Er dråper av kjølevann i vørter et problem?

oydna

 
Jeg holder på å teste bryggeutstyret før jeg skal sette mitt første brygg. Jeg har kjøpt en kjøler fra NB. Når jeg setter vann på kjøleren ser jeg at det lekker litt fra koblingene. Det er ikke mye det lekker, kanskje 3-4 dråper i minuttet. Det jeg lurer på er om det er krise om det kommer noen dråper av vannet fra hageslangen opp i vørteren mens den avkjøles? Dette vannet har jo ikke vært kokt, og kan da inneholde ting som kan skade ølet?

Takk for svar :)
 
Hei.

Vannet ut av krana er vel vanligvis ganske rent, men det spørs jo hvorvidt hageslangen er det. Tror jeg ville prøvd å tettet dette, eventuellt flyttet lekkasjen ut av kokeren.
 
Jeg har også problemer med dette. Jeg setter kjølespiralen ned i vørten 10 min før kokeslutt, da smelter liksom slangene så når jeg skrur på kjølingen lekker det i overgangen mellom slange og kjøler. Men er det de loddede koblingene det lekkker fra hadde jeg reklamert på kjøleren. Vannet er ikke noe problem, jeg har brygget ølsett i mange år uten å koke, så vannet skaper nok ikke noen problemer. Jeg vurderer å bytte til silikon slanger.
 
Hvis loddingen er dårling så kan du forsåvidt gjøre jobben ferdig selv med loddelampe og sølvtinnlodding. Ellers sørg for å ha denne kroken med koblinger utenfor kokekjelen slik at det bare lekker utenfor kjelen og ikke innover. Har du evt et nærbilde av koblingene og kan du beskriver hvorifra det lekker?
 
Eduard skrev:
Hvis loddingen er dårling så kan du forsåvidt gjøre jobben ferdig selv med loddelampe og sølvtinnlodding. Ellers sørg for å ha denne kroken med koblinger utenfor kokekjelen slik at det bare lekker utenfor kjelen og ikke innover. Har du evt et nærbilde av koblingene og kan du beskriver hvorifra det lekker?

Nå tror at jeg har fått ordnet det. Legger ved noen bilder av koblingen som lakk, vet ikke hva den typen kobling heter men den ser ut til å være av en type som tetter uten å være loddet. Jeg skrudde den opp og strammet den godt sammen igjen. Så lot jeg vannet renne rundt 15 min og nå ser det ut til å være tett. Takk for innspill :)
 

Vedlegg

  • DSC_0229.jpg
    54,2 KB · Sett: 143
  • DSC_0238.jpg
    53,5 KB · Sett: 149
  • DSC_0239.jpg
    60,1 KB · Sett: 143
slike koblinger tetter ved at enden på røret klemmes mot en kant i fittingen. Vær nøye med å få et rett kutt uten skader når disse skal monteres (bruk rørkutter og fjern grader med fil). Det er også viktig at røret er tredd helt inn i fitting før mutter strammes til. Hvis man plages med at det lekker ville jeg sjekket anleggsflaten. Dersom mutteren er trukket helt i bunn på fittingen er dette feil, og røret må kuttes og ny snittring monteres på.
 
Tilbake
Topp