Eplecider, OG for ''standard'' råsaft ???

Noen som har en pekepinne på hva OG for råsaft fra epler er. Den kan variere fra år til år, eplesort til eplesort og fra gård til gård, men er kun ute etter en ca verdi.

Glemte å sjekke OG på cideren jeg satte.

Presset selvproduserte aroma-epler, presset på gårdspresse, lot stå ved ca 18 grader i en uke til vill-gjæringen var godt i gang, tilsatte 2 kg sukker i 2l vann (til 18 l råsaft), og fortsatte gjæringen ved 18 grader.
Sjekket SG i dag og den viser 1005.
Smaken er veldig bar, og passe tørr. Blir flasking eller fating, og videre kald lagring. Regner med det blir en fin sommerdrykk.  ;D

De råsaftene jeg har kjøpt har målt fra 1042 til 1045. Tror ikke du kommer over dette med mindre du har fått tak på no råsaft fra veldig sende høst eller vinterepler :)

Jeg er akkurat ferdig med en batch eple og pære cider som jeg pasteuriserte på 80grader i 2 timer. Gjæret så med WLP004. Regner med at det forsvant en del aroma under pastauriseringen, men heller det, en dårlig cider. OG var 1045 og den stoppet på 1009 etter 4 uker gjæring på ca 16 grader. Smaken er som en syrlig, tørr hvitvin med en aroma av gule pærer. Smaken har blitt litt rundere med tiden. Den er kunstig karbonert. En god aperitif vil jeg påstå!

OG på de tre sortene jeg har prøvd fra butikken har vært på 1.054 og 1.055 mener jeg det var.

Tilbake
Topp