Er dette mulig, hva ville resultate ha blitt? (saison/pils hybrid)

Okei, dette er sikkert helt "vilt/sprøtt/uhørt" og så langt fra bryggetradisjoner som man kommer, men jeg fikk en tanke jeg må lufte med dere og høre hva dere tror ville ha skjedd.

Brygger en pilsner på ekstrakt, med IBU rund 30, OG 1,050.
La den gjære ut ihht hurtigbrygging lager metodikken, hvor man "slutter på 21 grader".
Når man er på slutten (FG: 1,016-1,013) så pitcher man aktiv starter på belle saison for å få den til å gjære ytterliggere ut.

Vil saisonen klare å gjøre noe i en vørter med alkohol og som da har litt kjip PH? (hvis den er veldig aktiv).

Vil man få noe esterproduksjon av saisonen, og dette vil vel "kræsje" fullstendig det som har skjedd tidligere i gjæringsforløpet?

Formålet bak er å få ekstraktet til å gjære ordentlig ut, uten å bruke sukker- men kanskje metoden blir litt for mye Frankenstein aktig?

Hva jeg tror,
belle jobber videre men hvor langt ned er ikke godt å si. Ganske sikkert langt nok.
Tror belle gir betydelig bidrag til smaken, kanskje overskygger den lagergjæren fullstendig.
-Hadde ikke gjort det med en drikkbar pils. Det er enkelt å lage en med kun belle.

Det interessante er hvor mye smak den gir fra seg fra 1,014 og nedover.

Ikke engang med en liten batch for moro skyld og galskap?:p

Tror det kan funke, hvis saisongjæren er frisk nok. Men personlig synes jeg det ville være hakket mer interessant med brett-pils. Her vil potensialet for smak fra sekundærgjæren være større, men samtidig kommer mye av de tradisjonelle brettsmakene fra omgjorte estere og fenoler, som det er lite av i en pils.

Belle gjærer veldig tørt, har prøvd den engang på et juleøl gjæret med T-58 som stoppet altfor tidlig. Det gjæret til 1.003 noe som ødela all sødme og balanse i øllet. Mesteparten ble tømt ut til slutt. Belle passer derfor best til tørre saisons, så jeg anbefaler å ingen å prøve å redde øl med belle, om ikke man kun er ute etter mest mulig promille

Belle gjærer veldig tørt, har prøvd den engang på et juleøl gjæret med T-58 som stoppet altfor tidlig. Det gjæret til 1.003 noe som ødela all sødme og balanse i øllet. Mesteparten ble tømt ut til slutt. Belle passer derfor best til tørre saisons, så jeg anbefaler å ingen å prøve å redde øl med belle, om ikke man kun er ute etter mest mulig promille

Fikk du noe smak fra gjæren da som du kunne merke?

Jeg har gjort som Terje J, men ikke med et juleøl. Og resultatet ble greit nok, fikk 45 poeng og gratulasjoner fra dommerne. Men det hjelper lite med poeng hvis man ikke liker smaken.
Tror det smaker mye belle og lite T-58. @Lars Grepstad har smakt det, kanskje han kan si noe om det.

Jeg har også kjørt belle på en T-58 som gikk i stå, og det ble belle:).

Jeg vet ikke, kanskje får du en litt mindre saisonpreget saison av det? Men jeg vil gjette på at det blir noe du vil måtte kalle saison. Og jeg vil gjette på at det blir veldig drikkelig, så hvorfor ikke prøve?

Tilbake
Topp