Er det noen som måler trykk ved utløpet av meskekjelen i en HEX-loop?

Siden jeg ikke finner et passende flowmeter så lurer jeg på om det på enkelt vis er mulig å måle negativt trykk på utløpet, slik at jeg kan se hvis maltsengen blir kompaktert. Er det mulig å sette på f.eks et manometer i et t-stykke på utløpet av meskekjelen?
 
Med et stort forbehold da jeg leser engelsk (og Miguel sine forkortelser) like godt
som dere andre leser hebraisk så bør det vel kunne gå det. Uansett så er det enkelt å gjøre en test.
Koble til en silikonslange (helst med litt stor innvendig diameter) til
T-rør ut fra meskekaret. Pass på at den frie enden blir fast høyere enn karet.
Når vørteren renner fritt ut av karet så vil nivået i slangen være forholdsvis høyt.
Når det tetter seg til så suges vørteren ut av slangen og pumpa suger luft.

Eller ??
 
Er poenget først og fremst å overvåke maltsenga for stuck mash?

Vil kunne tenke meg metoden med sight glass vil funke. Og går det tett vil pumpa suge luft gjennom sjåglaset og hindre at falskbotnen kollapsar.
 
Med et stort forbehold da jeg leser engelsk (og Miguel sine forkortelser) like godt
som dere andre leser hebraisk så bør det vel kunne gå det. Uansett så er det enkelt å gjøre en test.
Koble til en silikonslange (helst med litt stor innvendig diameter) til
T-rør ut fra meskekaret. Pass på at den frie enden blir fast høyere enn karet.
Når vørteren renner fritt ut av karet så vil nivået i slangen være forholdsvis høyt.
Når det tetter seg til så suges vørteren ut av slangen og pumpa suger luft.

Eller ??

Joda, stemmer det. Men er det mulig å gjøre det med et manometer som ikke må stå høyere enn vørteren i mesken?
 
Det vil jeg tro.
Men har aldri brukt "vakummålere" så hvor du får de og hva de koster vet jeg ikke.
 
Vet ikke hvordan de vil fungere men tror du bør ha et som ikke har så stort måleområde.
Når kjellen er tom så vil det vise rundt -0,03bar?
@protto har kanskje litt peiling på slike.
 
Manometeret er neppe glad i søt, varm veske. Og så bør det tole litt positivt trykk også sjølvsagt.

Det eg veit om saken er at får ein stuck mash og har kraftig pumpe, kan silbotnen kolapse. Det har skjedd med meg i 100-litersbryggeriet mitt. Der er diameteren bortimot 50cm og sila hadde ikkje understøtte på midten. Det skal ikkje rare undertrykket til før det krøllar seg som papir. Med eit areal på nesten 2000 kvadratcm skal det ikkje mykje til før det blir krefter av det.

Syns "sjåglas" høyrdes ut som ein enkel og påliteleg måte.
 
Ikke sant. Så manometer er kanskje ikke veien å gå. Seglass er egentlig litt uaktuelt for min del. Så jeg tror jeg bare fortsetter å lete etter et flowmeter.

Apropos kraftig pumpe. Første gangen jeg brukte marchen min var i labbdunk-oppsettet jeg hadde for noen år siden. Skulle lage en saison så var ikke rare gristen, så den ble faktisk aldri stuck. Silbunnen hadde skruer til bein. Og med full flow på pumpa og i en varm labbdunk.. Jeg dro de beina/skruene rett gjennom dunken i bunn. Det var faktisk tett så la ikke merke til hva som hadde skjedd før jeg skulle fjerne silbunnen for vask, den satt bom fast. Plasten ble jo nedkjølt igjen og silbunnen satt som fy. Vørteren var det mest grumsete dritet jeg har sett noensinne. Lite vits med maltseng som filter når du trekker all dritten gjennom den uansett.
 
Du kan jo lett simulere et seglass med en slange da bare for å gjøre deg erfaringer på forskjellige sirk hastigheter. Blir jo kanskje noe nyttig erfaringslære i det
 
Hehe ja ein lurer jo litt med ein gang ein ser slikt, men det seier jo seg sjølv når ein tenker litt etter.

Om du klarer å montere manometeret på ein slik måte at det ikkje blir fylt med vørter vil det kansje virke. Ein annan ting er kva avlesing ein kan forvente å få ved normale tilstandar og ved stuc mash. Er ikkje sikkert det er så lett å få ein markant trykkendring.

Med eit sjåglas reknar eg med pumpa vil suge tomt røyret/slangen, og få falsk luft før det blir problem med silbotnen, men eg veit ikkje.
 
Det som skjer når jeg går stuck i det oppsettet her er at hermsen vil koke. Jeg har ant ugler i posen en gang da jeg kastet et blikk på PID'en til hermsen og så at temperaturen bare steg og steg. Det er ikke helt sånn at jeg lever på kanten av stuck mash, men det hadde vært så utrolig lettere å bare kunne sett flowen/trykk fort i steden for å justere flow med timer på klokka og målebeger. Når jeg tenker meg om så tror jeg uansett at jeg vil ha flowmeter. Det blir lettest, og jeg vil egentlig ha lik flow samme hvilket brygg.
 
Tilbake
Topp