Jeg gikk også lei dette. Synes det er ekstra merkbart på sterke vørtere. For å kompensere har jeg begynt å resirkulere vørter, og skylle slik man ville gjort i en vanlig mesketank. Jeg legger en grillrist i bunn av gryten for å løfte posen fra bunn, med håndtaket hvilende opp mot grytesiden, slik at det dannes et "dødrom" under posen, og ut kranen (se vedlagt nydelig kunstverk). Mesker da med ca. 3 L vann per kilo malt, varmer opp til utmesk, og resirkulerer noen liter manuelt, for å få klar vørter. Starter så avtapping til et ledig gjæringskar, samtidig som jeg fyller på med skyllevann på toppen.
Fordeler: Klar vørter, mindre bunnfall etter kok, høyere utbytte av mesken (typ. 80-85 %)
Ulemper: Mer arbeid, lengre tid (et par timer ekstra).
Jeg brygger øl fordi det er gøy, ikke for å få øl med minst mulig innsats, så for meg gir dette mening. Har full forståelse for at andre kan ha en annen mening; fordelen med BIAB er jo at meskingen kan gjøres svært raskt og enkelt.
EDIT: Whirlpool etter nedkjøling og en times ventetid før avtapping gjør at det meste av humlen legger seg i en haug midt i gryten, og truben pakker seg i bunn. Venter du lengre pakker den seg tettere, men blittelitt cold-break i gjæringsdunken er visstnok bare bra for gjæren.