Urt)

                         Bitterness 25 og BG/GU 0.46

Bittelitt høy OG kansje, men ellers sittern i klassen sin ikke sant ??   :brygging:
 
Jan Morten skrev:
Engelsk Brown Ale  :idea:

Skal selvfølgelig legge hele oppskriften i ny tråd...

-> Men Lys lager skal brygges så snart vi "husker" riktig gjær  :lessmile:
 
Eduard skrev:
Ingen starter trengs, det er bare å dehydrere tørrgjæren noen minutter på forhånd og helle oppi vørteren.

Men en fin starter kan da umulig skade ? Vil tro at sakene kommer bedre i gang og kansje avhjelper den "noen" :angel: som har opplevd
problemer med høy FG  :ilike:
 
Tilbake
Topp