Er det noe som heter "for mye gjær"?

Om jeg skal lage en mindre ladning øl, la oss si 10-15liter øl og bare har en pose tørrgjær kan det skje noe dersom jeg tilsetter hele posen eller generelt litt ekstra mye gjær? Eller vil gjæren bare jobbe til det ikke er mer oksygen og/eller sukker å omdanne til alkohol og legge seg på bunn av gjæringskaret uten å tilføre usmak eller bi-effekter ( så lenge den ikke autolyserer ) ?

Ser at man sier "bruk en pose tørrgjær eller to for å være sikker" så det virker ikke som en kan tilsette for mye gjær, men som nybegynner er dette ikke helt klart for meg ( altså hva konsekvensene kan være av å tilsette for mye gjær ).
 
Det kan være problematisk å tilsette for mye gjær, men det skal mye til før man gjør det.
Problemet med for lite gjær er mye vanligere, så det er det det snakkes om.
For mye gjær kan bidra til tynnere øl og, om det blir skikkelig ille, dårlig utgjæring på grunn av at gjæren ikke deler seg tilstrekkelig.
Når det er sagt tror jeg det skal ganske mye til før for mye gjær blir et problem.

Om jeg var i din situasjon ville jeg ganske enkelt tilsatt riktig mengde gjær ut i fra mengde øl og sukkerinnhold. Ingen grunn til å risikere for mye gjær (med mindre du ser på det som et eksperiment).
 
Weholt skrev:
Ser at man sier "bruk en pose tørrgjær eller to for å være sikker" så det virker ikke som en kan tilsette for mye gjær, men som nybegynner er dette ikke helt klart for meg ( altså hva konsekvensene kan være av å tilsette for mye gjær ).

Dersom du har mulighet kan du veie opp 6g tørrgjær av pakken og rehydrere vanlig før du har den i brygget,
dersom OG ligger under 1050 vel og merke. I vørterstyrke over OG 1050 kan en godt tilsette hele posen (11.5g) tørrgjær.
Frykter man at en stor gjærkake tilfører ølet usmak kan man stikke om ølet til nytt gjærspann når aktiviteten i gjærlåsen har dabbet av.
Blir ofte litt Pest eller Kolera dette siden en kan få en infeksjon i brygget dersom man ikke er nøye med omstikkingen også. . .
 
En pose med 11,5 gram gjær er sannsynligvis ikke for mye tiø 10-15 liter heller.
Mengden må beregnes utifra flere ting som produksjonsdato på gjæren, hvordan den er oppbevart, OG på vørteren, gjærtype, øltype osv.
Uansett vil jeg si at det ikke er problematisk med den mengden, bortsett fra at det kan være litt lite noen ganger :)
 
Tilbake
Topp