Enkel temperaturkontroll under gjæring. Innspill?

Jeg tenkte jeg skulle rigge opp en enkel løsning i boden for å få litt mer kontroll på temperaturen under gjæring. Det er dessverre ikke plass til et kjøleskap, så har kikket på andre løsninger. Men det blir ganske kjølig i boden vinterstid, sånn 10-12 grader, så mitt behov vil være å varme opp.

Oppsettet mitt er 12-13l til gjæring på en 15l dunk. Har ikke planer om å øke i nær fremtid.

Jeg har bestilt en STC-1000, og har kommet frem til to muligheter:

1) varmekabel og underlag pakket rundt.

2) Vannbad med akvarievarmer (og evt. en liten pumpe for sirkulasjon).

Er det noen som har erfaring med en av disse? Håper noen kan komme med litt innspill, fordeler/ulemper.
 
Ville satt mine penger på en varmekabel. Det er alt du trenger i motsetning til vannbad og akvarievarmer med evt liten pumpe for sirkulasjon ;)
 
Bruker frostsikringskabel fra Jula mellom karet og et liggeunderlag surret rundt gjæringskaret.
 
Hvor lang kabel er det anbefalt? Omkretsen på gjæringskaret er litt over 1m. Bør man gå for 2m, eller holder det med 1m og isolasjon?
 
Jeg bruker Stc-1000 og en varmeplate fra Petit under gjæringsdunken. Har sensoren på utsiden, og ut fra den virker tempen ganske stabil.
 
Blir varmekabel og isolering, virker som det enkleste valget, og slipper styret med vann. Takker for innspill :)
 
Tilbake
Topp