Er gjærstarteren klar til bruk?

Hei og hopp!
Har laget en enkel gjærstarter, der jeg har brukt et rør ferskgjær (dry english ale yeast wlp007), 75gram med spraymalt, og 750ml vann.. Kokte spraymalt i 20 min, avkjølte og tilsatte gjær.. Ristet så ofte jeg kunne i 24 timer, så har den stått i kjøleskap siste 12 timene.. Legger ved bilde av hvordan den ser ut nå, og lurer på om noen kan svare kjapt om den er klar til bruk? Det er første gang jeg bruker gjærstarter, og brygger veldig enkelt med ferdig "sirup".. Vet hvordan jeg skal sette igang, men lurer egentlig bare på om det er nok gjær til 25litet brygg? Kommer til å tilsette 200g spraymalt vannet ut i 2 liter vann, og resten rent kaldt vann..
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    94,2 KB · Sett: 85
  • image.jpg
    image.jpg
    115,2 KB · Sett: 82
Har starteren gjæret helt ut? (Målt FG på den?)
Hva er OG på brygget du skal sette? Kalkulatoren på mrmalty.com forteller deg hvor stor starter du bør ha.

f.ex med en OG på 1.048 vil du med ett rør produsert 20 jan. (4 mnd før utløpsdato) trenge en 2l starter når du velger "intermittent shaking" som starter type.

Det du har er da litt lite. Du kan oppleve dårlig utgjæring og mer gjærpreg på ølet. Det siste er ikke nødvendigvis negativt, kommer an på øltype og hva du liker.
 
Anbefaler deg å melde deg inn i norbrygg. Det er en god artikkel om startere i medlemsseksjonen på forumet. Medlemsavgiften tjener du inn igjen på et par besøk på bryggesjappa (5% rabatt de fleste seriøse steder).

Står mye nyttig her også: http://www.mrmalty.com/starter_faq.php

Bet meg spesielt merke i denne problemstillingen:
"Q: I've heard that too small or too large a starter can be bad for the yeast. How is that possible?

Parker says putting a fresh vial of yeast into 500 ml of wort and letting such a small starter go to completion can actually leave the yeast less ready to ferment a batch of beer. The yeast do not rebuild their reserves and have very little increase in cell mass.

The minimum starter size for significant yeast growth from a vial or pack of yeast is 1 liter. One vial or pack into 1 liter results in approximately a 50% increase in cell mass. "
 
OK, takk.. Melder meg nok inn der ja.. Men nå er alle ingredienser i bøtta, men tror jeg har driti litt på draget.. OG på brygget skulle vært 1.055-1.058, men havnet nå på 1.044.. Tilsatte jeg rett og slett for mye vann? I bøtta har jeg nå: gjærstarteren, 2,5 liter vann med 300g spraymalt, maltsirup (American brown ale), et ekstra rør gjær og fylt opp vann til 25liter..
 
Har ikke noe instrument til å måle FG, OG skulle vært 1.055...
Røret jeg brukte er b.f. may 2015.. Hadde 75g spraymalt og 7.5dl vann... Lot det stå 24timer med risting innimellom, og 12 timer i kjøleskap.. Øvelse gjør mester, så skal nok få ting til etterkvart!
 
Du bør også bruke mer vann når du laget starteren. Det damper av en del på 15-20 min kok så OG vil bli litt for høy. Ingen krise men greit å tenke over.
 
Har ikke noe instrument til å måle FG, OG skulle vært 1.055...
Røret jeg brukte er b.f. may 2015.. Hadde 75g spraymalt og 7.5dl vann... Lot det stå 24timer med risting innimellom, og 12 timer i kjøleskap.. Øvelse gjør mester, så skal nok få ting til etterkvart!

Du måler både FG og OG med et hydrometer. Hvordan måler du OG da, har du kun et refraktometer?
Greit å sjekke at starteren er gjæret ut ved å la den bunnfelle og tømme litt av væsken i et testglass.

Jeg så på bildet at det stod best før 20 mai. Da er produksjonsdato 20 jan. Det er datoen du bruker i kalkulatoren.

Du trenger ikke bekymre deg. Det blir nok godt øl av det. Med det ekstra røret er ikke du så langt unna anbefalingen. Kalkulatoren sier 2,8 rør uten starter. Du er på ca 2,2 og vil trolig få helt grei utgjæring og kanskje litt ekstra fruktig smak/aroma.
 
Visste ikke helt hva FG og OG sto for, men ser nå at det betyr final gravity og original gravity. Stemmer det? Hva skulle evt FG vært på vesken i gjærstarteren? Når jeg måler ølet, betyr det da at første måling er OG og siste måling er FG?
 
Skal sette igang med en st Peters IPA i morgen, uten gjærstarter, så leser meg ihjel på forumet i kveld for å få den så bra som mulig :) første jeg tenker er å ta flere målinger underveis når jeg tilsetter rent vann, så jeg får en OG på 1.045-1050..
 
Visste ikke helt hva FG og OG sto for, men ser nå at det betyr final gravity og original gravity. Stemmer det? Hva skulle evt FG vært på vesken i gjærstarteren? Når jeg måler ølet, betyr det da at første måling er OG og siste måling er FG?
Det stemmer OG er sukkermengden når du tilsetter gjær, FG er når gjæren har jobbet ferdig.
Målinger tatt mellom disse kalles SG - Specific Gravity.

På en starter bør FG ligge ned mot 1.005 eller lavere når den er gjæret ut.

Det avhenger av sukkersammensetning i maltekstrakten, type gjær og hvordan starteren er tilført oksygen underveis. Maltekstrakt inneholder varierende mengde komplekse sukker, og forskjellige gjærsorter kan i forskjellig grad forbrenne disse.

Husk på at hydrometeret er kalibrert på en viss temperatur, vanligvis 20 grader, så prøven du måler på bør ikke avvike for mye fra dette ellers må du regne om resultatet. Jeg pleier bruke den gratis Brewzor appen på telefonen til det.

Forskjellen på OG og FG er også det du bruker for å beregne alkoholnivå i det ferdige ølet. Det følger ofte med en tabell med hydrometeret, eller du kan regne det ut med Brewzor eller f.ex denne: http://www.brewersfriend.com/abv-calculator/
 
Alkoholinnhold (ABV) kan enkelt regnes ut slik:

(OG-FG) * 131.25

Om vøteren hadde 1.050 før gjæring og 1.011 etter så blir alkoholstyrken
(1.050-1.011)*131.25 = 5.1 (altså 5.1%).

Dersom det brukes 6g sukker pr. liter øl for naturlig karbonering så øker det alkolstyrken med ca 0.3 prosentpoeng.
 
Tilbake
Topp