Er det noen holdbarhet på blandet Starsan!!!

Det er samme årsak som at det er holdbarhetsdato på grovsalt i butikken - EU-regler (og sikkert en regel i USA) som tilsier at ALT skal ha holdbarhetsdato. Saltet er vel mange millioner år gammelt når man kjøper det på butikken?

Det har nok med regler å gjøre - men alle regler er ikke helt meningsløse. Jeg er jo ikke totalt overbevist om at Starsan er så supereffektivt. Men uansett; en time virker voldsomt overdrevet.
 
Derfor blir utblandet Starsan grått umiddelbart her hos meg. Men jeg kjøper noe batterivann, og det inneholder jo ikke kalsium, så det er til å begynne med helt klart. Men etter hvert blir det også litt tåkete, og hvilken reaksjon som har ansvaret for det, aner jeg ikke.

Jeg har hatt flasker med Star-San stående i ukesvis og det har aldri blitt uklart.
Det skal være en del kalk i vannet her også (grunnvann), er du sikker på at det er kalk som gjør det?
Hva oppbevarer du det på? Temperatur?
 
Jeg har hatt flasker med Star-San stående i ukesvis og det har aldri blitt uklart.
Det skal være en del kalk i vannet her også (grunnvann), er du sikker på at det er kalk som gjør det?
Hva oppbevarer du det på? Temperatur?

Ja, helt sikker. Fosfatet i fosforsyre reagerer med kalsium (som kommer fra kalken), og kalsiumfosfat felles ut.
 
Hm, er dette noe alle opplever?
Denne har stått to uker, men har hatt noen som har stått mye lenger enn det.

PSX_20200429_150629.jpg
 
Hm, jeg har jo typisk norsk overflatevann (Oslo), og StarSan-blandingene mine er som regel alltid litt ugjennomsiktige helt fra starten av.
 
Kan det da være sånn at det er bløtt vann som gir utfelling (av noe), mens Star-San i kalkholdig vann holder seg klart?
 
Kan det da være sånn at det er bløtt vann som gir utfelling (av noe), mens Star-San i kalkholdig vann holder seg klart?

Ikke i følge vitenskapen såvidt meg bekjent. Men hva som blir målt ved vannkilden, og hva som kommer ut av flere titalls gamle vannrør kan være forskjellig.
 
Jeg tok et lite dykk i podkast arkivet til The Brewing Network.
I en episode av The Session har de et interview med oppfinneren av StarSan, Charlie Talley.
http://www.thebrewingnetwork.com/post1827/

Her er tidspunktene for det som er relevant for denne tråden:

54:30 Interview med Charlie Talley fra FiveStar starter
1:02:14 pH <3,5 for at det skal virke
1:04:15 Holdbarhet i en lukket beholder (sprayflaske)
1:05:50 Hardt vann er OK, men pass på pH
1:12:46 Kontakttid, offisielt (EPA.gov) 3 min, praktisk 30 sek
1:17:00 Bruk utblandet StarSan på rosene for å unngå bladlus og meldugg, og som gjødsel

1:30:00 PBW
1:34:00 Ikke bruk PBW på teflon
1:35:00 Holdbarhet PBW, f.eks. for å vaske corneliusfat. Kan gjenbruke PBW flere ganger.
1:38:00 Hvordan skylle bort PBW

1:39:50 Holdbarhet StarSan blandet med RO-vann
1:42:45 PBW påvirker gummi
1:45:00 StarSan: Don’t fear the foam
1:46:15 StarSan, kobber og aluminium
1:47:20 PBW som vaskemiddel for kjeler osv
 
Kan det da være sånn at det er bløtt vann som gir utfelling (av noe), mens Star-San i kalkholdig vann holder seg klart?

Nei; du kan rett og slett ikke ha kalk - eller noen annen kalsiumkilde - i vannet ditt. Forbehold: Jeg er ikke kjemiker, og kanskje kan reaksjonen mellom fosfat og kalsium hemmes av spesielle forhold. Men jeg har ikke hørt om noe sånt.

Jeg har blanda ut Starsan i mitt vann, i vann fra Skullerud i Oslo, og i batterivann, og graden av tåke jeg får, stemmer helt med kalsiuminnholdet. Oslovannet gir meg en mye mindre tåkete oppløsning enn mitt, men fremdeles ikke noen klar oppløsning.

Sjøl i mineralfritt vann (batterivann) skjer det etter hvert dannelse av en viss tåke når jeg gjenbruker blandinga over tid, uten at jeg er helt sikker på hva som skaper tåka. Jeg innbiller meg at det involverer såpebestanddelen i Starsan. Men jeg har ei flaske med Starsan utblanda i batterivann som har stått urørt i flere måneder nå, og den er helt klar.

Det finnes nok vann i Norge som er så bløtt - altså fritt for kalsium - at du vil få tilnærma klar Starsanoppløsnng. Men jeg har en hardhet mellom 4,5 og 5,5, og fra 33 til 40 ppm kalsium. Det er ikke veldig hardt, men likevel godt over hva som er vanlig i Norge.
 
Så iflg TBN-transkripsjonen til LarsUlv så er det intet nytt under solen. Både med kontakttid og pH. Der er der jeg har det fra og. Pass på at pH er den skal være, drit i tåka.

Forøvrig. Starsan spiser silikonslanger. De må kappes ned etterhvert da endene blir sprø og frynsete.
 
...
Forøvrig. Starsan spiser silikonslanger. De må kappes ned etterhvert da endene blir sprø og frynsete.

Ikke mine. Jeg lar dem jo ikke ligge sylta ned i starsan, men f.eks. den vesle skjøten jeg har mellom kran og tappestav har vært mye i kontakt med stoffet, og den får en del mekanisk juling, også, uten at den ser ut til å være skada på noen måte.

Men jeg skyller alltid godt av alt som har vært i kontakt med starsan, bortsett fra flasker.
 
Ikke mine. Jeg lar dem jo ikke ligge sylta ned i starsan, men f.eks. den vesle skjøten jeg har mellom kran og tappestav har vært mye i kontakt med stoffet, og den får en del mekanisk juling, også, uten at den ser ut til å være skada på noen måte.

Men jeg skyller alltid godt av alt som har vært i kontakt med starsan, bortsett fra flasker.

Det spiser nok av dine og, men iom at du ikke lar de henge i star-san så merker du det ikke :)
 
Det spiser nok av dine og, men iom at du ikke lar de henge i star-san så merker du det ikke :)

hmm - skal lagre en lten bit i starsan og inspisere den jevnlig:).

Det eneste jeg har liggende i starsan er magnetene til rører'n. De ser ut til å ha det bra. Men det er jo plast, ikke silikon.
 
hmm - skal lagre en lten bit i starsan og inspisere den jevnlig:).

Det eneste jeg har liggende i starsan er magnetene til rører'n. De ser ut til å ha det bra. Men det er jo plast, ikke silikon.

Den må nok ligge en stund. Men etterhvert så vil du nok få sprø tupper. Hvis du blir gal av det og så trykker du her. :D (Billigste måten jeg klarte å snike inn denne på)
 
Hm, er dette noe alle opplever?
Denne har stått to uker, men har hatt noen som har stått mye lenger enn det.

Vis vedlegget 44755

Etter at @Sarge via et tilfeldig innlegg gjorde meg oppmerksom på at jeg blandet Star San 10 ganger for sterkt, så skjønner jeg hva dere mener med at den blir melkehvit etter kort tid :)

Det positive er at jeg samtidig fant ut hvorfor ølet mitt forandrer smak på veien mellom gjæringskar og flaske. Dette begynte jeg å legge merke til etter at jeg gikk over fra gjæringsbøtter til Fermzilla. Nå er ølet kaldt og ferdig karbonert når det forlater gjæringskaret, og det kunne smake fortreffelig tappet rett fra karet. Med en gang det kom på flaske fikk det en hardere smak, kanskje metallisk, selv om jeg åpnet flaska bare noen timer etter tapping. Etter at jeg begynte med 'ny' Star San er det borte! Ikke så merkelig det, tidobbel dose vil nok sette smak, jeg trøster meg med at jeg har blitt desinfisert innvendig hver gang jeg har tatt en øl :D

Så i dag hever jeg glasset for Sarge, den som kanskje har hatt mest betydning for kvaliteten på brygget mitt de siste åra :)

100927819_250005356428047_3209245150354079744_n.jpg
 
.... åh, det var virkelig så lite. :) Men takk, uansett. Godt å høre at ølet ble bedre.

Men den "melkeblandingsfargen" der er ikke normal hos meg. Jeg har en sprayflaske med utblandet StarSan som bare fylles på og sjelden tømmes helt. Litt matthet er det, men ikke så hvitt som det.
Hva er flasken laget av?
 
.... åh, det var virkelig så lite. :) Men takk, uansett. Godt å høre at ølet ble bedre.

Men den "melkeblandingsfargen" der er ikke normal hos meg. Jeg har en sprayflaske med utblandet StarSan som bare fylles på og sjelden tømmes helt. Litt matthet er det, men ikke så hvitt som det.
Hva er flasken laget av?

Jeg får samme melkepreg. Det er kalsiumfosfat. Kalsiumet kommer fra kalsiumkarbonat (kalk) som det er noe av i vannet mitt; mer enn vanlig, og det reagerer med fosforsyra i Starsan. Så vidt jeg kan forstå, spiller det overhodet ingen rolle for effektiviteten til Starsan. Men det er tilstrekkelig guffent til at jeg kjøper batterivann så jeg har til bading av flasker. Ellers bruker jeg mjølkesuppa:).
 
Kommer til å gå over til ro-vann når jeg blander ut fra nå av, kanskje melka forsvinner da.
Holder den seg helt blank med batterivann?
 
Tilbake
Topp