Eplecider som ikke vil gjære

Stakk om i går. Står en dunk med 10 liter fra egen hage, samt at jeg satte 10 liter med juice fra butikk for å ha litt sammenligningsgrunnlag. Tenkte nå å la disse stå en måneds tid ihvertfall før flasking. Gravitet var henholdsvis 1002 og 1003 før omstikking.

Prøvesmakte begge, og synes begge virket lovende. Litt gjærsmak i den med egne epler enn så lenge. I tillegg lukter denne noe om ligner på råtne egg, men har skjønt at dette kan forekomme under gjæringen. Var også en del bobler i den kjøpte juicen.

Bare skriver litt for å oppdatere, for dem som er interessert. Begge hadde når jeg sjekket idag gjæret til 097-098. Smakte også på begge, og jeg må si jeg ble gledelig overrasket over hvor mye bedre jeg likte den fra egen hage. Den var mye mer kompleks og hadde en fin syrlighet. Alle sier jo at det er slik, men fortsatt overrasket over den store forskjellen. Tenker å flaske med det første. Lukta på den fra egen hage var fortsatt litt stram, men den kom seg etter noen minutter (på prøven jeg tok fra dunken).

Kan være greit å søte dem litt sikkert. Prøvde for moro skyld å ha i litt stevia i prøven. Synes dette smakte veldig falskt og litt kvalmende. Tok sikkert i for mye, men er det andre måter å søte på som ikke gir den falske følelsen?

Da begrenses utvalget til ikke-gjærbare sukkerarter.
Kanskje laktose eller eventuelt sukkerfri eplesaft (Lærum / Fun light).
Jeg ville prøvd meg frem for å finne ut hva du foretrekker :)

Da begrenses utvalget til ikke-gjærbare sukkerarter.
Kanskje laktose eller eventuelt sukkerfri eplesaft (Lærum / Fun light).
Jeg ville prøvd meg frem for å finne ut hva du foretrekker :)

Takk for tips! noen som har erfaring med eplesaft? tenker på mengde, type osv.

Det forundre meg at det er ingen som går for gjærstopp? Det er det vi gjør når vi ønsker sødme i vin. Tilsette kunstig sødme smaker somregel kunstig i hva det måtte være.
Jeg får vel bli den første som tester om ett 1/2 år eller noe sånt.

Det forundre meg at det er ingen som går for gjærstopp? Det er det vi gjør når vi ønsker sødme i vin. Tilsette kunstig sødme smaker somregel kunstig i hva det måtte være.
Jeg får vel bli den første som tester om ett 1/2 år eller noe sånt.

Grunnen er nok at de fleste vil ha kullsyre i cideren, og bruker flasker i stedet for fat.

Har et par batcher gående som jeg kommer til å eksperimentere litt med selv. Jeg kommer til å karbonere på fat så godt mulig jeg forsker meg med gjærstopp. Vil isåfall raportere når den er drikkeklar

Tilbake
Topp