Er dette grunn til kavitasjon?

For de som ikke måtte lure så skriver jeg det likevel.
Det var en føkkings rf-albue.

Skulle montere den på nytt og kjente at det som skulle inn i den ikke ville, byttet den ut og alt fint i mange timer nå.

Nå jinxet jeg meg selv helt garantert.
 
Tri-clamps. Jeg antar dette skal sveises? Altså uttak fra kjeler?

De sveises eller sølvloddes. Det fins også tri clamp-uttak som skrus fast på samme mte som andre gjennomføringer, men da forsvinner jo mesteparten av poenget:)

Gratulerer med å ha funnet (en) årsak/-en til luftproblemet :)
 
Hehe, ja. Har trodd jeg fant årsaken mange ganger nå. Hadde jeg tatt betalt og skattet av tiden jeg har brukt på dette ville jeg hatt råd til en ferie til Firenze til sommeren, kun på feriepenger.
 
Haha, jeg ler idet jeg ser etter en grovkalibret hagle til å putte i munnen.

Det skjer fortsatt. Etter rundt 12 timer med testing sist, for å endelig være sikker, så trodde jeg at jeg var sikker.

Må være noe med primingen min, men trodde ikke luft kunne bevege seg motstrøms og nedover. Lurer på om HERMS'en ikke blir skikkelig primet. Visste ikke at det skal ha noe å si, evt. Er null luft å se i slangene inn til pumpa. Har også spurt bryggselv om de klarer å skaffe o-ringer til march pumpehus.

Skjer når hermsen stiger i temp.
 
Sist redigert:
Okei. Hvis noen kan hjelpe meg med denne så...

Mer research..

tre sekunder etter at jeg hører elementet i hermsen fyrer opp over en litt lengre periode, hører jeg luft i pumpa. Dette er med vann.
 
Hva med å arrangere herms med innløp i bunn og hvor luft/væske hele tiden stiger opp til innløp til mesk.
Kan det være luft som blir frigjort fra vann/vørter ved oppvarming slik vi ser når vi koker opp noe?
Men hvorfor denne lufta da går mot flow og nedover tror jeg må være et lokalt problem:)
 
Hehe, tror det er veldig mange lokale problemer her. Det funker av og til. Det funker uansett med vørter. Men kjekt å kunne sette på timer og vite at pumpa ikke skjærer seg mens man inntar frokost.
 
Mulig du har for høy flowrate. Da tømmes langsomt rommet under silplaten og luft dras inn via sightglass. Vent 5 min etter at du har tilsatt malt før du starter pumpe og sikt deg inn på ca 5-6 liter i minuttet i flowrate
 
Ville også satt slangeklemmer på alle slangekoblingene. Mulig det er tett uten, men har sett endel luftlekkasjer inn på slike punkter.
 
Har slangeklemmer. Det skjer KUN når jeg kobler til herms, og fyrer opp. Det kan gå greit innimellom, type helt tilfeldig, koble fra koble til, men fellesnevner er herms og idet den drar på effekt.
 
Litt gammel tråd. Men har endelig knekt denne greia...

Blichmann falskbunn, trikset var å fylle den opp via diptuben, og ikke helle vannet rett oppi kjelen.
 
Haha, enda en falsk alarm. Null stress helt til jeg varmer opp vannet.

Skjønner overhodet ikke hva som er greia. Skjønner at vannet slipper gasser når det blir varmet opp, men selv med spargearmen langt over vannflaten i MT, og sakte resirk så skjer det.
 
Har hatt samme problem med min blichmann falskbunn. Løsningen for meg var å(i tillegg til å følge tidligere nevnte tips fra Katla):
1. Fylle MT via diptube
2. Bruke meskespade til å dunke på falskbunnen etter at MT er fylt. Blichmann bunnene er jævler på å fange luft i de sirkulære slissene.
3. Når vannet har striketemp, repeter #2 til det slutter å flyte opp luftbobler.
4. Være ekstremt møyommelig når du har i malt, røre godt imens du heller oppi for å sikre at luftbobler ikke fanges under malten. Dette er vel "børnelærdom" uansett, men jeg har tidligere slurvet litt her. Vet ikke om det har så mye å si, men jeg repeterer #2 også littegrann etter at malt er rørt inn.

Disse punktene har for meg sikret supersmooth mesk med den minste av "speidel-pumpene" til Katla. I verste fall har jeg måttet skru pumpa av og på et par ganger dersom luft er blitt fanget i impellerhuset, men dette er i så fall kun i løpet av meskens første 5-10 minutter.
 
Jeg gjør alt det du har skrevet over her. Jeg lurer på om siste trikset er å varme opp vannet til over striketemp i HLT og så pumpe det over til MT slik at alle gasser som blir frigjort under oppvarming blir frigjort i HLT. Rakk å teste akkurat det bare en gang i går, men det fungerte da.

Det skjer under oppvarming bare, så jeg får ikke gått fra bryggeriet når jeg varmer meskevann.
 
Og det fungerte igjen nå. Da sier jeg at denne saken er løst, fantastisk lenge etter at problemet oppstod.
 
Drar opp denne gode gamle klassikeren igjen.

Skulle teste nye oppsettet for moro skyld med litt saus vide idag. Det er hemsen som gjør det, er det noen som har et forslag til hvordan unngå dette uten å varme opp vannet på forhånd?
 
Tilbake
Topp