Er det viktig å treffe rett OG?

Jeg satte en Belgisk Wit fra Bryggselv forrige helg og forventet OG skulle være 1050-55 iflg. etiketten på settet. Jeg endte opp med 1-2 liter vørter for mye (fulgte GF's app) og en OG på 1045. Jeg valgte å avslutte kokingen siden jeg hadde fulgt humleprogrammet og ikke ville endre dette.

Hvilken betydning har det for ølet at jeg ikke traff "rett" OG? Og har det egentlig noe å si bortsett fra at ølet kan bli litt svakere? Det er jo mulig FG havner under forventet verdi også...

Kanskje litt mer bittert i forhold til hva oppskriften legger opp til.
Men siden du også har mer vørter så blir det kanskje ikke så stor forskjell.
Du kan leke deg litt med f eks beercalc og se hvilke forskjeller du får.

Med lavere OG så vil du sannsynligvis få litt lavere abv, og litt lettere øl. Det vil nok påvirke humleskjemaet bittelitt også, men neppe på noe særlig merkbart vis. En Wit skal uansett ikke ha mange IBU, så de variasjonene du eventuelt får vil nok ikke utgjøre stor forskjell. Til neste gang kan du ha i bakhodet at dersom humlen allerede har kokt i 60 minutter, så er det nokså ufarlig å la den koke en halvtime til - mesteparten av bitterheten er allerede "trukket ut" etter 60 min.

1.045 i OG på en Wit er innafor, spør du meg, og uansett ikke langt fra 50. Det blir nok bra :)

Opplever ofte å have noe under på OG, men FG havner også ofte tilsvarende lengre nede (lav mesketemp, kanskje), så diff er ofte i nærheten. Leser dette gjelder flere.

Viktigste tror jeg er å finne egen effektivitet, og justere oppskriftene etter det.

Gjæra har også noe å si hvor langt ned man kommer på FG. Nottingham blant annet gjærer mer ut enn us05. Kan være en forskjell på 0,04-0,05 på FG avhengig av type gjær.

Kan man måle OG mens vørteren er varm, og fortsette koking dersom den er for lav? Mener man må konvertere tallet når vørteren er varm?

Ta ut nok til prøven. Bruker du f eks et litermål av metall kjøles dette raskt ned i kaldt vann.
Tøm oppi målerøret med hydrometeret og les av. Tøm tilbake i kjelen og kok ti-femten minutter til.
Alternativ noen dråper på refraktometeret for de som liker dette.

Bruk et refraktometer.
Det bruker bare en tynn hinne av vørter, og dermed blir den nedkjølt til romtemperatur på et minutt eller 2.

Bruk et refraktometer.
Det bruker bare en tynn hinne av vørter, og dermed blir den nedkjølt til romtemperatur på et minutt eller 2.
Det refraktometeret de selger på Bryggselv (500-ish) er attpåtil temperatur-korrigerende mellom ca 15 og 75 grader. Mer eller mindre umiddelbar måling.

ATC kompenserer for temperaturen på selve refraktometerer (omgivelse temp.) og ikke temperaturen på selve vørteren...vørter mengden er så liten at varmen fra den vil ikke påvirke resultatet...

Et refraktometer uten ATC vil vise rett ved 20 grader(kalibrert ved 20 grader) men feil vist refraktometeret er 10 eller 30 grader selv om prøven har samme temp som ved 20 grader.....

Bruk refraktometer hvis du har lite tid.
Har du 1-2 minutt bruk det du liker. Jeg bruker ca 70 sek fra 100C til 20C med den temperaturen som er i
vannkrana nå. Jeg foretrekker hydrometeret.

Tilbake
Topp