Enkel tempratur styring?

tenkte jeg skulle lage ett gjæringskap som holder stabil tempratur mellom 10-12 grader. Trodde ikke dette skulle by på store problemer, gikk hard tilverks å skaffet kjøleskap. Så kom problemet inn, for dette holder 8 grader ved høyeste innstilling på termostaten, finnes det noe enkel måte å øke tempraturen på dette skapet til ønsket tempratur?
så på clas ohlson der hadde dem en frostvakt bryter, er dette noe som kan løse problem stillingen min?

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161039747

Det er også ønskeligt om dette skapet kan økes til overgjærings tempraturer, jeg har varmematte på 35w.
 
Tønder skrev:
tenkte jeg skulle lage ett gjæringskap som holder stabil temperatur mellom 10-12 grader. Trodde ikke dette skulle by på store problemer, gikk hard tilverks å skaffet kjøleskap. Så kom problemet inn, for dette holder 8 grader ved høyeste innstilling på termostaten, finnes det noe enkel måte å øke tempraturen på dette skapet til ønsket temperatur?
så på clas ohlson der hadde dem en frostvakt bryter, er dette noe som kan løse problem stillingen min?

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161039747

Det er også ønskeligt om dette skapet kan økes til overgjærings tempraturer, jeg har varmematte på 35w.
koble ut termostaten i kjøleskapet og montere en stc-1000 f.eks.
mange tråder om den her. fungerer supert også.
 
Hvordan kobler man ut termostaten i ett kjøleskap?
Pga usikkerhet har jeg latt denne stå og stilt den på "maks effekt" og koblet til STC1000 i tillegg som styrer kompressoren.
Men har på følelsen at dette ikke er det mest optimale.
 
Aleksander_B skrev:
Hvordan kobler man ut termostaten i ett kjøleskap?
Pga usikkerhet har jeg latt denne stå og stilt den på "maks effekt" og koblet til STC1000 i tillegg som styrer kompressoren.
Men har på følelsen at dette ikke er det mest optimale.

Kommer litt ann på kjøleskapet, det jeg har, så ser det ikke så enkelt ut.
Men på fryseren jeg jobber med nå, så var det bare å ta av "instrumentpanelet" trekke ut føleren, og skru av en haug med ledninger, da blir det fin plass til STC'en..
Om jeg nå bare klarer å få instrumentpanelet til å se pent ut..
 
Tønder skrev:
neslekkim skrev:

Men i alledager den er jo billigere enn jeg opprineligt så på, 140 kroner ferdig levert til meg i Norge...
og siden denne er under 200.- så blir det vel ikke noe moms og toll avgifter på den heller :p
Akuratt derfor denne er så populær. rimelig og funksjonell.
termostaten i et kjøleskap fungerer som en enpols bryter. koble ut ledningene fra den, og inn på releutgangen på stc-1000.
tilførselspenning til stc'n og ferdig :)
Jeg tok tilførsel til min fra spenningen til belysningen i skapet (før bryteren)
og deretter byttet over ledningene fra termostaten til releutgangen på stc'n
 

Vedlegg

  • IMG_0484.JPG
    2,1 MB · Sett: 1.085
Er vel ikke nødvendig å koble ut termostaten hvis du skal holde 10-12 grader, da kan du stille kjøleskapet inn på så kaldt som mulig, så ordner stc-1000 opp i resten.
Hvis du derimot ønsker lav temperatur, under kjøleskapets termostat sin terskel, la oss si 0 grader, da må du koble ut termostaten, men da er vel en fryseboks mer egnet.
 
Tønder skrev:
neslekkim skrev:

Men i alledager den er jo billigere enn jeg opprineligt så på, 140 kroner ferdig levert til meg i Norge...
og siden denne er under 200.- så blir det vel ikke noe moms og toll avgifter på den heller :p

Jeg kjøpte tre stykker fra denne selgeren: http://www.ebay.com/itm/Mini-Digita...tDomain_2&hash=item5d2b5ac9d9#ht_4064wt_1163 Ble ikke noe toll det heller :)
 
Hm... ble litt tvil nå gitt.  Ser jo at innebygget STC-1000 er mye mer fancy enn å bruke utvendig kopling (som er så enkelt at selv jeg kunne klare det)
Jeg har to kjøleskap og en fryser som styres av slike STC-1000. Disse er bare satt i en passende boks med 220v ut og inn støpsel på - kjøleskap/fryser koplet til der- og termostat i kjøleskap satt på maks.  Da styrer STC-en maks ønsket temperatur (slår på kjøling på innstilt temperatur) - og kjøleskapets kjøleevne vil være grensen for hvor lav temperatur man kan oppnå.
Bortsett fra at det er mye vakrere med innebygget STC - blir det noe feil å gjøre som jeg har gjort?  Tenker på belastning på skapene etc.

mvh

FredT
 
det såg meget bra ut :)
ser ut som jeg må mekke til ett fancy display panel oppe på det gammle kjøleskapet.
Hmm denne hobbyen her blir bare mer og mer fancy :D
Og det værste av alt er at det kommer noe godt av det, dog var det ingen som sa du skulle bli peter smart av å brygge
 
Tønder skrev:
Og det verste av alt er at det kommer noe godt av det, dog var det ingen som sa du skulle bli peter smart av å brygge

Det treng du heller ikkje. Det er berre å bli inspirert av alle dei kreative sjelene som fins her på forumet. Eg har ca 5 tomlar, men har ei temperaturstyring / STC-1000 som funkar (vi snakkar ikkje estetikk).
 
Tønder skrev:
det såg meget bra ut :)
ser ut som jeg må mekke til ett fancy display panel oppe på det gammle kjøleskapet.
Hmm denne hobbyen her blir bare mer og mer fancy :D
Og det verste av alt er at det kommer noe godt av det, dog var det ingen som sa du skulle bli peter smart av å brygge

Det "fancy displayet" du ser, er nettopp STC-1000.
Selv har jeg 2stk Forttex TC-10 (samme greie bare dyrere), siden jeg ikke kjente til STC-1000 før jeg hadde betalt... Fikk den første endelig operativ i går, og den fungerer flott!
 
Der var fryseboksen klar, med installert stc-1000 :D
Så var det bare å finne ut hvordan jeg stiller inn denne saken slik at den holder rett tempratur på det som står inne i boksen.
Er det noen av dere som har stilt inn slike termostater?
Jeg tenkte først at det bare var å slenge den ned i fryseboksen, men den gang ei. For da ble jo fryseboksen 5,6 grader selv om den sto stilt inn på 10,0 grader. Noen innspill?
 
Kan kanskje ha noe med føler plassering, det som er "inn" er å feste den på gjæringsdunken med isolasjon utepå så den føler gjæringstemperature.
 
Som et lite forsøk har jeg kjøpt meg en Rex-c700 PID fra kina, kosta $17,80 med fri frakt.
Vet ikke noe om kvaliteten ennå da den akkurat er montert i kjøleskap og prøvekjøres, men foreløpig lover det bra.  :)

Eneste bakdelen foreløpig er størelsen, den er ca 3 ganger større enn STC-1000

Kjøpt fra dealextream.
(de bruker fort en måned på levering)

http://www.dealextreme.com/p/digital-temperature-controller-66334
 
PID-kontrollere egner seg vel dårlig til å styre kjøleskap tror jeg.  De har jo den egenskap at de "lærer" hvor mye guffe de skal kjøre på med for å oppnå ønsket temperatur- og reguleringen foregår ved at PID-en sender ut kortere eller lengre "på-tider".  På en pid jeg har til å styre en røkeovn ser jeg at PIDen ofte tenner for varme elementet flere (mange?)  ganger i sekundet når den nærme rseg innstilt temperatur. Tror en kjøleskap vil tåle slik behandling dårlig.
ST-1000 som de fleste bruker er ikke en PID - bare en termostatregulering -men du verden så fint den funker til det.

mvh

FredT
 
Beklager, ble vist litt dårlig forklart.

Har kun satt den opp som ren av/på temperaturvakt foreløpig, mest for å teste for min egen del.

Lekte litt med innstillingene tidligere i kveld, og da ble det mye av og på en periode ja...
 
Som Fred sier... Uansett er den dårlig egnet til kjøleskap.
Stc-1000 og lignende har en delay i tilslaget for å gi
Kompressoren i slikt utstyr riktig kjøre/hviletid :)
PID har ikke denne funksjonen, og kan derfor i verste fall
ta knekken på kjøleskapet.
 
Tilbake
Topp