Er i gang med naturlig cider, og trenger noen gode råd.

Ikke akkurat øl, men jeg vet det er noe interesse for temaet her inne, så jeg prøver meg.

I november fikk jeg tak i 20 liter råsaft av modne aromaepler. Den begynte raskt å gjære. Sto til gjæring ved 10 grader gjennom vinteren, og nå har den for lengst gjæret ned til 1000. I disse dager står den på corneliusfat i sval kjeller. Planen er å karbonere den på fatet å tappe over på flasker med beergun. Hittil er jeg meget fordøyd. Planen er å tappe den på flasker i sommer å servere den til jul.

Jeg lurer på om dette er en grei plan, eller bør jeg vente et år til med severing?
Vil smaken utvkle seg mye frem over, tro? Og hva kan man forvente?

Er åpen for alle innspill :)
 
Regner med den står under lavt co2 trykk på fat?

Du har fått en tørr cider som du er fornøyd med, så da ser jeg ikke noe problem med å karbonere (kunstig regner jeg med)  nå og flaske. Holdbarheten/utviklingen videre nå vil etter det jeg kjenner til ikke endre seg om brygget står på flaske eller fat. Eneste måtte være om du var uheldig med flaskingen (oksidering).

Om den skal serveres d.å. eller neste, eller både og blir jo en (prøve-) smakssak ;D

Vet noen sverger til lang lagring..
 
Takk for svar.

Ja, det er så vidt trykk i fatet inntil videre. Tappingen går forhåpentligvis problemfritt som vanlig, men jeg er spent på om den vil tjene mye smaksmessig på å stå et år til. Jeg får vel være tålmodig å spare en del til sommer og jul 2015.

Morsomt hvordan "råtten" eplejuice kan være så godt. Et av naturens mange undere, må jeg si :)
 
Råtten og råtten fru Blom  ;D

Vellagret er vel et bedre ord! Lite råte med alkohol!

Som nevnt, og som du definitivt har fått med deg  ;)  ekspertene sier laaaang lagring for cider. Jeg vet ikke helt...
 
BaardS skrev:
Råtten og råtten fru Blom  ;D

Vellagret er vel et bedre ord! Lite råte med alkohol!

Sant det, men det er nå naturens eget forsøk på å bryte ned, satt i system av menneske. Sånn for å være litt filosofisk ;D
 
Tilbake
Topp