Eplecider - kit eller juice?

Heisan.

Har laget en ladning basért på Brewmaker kit kjøpt hos Vin & Bar, hvor medfølgende gjær ble brukt og vanlig farin ble benyttet.  Min erfaring er at dette ble en frisk, ganske så knusktørr cider.  Helt fin for min enkle gane - ny ladning må settes nå som sommeren (forhåpentligvis) står for døren.

Så dukker tanken opp: hva med å benytte pasteurisert, kartongpakket eplejuice og benytte egnet tørrgjær?  Erfaringer, tips fra noen?  Tilsetting av sukker, druesukker eller annet?

MVH

Morten M

Dette er vel en ganske vanlig måte å gjøre det på. I høst satte jeg en sider på økologisk eplejuice (pasteurisert) fra Eplegården i Hardanger. Jeg brukte 10 juice, tilsatte litt gjærnæring og et rør med White Labs WLP775 English Cider Yeast. Juicen hadde en OG på ca. 1044, og jeg tilsatte ikke noe ekstra sukker. Den gjæret ned til 1001, og jeg har nå en relativt god og knusktørr sommerdrikk. Jeg er personlig ikke begeistret for sider som er tilsatt masse sukker for å øke alkoholinnholdet, så jeg holder meg unna sukkertilsetningen. Det viktigste i siderproduksjonen er eplene. Spiseepler er ikke nødvendigvis gode siderepler (min var laget av 1/3 hver av Gravenstein, Aroma og Summer Red...), og juicen man får kjøpt til å drikke er laget av spiseepler, men resultatet kan bli helt greit for det. Ikke fantastisk, men tørt, friskt og godt drikkbart.

Hei gutter!
Hva med å gå for gull og gjøre det "riktig"? Jeg har prøvd og traff blink på første forsøk!!! Og det var enkelt. Sjekk linken som inneholder proffesjonell uttalelse.
http://thealehog.blogspot.com/

Oppskrift kommer ;)
Men nå en hilen til Gahr...sitter med tyttebær i glasset med gode venner som sier de kjenner en som har brygget med nøgne ø.....da måtte jeg ut i øl-kjellleren min  å hente en andrimnir og spørre om det var gahr de mente. Skal hilse fra Caroline (lilllesøstra til Philip).

TrondH skrev:
Oppskrift kommer ;)
Men nå en hilen til Gahr...sitter med tyttebær i glasset med gode venner som sier de kjenner en som har brygget med nøgne ø.....da måtte jeg ut i øl-kjellleren min  å hente en andrimnir og spørre om det var gahr de mente. Skal hilse fra Caroline (lilllesøstra til Philip).

Haha! Kult! Du må hilse tilbake. Philip er en god kompis, ja. var forlover i bryllupet mitt. Synd han ikke liker øl... :)

30.09.2009 kjøpt 30 liter rå eplesaft av puntervoll
Tilsatt 3 kg sukker
tilsatt 20 gram belgisk hvetegjær
OG  1090
MG målt 19.12.2009.  1056 Duft av gjær og veldig søt.
MG målt 25.01.2010.   1030      God
FG 1018
Flasket 22/03/10 5 gram sukker pr. Liter

Sesongen nermer seg igjen for modne epler og tenkte jeg skulle prøve meg på en sats med eplecider med ferdigpressede eplesaft ifra hardanger. Tenkte og prøve den oppskriften din TrondH men lurte på hvor det er å få tak i denne belgisk hvetegjæren?

Hei Raylan!
Belgisk Hvete-gjær kjøper jeg hos http://www.olbrygging.no/ Lykke til...jeg var og hentet gjær i dag.
Raylan skrev:
Sesongen nermer seg igjen for modne epler og tenkte jeg skulle prøve meg på en sats med eplecider med ferdigpressede eplesaft ifra hardanger. Tenkte og prøve den oppskriften din TrondH men lurte på hvor det er å få tak i denne belgisk hvetegjæren?

Er det noen som har prøvd andre øl-gjær til cider? Jeg ser Nottingham brukes endel i oppskriftene på HomeBrewTalk......