Liten oppdatering for deg som måtte være i samme situasjon en gang i fremtiden og finne denne tråden.
Det så mørkt ut etter å ha lest alle anbefalinger om å kaste ølet i do, men så kom jeg over dette på howtobrew.com:
Mold A simple case of mold.
Cure: Mold can usually be just skimmed off with no lasting effect on the beer's flavor. Withdraw a sample of the wort with a siphon or turkey baster and taste it. If it tastes foul then its not worth keeping. Otherwise the beer was probably not harmed. Infections in beer caused by molds are not dangerous. Be meticulous in your sanitation and you should not have any problems.
Jeg bestemte meg for å spare på noe av ølet, og tappet ut 8L i "midten" til et annet gjæringskar, som jeg lot stå over påske. Da jeg kom tilbake fra ferie etter en uke var ølet jeg tappet over enda fritt for mugg, og det var heller ingen usmak på det. "Javel", tenkte jeg, og bestemte meg for å flaske det i noen asorterte falsker jeg hadde til overs. Her gitt det selvfølgelig også galt; jeg glemte å røre ut sukkerlaken... "Javel", tenkte jeg, det går vel kanskje greit... Merket korkene med tusj etter om de var tappet først, i midten eller sist for vitenskapens skyld. Ingen flasker har eksplodert enda, men jeg venter i spenning. Har satt dem inn på badet i en pappkasse så det skal bli enklere å vaske etterpå hvis det skulle gå galt.
Nå en uke senere har jeg åpnet 3 stk., en fra hver del av tappingen. Den som var tappet først (altså fra bunnen) har litt bobler (omtrent som 5g/L ved vanlig prosess), mens de to andre var helt døde. En interresant observasjon er at det omtrent ikke er gjær i bunnen av noen av flaskene.
Og så til det som virkelig teller: smaken. Luktmessig lukter det utelukkende søt kaffe. Smaken beskrives best som utvannet kaffe med et hint av mørk sjokolade og rød julebrus. Med andre ord ikke helt udrikkelig, men ikke akkurat det jeg sitter og koser meg med på fredagskvelden heller. Det største problemet er egentlig at jeg ikke klarer å drikke det uten å tenke på at det har vært mugg i det. Så til deg som har samme problem; ved mindre du synes mugg høres appetitelig ut er det ikke bryet verdt. Brygg en ny batch så sparer du tid og arbeid.
Kommer nok til å la flaskene stå til jeg eventuelt trenger dem til et annet øl. Kan jo være at det utvikler seg til noe bedre. Foreløpig har jeg døpt det om fra engelsk mild til engelsk mold. Nå venter en real gjennomvask av utstyrer før neste batch.