Er lei av svinn. BIAB.

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Starter med 27 liter kok og ender som regel opp med 21 liter i dunken. Irriterende! Bruker Protafloc og målte i dag hele 6 liter guggete trub igjen i gryta. Skal det være slik? Bør man øke vannmengden eller finnes det noen filtreringstriks for truben?

Whirlpool og så lar jeg den hvile minimum 30 minutter, helst litt mer. Hadde 2,6 liter igjen i kjelen etter tapping til gjæringskar sist brygg, hvilket er høyst innafor imo (får mellom 19 og 21 til gjæring normalt sett)

Blir alltid en del svinn. Jeg brygger også BIAB og starter ofte med 27 liter i kjelen før kok. Siste endte jeg opp med 17 liter i dunken, så 21 høres ikke så dumt ut det. Jeg kunne sikkert fått med meg mer, men stopper å helle over i gjæringskaret når jeg ser det begynner å komme en del grums ut. Sikkert ikke nødvendig, men.

EDIT: Jeg kokte da i 90 minutter.

Hmm.. har alltid tenkt at det må i gjæringsdunken fortere enn svint, for å unngå infeksjon. Men kanskje det ikke har sånt hastværk?

Stig Aa. skrev:
Hmm.. har alltid tenkt at det må i gjæringsdunken fortere enn svint, for å unngå infeksjon. Men kanskje det ikke har sånt hastværk?

Ikke noe hastverk. Det er nedkjølingen som er kritisk å få unnagjort fort. Det kan fint stå en stund etterpå, om du er tålmodig..

EDIT IGJEN; min tålmodighet strekker seg til ca. 20-30 minutter etter at vørteren er kjølt ned til den temperaturen jeg ønsker.

Jeg slenger alufolie sprayet med starsan over når jeg kjøler, og har den over i "hvileperioden", går helt fint.

Er vel bare å øke batchen litt det... slik at du får 25l klar fin vørter til gjæring, om det var målet. Kun noen kroner i prisforskjell om du brygger 27 eller 31 liter til kok.

--

Hans Einar skrev:
Er vel bare å øke batchen litt det... slik at du får 25l klar fin vørter til gjæring, om det var målet. Kun noen kroner i prisforskjell om du brygger 27 eller 31 liter til kok.

--

Jajo. Du sier noe.  Men det er liksom prinsippet - 6 liter trub blir så ... utmattende.

Hos meg går det vekk 1,5l humlegrums. Jeg lar det stå i ro siste 15min av nedkjølingen, og tapper av de siste 3lliterene i en høy smal vase. Etter en liten time har grumset satt seg og det er lettere å tappe av de øverste 1,5l, enn om de var fordelt på en diameter på 36cm.

214_zpsd78037e1.jpg

Fossdal skrev:
Hos meg går det vekk 1,5l humlegrums. Jeg lar det stå i ro siste 15min av nedkjølingen, og tapper av de siste 3lliterene i en høy smal vase. Etter en liten time har grumset satt seg og det er lettere å tappe av de øverste 1,5l, enn om de var fordelt på en diameter på 36cm.

214_zpsd78037e1.jpg

"Vasetrikset" skal vurderes.

Evnt sil vørter gjennom humlepose når du tapper til gjæringskaret.

Sent fra min HTC One S via Tapatalk

Jeg gikk også lei dette. Synes det er ekstra merkbart på sterke vørtere. For å kompensere har jeg begynt å resirkulere vørter, og skylle slik man ville gjort i en vanlig mesketank. Jeg legger en grillrist i bunn av gryten for å løfte posen fra bunn, med håndtaket hvilende opp mot grytesiden, slik at det dannes et "dødrom" under posen, og ut kranen (se vedlagt nydelig kunstverk). Mesker da med ca. 3 L vann per kilo malt, varmer opp til utmesk, og resirkulerer noen liter manuelt, for å få klar vørter. Starter så avtapping til et ledig gjæringskar, samtidig som jeg fyller på med skyllevann på toppen.

Fordeler: Klar vørter, mindre bunnfall etter kok, høyere utbytte av mesken (typ. 80-85 %)
Ulemper: Mer arbeid, lengre tid (et par timer ekstra).

Jeg brygger øl fordi det er gøy, ikke for å få øl med minst mulig innsats, så for meg gir dette mening. Har full forståelse for at andre kan ha en annen mening; fordelen med BIAB er jo at meskingen kan gjøres svært raskt og enkelt.

EDIT: Whirlpool etter nedkjøling og en times ventetid før avtapping gjør at det meste av humlen legger seg i en haug midt i gryten, og truben pakker seg i bunn. Venter du lengre pakker den seg tettere, men blittelitt cold-break i gjæringsdunken er visstnok bare bra for gjæren.

Tilbake
Topp