Eplecider som ikke vil gjære

Hallo alle sammen. Dette er mitt første innlegg, så dersom dette innlegget er lagt på feil plass så legger jeg meg isåfall paddeflat;)

Har hatt svært mye epler i hagen i år, så tenkte jeg ville prøve å lage eplecider. Presset 12 liter med saft. Har gjort følgende etterpå:
1. Helte saften i gjæringskar og tilsatte campden-pulver for å drepe villgjær. La håndkle over.
2. Tilsatte 24 timer senere halv pakke med vin-gjær fra Saga gjærsett pluss halv pakke med enzymer som fulgte med og gjærnæring. Dette ble først blandet ut med vann som holdt 22 grader, slik det stod på pakken. Hadde egentlig tenkt å bruke 775 cidergjær, men hadde gjort mesterstykket å glemme å legge pakken kjølig. Så det ble en nødløsning.
3. På med lokk og gjærlås.

Dunken har nå stått i rom i romtemperatur siden søndag kveld. er nå tirsdag kl 1130, og jeg ser ikke tegn til bobling i gjærlåsen. Er dette normalt, eller har det skjedd noe feil? Hadde inntrykk av at gjæringen skulle komme raskt igang, men er jo helt uerfaren så jeg kan ha misforstått noe eller gjort noe rart. Målte sukkerinnhold før jeg tilsatte noe til rundt 1048.

Forslag mottas med takk:)

Takk for tips:)

Betyr det at jeg burde tappe det over i en annen dunk og se om det skjer noe da? Eller bør jeg umiddelbart ta en ny måling? Bare litt redd for å "rote" for mye oppi der.

Har satt cider på eplejuice tre ganger, og alle gangene har gjæringa gått svært rolig for seg. Ved måling viser det allikevel svært god utgjæring.

Kom inn på rommet der dunken står, og plutselig hadde det begynt å skje ting. Så mye at det lå en liten dam på gulvet faktisk. Hadde nok fyllt i litt høyt i gjærlåsen. Ca 3 plopp i minuttet. Tålmodighet er en dyd;)

Er vel en nybegynners usikkerhet dette sikkert, men etter to dager med ganske intens aktivitet i gjærlåsen så stoppet opp like brått som det begynte. Etter det jeg har lest, skal gjæringen hovedsakelig være unnagjort etter en til to uker. Lurer derfor på om noe har gått galt, og om gjæringen har stoppet opp. Planen er å vente en ukes tid fra jeg tok i gjær og ta ny måling, som det ble foreslått over i tråden. Har i bakhodet det som ble nevnt om at gjærlåsen ikke er den beste indikatorer for gjæring;) høres dette fornuftig ut?

Du vet "ingenting" før du har målt. At stormgjæringen er ferdig etter 2 døgn høres ikke unormalt ut.
Så det beste er nok å følge opprinnelig plan, vente uken ut og så måle.

De 12 literene har forresten nå stått en uke imorgen i et 25 liters gjæringskar.leste et sted at cideren da var ødelagt pga for mye luft.stemmer dette, og kan den eventuelt reddes ved å tilsette 12 kjøpt eplejuice?

Tok måling akkurat, 8 dager etter jeg satte til gjæring.den var på 1003-1004.bør jeg få cideren over i annen dunk asap, eller bør den gjære enda mer først?

8 dager gjæring er vel i underkant. Denne vil nok gå ned ytterligere noen poeng med en uke eller to til på gjæringsfat. Tror ikke det er noen grunn til å stikke om.

Tok måling akkurat, 8 dager etter jeg satte til gjæring.den var på 1003-1004.bør jeg få cideren over i annen dunk asap, eller bør den gjære enda mer først?
Bare å la den stå. Fruktsukker er enkle saker, og gjærer laaangt ned. For mange ganer blir det i overkant tørt, derfor velger noen å søte den opp etter gjæring. Man kan naturligvis ikke bruke sukker, men noe ugjærbart som f.eks sukrin.

Har en kollega av meg som sukrer opp ferdig tørr cider til ønsket nivå med vanlig sukker, for deretter å sette den kaldt med hensyn til serveringstempratur og for å stoppe videre gjæring. Dette gjelder for fat med sikkerhetsventil, og IKKE flasker. Selv etter mange år med denne metoden har han ikke opplevd at cideren har gjæret videre.

Takk for tips alle sammen! Hovedgrunnen til at jeg stresser litt med det er at cideren står i halvfullt gjæringskar.er redd at det blir for mye luft, som jeg skrev i et innlegg ovenfor.tror dere det har noe å si?måtte i såfall stukket den om til noe som holder 12 liter

Til deg Brattbrygg: slapp av alt går bra nå.
Er det ikke greit å bruke gjærstopp og så sukkre cideren?noen som vet?

Jeg ville latt den gjøre seg ferdig selv og så tilsette maltodekstrin(som er så og si ugjærbart).
Hold oss oppdatert med flasking og smaking! Håndtverksbrygging med egenproduserte ingredienser er jo det vi higer etter! :D

At gjæringskarer er halvfullt ikke noe å bry seg om. Oksygenet er borte for lenge siden. Omstikking introduserer nytt oksygen, så det bør du unngå. Maltodextrin er ikke veldig gjærbart, men dessverre heller ikke veldig søtt. Egner seg godt til å gi fylde i øl som har blitt for tynt.

At gjæringskarer er halvfullt ikke noe å bry seg om. Oksygenet er borte for lenge siden. Omstikking introduserer nytt oksygen, så det bør du unngå. Maltodextrin er ikke veldig gjærbart, men dessverre heller ikke veldig søtt. Egner seg godt til å gi fylde i øl som har blitt for tynt.

Hvordan bør man da gå fram for å ikke slippe inn oksygen når man tar sukkermålinger?vanskelig å gjøre det uten å ta av lokk flere ganger.jeg har ihvertfall ikke noe utstyr til det nå ;)

Hvordan bør man da gå fram for å ikke slippe inn oksygen når man tar sukkermålinger?vanskelig å gjøre det uten å ta av lokk flere ganger.jeg har ihvertfall ikke noe utstyr til det nå ;)
En vintyv gjør lite av seg. Burde ikke bli altfor mye oksygen i karet om man løsner litt forsiktig. Man må ikke bli helt paranoid heller :)

Tilbake
Topp