Er avdamp relativt eller absolutt?

Når vørter koker, er takten på avdamp avhengig av menge, eller er den konstant?
F.eks., om man koker 10 liter i 1 time og 1 liter fordamper (10%), vil fortsatt 1l fordampe om man koker 5 liter eller kun 0.5l?

Takk!

Tilført effekt og varmetap(les isolering av kjele) er variablene du kan påvirke for å styre avdamping i et gitt oppsett.
Mengde til kok spiller ingen rolle.

edit: burde skrevet mindre rolle angående mengde ser jeg :)

Sist redigert:
Jo mer væske du har jo større varmetap så mengde spiller self. inn..
Prøv å kok 100 liter med 2kw... 2kw går veldig bra på 5 liter...

Avdamping er konstant for kokeoppsett, uavhengig av mengde. Diameter på kjelen og temperatur er de viktigste faktorene.

http://www.engineeringtoolbox.com/evaporation-water-surface-d_690.html
Dette er for ferskvann, basseng og reservoir, men stemmer ikke for ølbrygging hvor væskemengden er så liten at fordamping av et par liter kan utgjøre ti prosent. Jeg har ikke formler på det her, men det går bl.a. på varmetap som er vesentlig annerledes når varmen tilføres en overflate med tilnærmet konstant areal enn når all varmen tilføres på ett punkt og fordeles (som i en bryggekjele).

Avdamping er konstant for kokeoppsett, uavhengig av mengde. Diameter på kjelen og temperatur er de viktigste faktorene.

Vel - der er jeg enig - om du mener en prosentandel......
Som selvsagt vil variere med kjele, varmekilde og graden av koking man holder seg til.

Men prosentandelen vil vel være relativ stabil, gitt samme forhold?

Sist redigert:
Dette er for ferskvann, basseng og reservoir, men stemmer ikke for ølbrygging hvor væskemengden er så liten at fordamping av et par liter kan utgjøre ti prosent. Jeg har ikke formler på det her, men det går bl.a. på varmetap som er vesentlig annerledes når varmen tilføres en overflate med tilnærmet konstant areal enn når all varmen tilføres på ett punkt og fordeles (som i en bryggekjele).
Elendig kilde, enig. Jeg tok det første jeg fant :)

http://physics.stackexchange.com/qu...me-loss-due-to-evaporation-when-boiling-water

Å måle avdamping i prosent er helt meningsløst. Utstyret ditt damper av en gitt mengde vann i timen, og denne mengden er tilnærmet det samme uavhengig av volumet i kjelen.

Elendig kilde, enig. Jeg tok det første jeg fant :)

http://physics.stackexchange.com/qu...me-loss-due-to-evaporation-when-boiling-water

Å måle avdamping i prosent er helt meningsløst. Utstyret ditt damper av en gitt mengde vann i timen, og denne mengden er tilnærmet det samme uavhengig av volumet i kjelen.
ikke mitt ustyr, jeg kan regulere varmekilden til å gi avdampning fra minimum ønsket på 8% av total volum ved start kok helt opp til rundt 20% av startvolumet, i løpet av 90 minutter kok.

Faglitteratur refererer alltid til et visst minimum avdampning i prosent relatert til startvolum for å oppnå de ønskede prosesser under kokingen, så jeg synes det er veldig meningsfylt å relatere til prosent avdampning ift. volumet du har ved kokestart. Riktignok er det ikke nok med avdampning alene, kokingen må også være kraftig nok til å ha ønsket bevegelse i vørteren.

ikke mitt ustyr, jeg kan regulere varmekilden til å gi avdampning fra minimum ønsket på 8% av total volum ved start kok helt opp til rundt 20% av startvolumet, i løpet av 90 minutter kok.

Faglitteratur refererer alltid til et visst minimum avdampning i prosent relatert til startvolum for å oppnå de ønskede prosesser under kokingen, så jeg synes det er veldig meningsfylt å relatere til prosent avdampning ift. volumet du har ved kokestart. Riktignok er det ikke nok med avdampning alene, kokingen må også være kraftig nok til å ha ønsket bevegelse i vørteren.
At man ønsker å fordampe en viss % av vørteren er greit nok, men det endrer ikke fysikken :) min kjele damper av ca 4l i timen, uavhengig av om det er 30 eller 15 liter i kjelen. Hvis jeg da sier at kjelen har 13% avdamping (som stemmer den første timen når det er 30l i) så er jeg garantert å bomme hvis jeg brygger en liten batch. Brygger man alltid samme volum så kan man i større grad støtte seg på %, men hvorfor ikke bare snakke om l/h?

At man ønsker å fordampe en viss % av vørteren er greit nok, men det endrer ikke fysikken :) min kjele damper av ca 4l i timen, uavhengig av om det er 30 eller 15 liter i kjelen. Hvis jeg da sier at kjelen har 13% avdamping (som stemmer den første timen når det er 30l i) så er jeg garantert å bomme hvis jeg brygger en liten batch. Brygger man alltid samme volum så kan man i større grad støtte seg på %, men hvorfor ikke bare snakke om l/h?
Fysikken er slik at avdampningen i en kjele styres i hovedsak av tilført effekt og varmetap.
Dersom du ikke varierer effekt tilført så forstår jeg det du sier, men faglitteratturen refererer til prosent avdampning relatert til volum pr. time for å oppnå ønskede resultater av kokingen.
l/h gir mening dersom du relaterer det til et startvolum

Mange kompaktbryggere har kun av/på regulering under koking. Så tilført effekt er konstant. Men, hvis du har en variabel varmekilde så vil avdampingen variere litt med hvor mye effekt du koker på.

Men, startvolumet og effektpådraget er for de fleste likt fra gang til gang. Jeg har f.ex 2.4 kw med trinnløs manuell regulering. Ender med å koke på 60-75% pådrag hver gang, siden det gir et greit rullende kok. Batchene er nesten aĺltid 25l og preboil er 30l. Har en 33l gryte så særlig mer er ikke lett å få oppi uten overkok.

Det som er interessant for oss hjemmebrygger er å beregne oss frem til sluttvolum/OG og å kunne kompensere for avvik tidlig i kokingen. I den sammenhengen er l/t lettere å forholde seg til.

Jeg vet for eksempel at om jeg koker 90 i steden for 60 min må jeg ha i 2.5l kokende vann underveis for å få 25l til slutt. Mer nøyaktig enn det er ikke noe poeng i å være. Målet er å lage godt øl. Det er så mange andre variabler å skru på at et par dl avvik i sluttvolum eller et par SG poeng ikke er viktig.

Eyes on the prize folks! Schkål!

Fysikken er slik at avdampningen i en kjele styres i hovedsak av tilført effekt og varmetap.
Dersom du ikke varierer effekt tilført så forstår jeg det du sier, men faglitteratturen refererer til prosent avdampning relatert til volum pr. time for å oppnå ønskede resultater av kokingen.
l/h gir mening dersom du relaterer det til et startvolum
Jeg snakker om egenskaper ved utstyret, du snakker om selve koket, så vi prater litt forbi hverandre.

enig, men jeg regner maks mulig tilført effekt som en egenskap ved utstyret.
Jeg har en varmekilde på 5kw som jeg elektronisk kan regulere fra 0-100%, det er en luksus.
Ligger jeg litt under estimert OG kan jeg enkelt justere det inn med høyere avdampning, ved å skru på mer effekt på mine 25L batcher.

Så ja, vi er enige helt klart, vi hadde forskjellige referanser derfor (skinn)uenigheten.

Tilbake
Topp