Engelsk IPA ekstrakt

Tor.

Norbrygg-medlem
Planlegger å lage en Engelsk IPA på ekstrakt. Håper i utgangspunktet å finne noe som ligner på en opprinnelig IPA.

Har ikke funnet noen oppskrift som virker lovende, og har derfor satt opp et utkast selv:

Fermentables
Dry Light Extract 4000 grammes
Cara Pils 37 EBC 400 grammes
Cara Crystal 120 EBC 250 grammes
Maris Otter Pale Malt 350 grammes

Hops
East Kent Goldings 4% alpha 250 grammes 60 minutes
East Kent Goldings 4% alpha 150 grammes 15 minutes
East Kent Goldings 4% alpha 50 grammes 1 minutes
East Kent Goldings 4% alpha 50 grammes dry hopped

Fermentation
Yeast: 1968 Special London Ale

Volume: 25 liters
OG: 1067
Alcohol: 6.7 % by vol.
Colour: 17 EBC (Amber)
Bitterness: 54 IBU
BU/GU: 0.8

Ser dette fornuftig ut?

En opprinnelig engelsk IPA var lagret ganske lenge, og hadde nok fint lite humlearoma sammenlignet med dagens amerikanere. Den var heller ikke sterk eller bitter. Det finnes en og annen historisk oppskrift der ute, f.eks. Younger's XP (1868) (skottene brygget store mengder IPA for eksport). Krystallmalt ble oppfunnet etter IPA-ens storhetstid, så den kan du kutte. Husk på at bitterhet dreier seg mye om balanse, så et øl uten mye restsødme vil oppleves som bitrere enn et søtere øl med samme beregnede IBU.

Uansett hvor autentisk du vil ha ølet er humlemengden ved 15 minutter for stor. Også enig med runarstock om at du bør erstatte (deler av) bitterhumlen med noe med mer alfasyre.

Takk for tilbakemeldinger!
Da blir det en del justeringer på humle.

Har gått etter BeerCalcs stilguide som indikerer at EBC skal være 15-35. (Youngers's XP 1968 har riktignok bare 4.7)
Hva kan man bruke i steden for krystallmalt hvis man skal leke tradisjonell og likevell ha litt mer farge?

Black Patent ble brukt til å justere farge og pH, på et eller annet tidspunkt kom også invertert sukker inn (forbudt før 1880-tallet eller så). Me-en, det er ikke sikkert at EBC i en klassisk IPA var mellom 15 og 35, og noen kilder hevder at man bare skulle bruke den lyseste og beste malten på markedet.

Tror jeg skal begrense purismen litt i første omgang.  :)

Hva med å bruke littegrann amber malt? Det har i alle fall eksistert en stund...

Oppdatert utkast:

Fermentables
Dry Light Extract 4000 grammes
Maris Otter Pale Malt 800 grammes
Amber Malt 200 grammes

Hops
Target 10.5% alpha 100 grammes 60 minutes
East Kent Goldings 4% alpha 50 grammes 15 minutes
East Kent Goldings 4% alpha 50 grammes 1 minutes
East Kent Goldings 4% alpha 50 grammes dry hopped

Fermentation
Yeast: 1968 Special London Ale

Volume: 25 liters
OG: 1067
Alcohol: 6.7 % by vol.
Colour: 15 EBC (Amber)
Bitterness: 48 IBU
BU/GU: 0.71

Du må imidlertid huske på at siden du har pale malt med så må du meske, ikke bare trekke. Men det gjør du enkelt ved å sette kasserollen med malten inn i ovnen på ca 65-70 grader under meskingen, så holder tempen seg stabil.

Der er planen å meske, ja. Men det er sikkert enklere å meske i stekeovn enn å få stabil temp på plata.

Ser oppskriften ellers lovende ut for en Engelsk IPA?

Jeg er litt usikker på hvordan 100 gram Target på 25 liter øl skal kunne ende opp med under 50 IBU. Konsentrert kok? Ut ifra egen erfaring med det, tror jeg det blir veldig mye mer bittert, samme hva kalkulatorene måtte hevde, men du kjenner nok ditt eget system bedre enn jeg gjør. Om vi antar at beregningen stemmer, vil det nok kunne bli et godt øl.

Største tilgjengelige gryte er på 18 liter, så da har jeg regnet med 12 liter volum.

Kjenner nok eget system best i teorien, for det har ikke kommet lenger ennå. Men snart! :)

Når jeg justerer kokevolumet i BeerCalc endres resultatverdiene dramatisk. Med 16 liter (som ellers høres ut som stor fare for overkoking og søl), blir reslutatet 65 IBU. Hvorfor skal dette gi så store utslag?

Hvis jeg justerer ned til 70 g Target og koker 14 liter, gir kalkulatoren 41 IBU. Dette er såvidt over lavgrensa i styleguiden. Hvis kalkulatoren tar feil, skulle det vel likevel ikke veldig bittert?

Høyere SG gir lavere utbytte av humlen. Det finnes et par mulige forklaringer på hvorfor, én av dem er at høyere sukkerkonsentrasjon simpelthen gir lavere utbytte, og den er feil. John Palmer (mener jeg det var) sa på en eller annen Brew Strong-podcast at det faktisk dreier seg om at proteiner som felles ut under kok drar med seg en hel del alfasyre. Mer malt vil si mer proteiner. Men konsentrert kok har selvsagt identisk proteininnhold, og skulle altså ikke ta bort noe mer alfasyre. På den annen side vil nok en mindre andel av alfasyren trekkes ut i vørteren når det er større konsentrasjon av humlemateriale, men det er ikke det disse kalkulatorene beregner.

Da jeg brygget konsentrert i en 10 liters gryte klarte jeg fint å lage god og bitter IPA selv om jeg helt ga opp å bruke de mengdene bitterhumle som kalkulatorene mente jeg behøvde. Da brukte jeg humlemengder midt mellom de beregningene jeg fikk for konsentrert og fullt kok og håpet på det beste. Ikke helt vitenskapelig, men det ble da øl.

For å gjøre det litt enklere for deg selv, kan du bruke en blanding av lys og amber maltekstrakt og droppe mesking. Amber maltekstrakt inneholder pale og litt crystalmalt, og burde fungere bra til IPAen du planlegger. Ellers ser det ut som det kan bli en fin engelsk IPA av dette.

Oberstbrau, ang største tilgjengelige gryte 18 l: Europris pusher 25 l "hyttekjele" med tappekran til 490 kr - kan også brukes på induksjonsovn!

Takk for mye nytting informasjon! :)

Ambisjonene på littegrann sikt er å opparbeide kunnskap og ferdigheter til å brygge all grain. Og nå er det delvis mesking fra Bryggselvs bryggekurs som skal omsettes i praksis med en engelsk IPA og en juleale. Og konklusjonen på hva slags utstyr vi skal kjøpe kommer senere.

Tilbake
Topp